Merkelige målinger under gjæring.

Har en batch med 2 x 22L Nøgne Ø IPA klone stående til gjæring. På søndag (7 dager etter pitching av US-05 gjær) var det tid for tørrhumling.

Før jeg hadde i humlen målte jeg SG med refraktometer, for så å konvertere til riktig avlesning av gjærende vørter ved hjelp av denne: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer. (Refraktometeret er kalibrert.)
På gjæringskar nr. 1 fikk jeg SG: 1.o06.
På gjæringskar nr.2 fikk jeg SG: 1.013.
Stusset litt over at det var forskjellige verdier på de to, men gjorde ikke noe mer ut av det og tilsatte humle.

Var innom igjen i dag for å ta en ny måling av SG med det samme refraktometeret.
På gjæringskar nr.1 og 2 fikk jeg SG: 1.017 !!!
Dette gav jo ikke mening i forhold til målingene dagen før, så jeg fant frem Oechclevekten for å få en mer presis måling.
denne viste SG: 1.029 på begge gjæringskarene.

Det bobler svært lite i gjærlåsen, men er klar over at dette ikke er noen sikker indikasjon på lite gjæraktivitet.
Den eneste forskjellen mellom første og andre måling var tilsetting av 230g humle.
Skal jeg bare se bort ifra målingene med refraktometeret? Trodde slike målinger var til en viss grad pålitelige. Eller er det humlen som spiller meg et puss?
 
Ok, er ganske sikker på at det kan ha vært noe grums men ikke luft. Da får jeg bare drite i hele refraktometeravlesingen og stole på oechlevekten.

Men det er jo ikke så lett å ha helt ren væske å legge på refraktometeret under noen steg av bryggingen...
 
Helt og helt ren.. Luft og større biter av annet som ikke har noe der å gjøre ser man tydelig, var igrunnen det jeg mente.

Boble eller klart lysere/mørkere område enn vørteten = ny prøve.
 
Jeg var av oppfatning av at med en gang der er alkohol involvert, så er det bare å droppe refraktometeret, da alkohol bryter lyset på en annen måte enn sukker?

Da blir vel alt refraktometeret måler unøyaktig og kan variere? (Når gjæring setter igang)
 
Jeg var av oppfatning av at med en gang der er alkohol involvert, så er det bare å droppe refraktometeret, da alkohol bryter lyset på en annen måte enn sukker?

Da blir vel alt refraktometeret måler unøyaktig og kan variere? (Når gjæring setter igang)

Det finnes formler for omregning, f.eks. på www.bryggekalkulator.no
Fatet et øl for et par dager siden, og FG målt med refraktometer (korrigert med formel) samsvarte med måling med hydrometer. For mitt bruk duger det i massevis.
 
Refraktometer er fint verktøy til det du brukte det som, men til ca SG. men spør du meg så er det best til å måle at det er aktivitet i gjæringskaret. Sammenligne flere målinger over dager.

Å måle med alkohol og etter konvertering gir deg to potensielle feilkilder, dvs at det nødvendigvis ikke er så nøyaktig (hydrometer tar heller ikke høyde for alkohol, derfor man har verdien apparent attenuation). Men, refraktometer er mer utilgivende (ref postene lengre opp) og du vil uansett måle noe feil med de.

La oss si det er x avvik begge veier, og du målte to tilsynelatende like vørtere/øl, så kan det hende at du har vært maks uheldig og målt +avvik på den ene og -avvik på den andre, derav den store differansen, samtidig som det helt garantert er litt ulikt forløp i karene.

Måler du en vørter fem ganger så vil jeg si at 3.5 av de stemmer overens hvis du har latt vørteren kjøle seg ned til temperaturen til refrsktometeret.
 
Ok. får prøve med flere målinger med refraktometeret, det går jo med en hel del vørter/øl hver gang en måler med hydrometeret. Var alt for mye humlegrums som fløt på toppen til å bare slippe hydrometeret nedi karet.
 
du kan jo bare slippe det nedi. Snurr på det slik at humla skygger banen.

Aller helst vintyv. Mange bruker en evt kran og men føler selv det er litt dill før du evt skal måle en FG.
 
Tilbake
Topp