Mersking tid og temp, nybegynner.

Har noen spørsmål vedrørende mesking og skylling og håper noen med erfaring kan gi meg gode svar.
Er nybegynner og har brygget noen omganger nå, og resultatene har blitt overraskende bra :).
Har til nå brukt sett fra Ølbrygging, men synes beskrivelsen er litt dårlig rundt mersking og skylling.
Tid på skylling forstår jeg at kan variere noe fra brukerutstyr og må tilpasses.

Legge til at jeg har en 30l Beerbrew Automatic.

Fremgangsmåten jeg har brukt er at jeg mersker på gitt temp og tid etter oppskrift, varmer så opp til 78gr og lar alt stå i 10 min, trekker så opp silkaret med kortnet og lar det stå med rist over bryggeren, skyller så med vann på 78gr mens temeraturen står på 78 gr på bryggeren. Har til nå brukt ca 30 min på skyllingen, det vil si jeg setter del 2 av meskingen på bryggeren til 40 min. Tar så bort silkaret etter 30 min og når jeg har fått ca 28-29 l i bryggeren, varmer så videre opp og koker i i angitt tid.

Når det ikke fremgår av oppskriften, hva er normalt tid på temp (78gr) og utvasking?
 
Kan ikke se noen åpenbare feil i fremgangsmåten din - de fleste ligger vel på rundt 10 minutters utmesk..?
Tips kan være å heve maltrøret gradvis under skylling (krever løfteanordning, som en talje), på denne måten sikrer du lenger kontakt mellom skyllevann og mesk.
Og så kan du sette gryta på kok straks maltrøret er ute av vørteren - sparer litt tid.. :)
 
Tilbake
Topp