Mesh Tun.

KimA

Norbrygg-medlem
Hallajs gøttfolk! Akkurat gått tell innkjøpt av ein Home Brew Mesh Tun 42L fra Royal catering, etter x antall brygg med ekstrakt så varre på tie å satse litt. Noen som har den ell erfaringer med en slik type? Tar gjerne imot tips å triks, blir aldri ferdig utlært vett. God sommer!
 
Den er vel ganske så lik en Igloo? Den ser jo snasen å fin ut den, hva koker du i? Skal du sirkulere mesken eller kjører du BIAB i den? No sparge? Litt vanskelig å komme med noen tips når resten av prosessen er utelatt :)

Hva meskekaret angår så er den nok mer en god nok og du trenger neppe en varmekilde for å meske i den :)
 
Den er vel ganske så lik en Igloo? Den ser jo snasen å fin ut den, hva koker du i? Skal du sirkulere mesken eller kjører du BIAB i den? No sparge? Litt vanskelig å komme med noen tips når resten av prosessen er utelatt :)

Hva meskekaret angår så er den nok mer en god nok og du trenger neppe en varmekilde for å meske i den :)
Er det ikke en slik?

 
Siden je er ny i gamet tenkte je å kjøre BIAB først, så prøve å laga litt egne oppskrifter etterhvertfå litt mer erfaring å bli kjent med Maskinen, kan koke å alt med denna, eneste må ha en avkjøler trur je? slik spiral som man putter nerri. :) takk for respons!
 
Siden je er ny i gamet tenkte je å kjøre BIAB først, så prøve å laga litt egne oppskrifter etterhvertfå litt mer erfaring å bli kjent med Maskinen, kan koke å alt med denna, eneste må ha en avkjøler trur je? slik spiral som man putter nerri. :) takk for respons!
Aha, sorry, sjekket bare den første linken som kom opp når jeg googlet, trodde det kun var et meskekar. Men da har du vel en rimelig standard bryggemaskin.

Da tenker jeg at du kjøper ferdige all grain sett hos din lokale bryggebutikk også bruker du en bryggesoftware til å følge med på tallene. Jeg foretrekker Brewfather, ikke bare er den bra, men den er lokal. Ryktene sier dog at pH og vannjustering er ikke er helt stabile, men det får gå.

Så når du brygger kan du plotte inn dine tall og se hva maskinen faktisk gir og dermed justere prosessen etter det.
 
Ookey litt å setta seg inn i men skjønner det nok etterhvert fikk et godt råd en gang "Bare start å brygg, kok, lukt, smak og for guds skyld ha god hygiene å styring på temperaturer" får vel gjøre det som mannfolk flesr egnt ikke gjør, lese manualen takk for tips å råd .
 
Ookey litt å setta seg inn i men skjønner det nok etterhvert fikk et godt råd en gang "Bare start å brygg, kok, lukt, smak og for guds skyld ha god hygiene å styring på temperaturer" får vel gjøre det som mannfolk flesr egnt ikke gjør, lese manualen takk for tips å råd .
Ja manualen er grei å gå igjennom :) I grove trekk forklares det her hvordan du brygger med maskin.
 
Hvilket navn? :)
F.eks.


Men der er flere varianter som er så og si like.
 
F.eks.


Men der er flere varianter som er så og si like.
F.eks.


Men der er flere varianter som er så og si like.
Alright
 
Brukte blant annet denne i dag. Sånne blodferske som meg skulle kanskje ønske den inneholdt litt mer informasjon, men alt i alt bra!
Ja den er veldig kortfattet og det var ikke tiltenkt at du skulle bruke den som hjelp under bryggedag, men heller som en liten introduksjon så ikke alt skulle se og høres så komplisert og uoverkommelig ut :)
 
Ja den er veldig kortfattet og det var ikke tiltenkt at du skulle bruke den som hjelp under bryggedag, men heller som en liten introduksjon så ikke alt skulle se og høres så komplisert og uoverkommelig ut :)
Nei, brukte meg primært av en bok (ølbrygging - fra hånd til munn) og nabohjelp, men den var fin for å se hvordan prosessen så ut med en bryggemaskin.
 
Tilbake
Topp