meske/koke på morgenen

Noen som har erfaringer med å meske/koke på morgenen, la ølet kjøle seg ned naturlig (for eks ute på veranda) og pitche gjær på kvelden?

Tenker det kunne vært en grei løsning i helgene
 
Det funker jo greit å meske kvelden i forveien så da burde det gå fint det. Nå begynner det jo å bli såpass temp. også. Sparer masse vann også

Sent fra min E6853 via Tapatalk
 
Risk for infeksjon øker vel betraktelig ved sakte nedkjøling, med mindre du holder det hele helt lukket fra kokeslutt av. Men da har man dette med DMS igjen da.
 
Om du har sene humletilsetinger vil disse dra hardt over i bitterhet og mindre aroma grunnet sakte nedkjøling. Jeg tror ikke at infeksjonsfaren er stor om lokket er på.
 
Hva med å kun meske på morgenen og la den stå til kvelden for å koke/kjøle/pitche da?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 
Det er de som påstår at det blir mye DMS av det

Det er jo en utbredt praksis i Australia å la det kjøle seg over natta, så vidt jeg vet. DMS er vel sånt du merker, så de ville vel ikke holdt på med det hvis det ga signifikante nivåer.

Jeg mener også å ha lest at faren for merkbare nivåer er sterkt overdrevet.
 
Det er jo en utbredt praksis i Australia å la det kjøle seg over natta, så vidt jeg vet. DMS er vel sånt du merker, så de ville vel ikke holdt på med det hvis det ga signifikante nivåer.

Jeg mener også å ha lest at faren for merkbare nivåer er sterkt overdrevet.

For meg er det ikke så viktig hva de gjør i Australia, og tviler dessuten på at det er så utbredt.

Her er den beste ressursen jeg vet om DMS. http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
 
Praksisen ved no-chill i Australia er vel å tappe i relativt myke plastdunker, ofte kuber, som de deretter klemmer all luft ut av før de skrur igjen lokket og setter kjølig (i kjøleskap). Tviler på at de har noe dårligere smaksløker i Australia enn her, så det fungerer nok relativt bra. Samtidig så er dette først og fremst en metode som har tvunget seg frem pga vannmangel.
 
Akkurat, naturlovene er de samme her, og siden vi ikke har vannmangel her, hvorfor risikere å havne over smaksterskelen?

Med mindre det er et brygg som er så sterkt eller surt at det overdøves.
 
Praksisen ved no-chill i Australia er vel å tappe i relativt myke plastdunker, ofte kuber, som de deretter klemmer all luft ut av før de skrur igjen lokket og setter kjølig (i kjøleskap). Tviler på at de har noe dårligere smaksløker i Australia enn her, så det fungerer nok relativt bra. Samtidig så er dette først og fremst en metode som har tvunget seg frem pga vannmangel.
Vet ikke om de setter det kjølig engang, Fasthomebrew på Youtube setter det bare i skjulet og kaster oppi gjæret dagen etterpå.
 
Hadde glemt vekk at den nesten ølen skal ha litt humle på 5 minutter og da blir dette litt mer utfordrende ja. Tanken var å ha det helt tett selvfølgelig.

Ett litt "frekt" alternativ er å ta 5 minutters humlen i en desinfisert presskanne med litt DME... ?

usikker om det er fornuftig mtp relativt lite mengde i presskannen, om man klarer å trekke ut det samme som ved en full kok.. Humle mengden er beskjeden men likevel..
 
Kjølingsprosessen er kjedelig og tar tid. Og det går med en god del vann. Og vi er jo rimelig heldig stilt når det gjelder utetemperatur. Så jeg tror jeg skal prøve meg litt med dette. Akkurat nå er det vanskelig å få temperaturen helt ned dit jeg vil ha den, også, så det å sette kjelen ut og la den stå til ønsket temperatur er nådd, høres veldig fristende ut.
 
Hvordan løser vi utfordringen med å ikke trekke ut for mye bitterhet av sen humling? Droppe alt fra 15 og inn og heller skyve det til flameout?
 
Er vel ikke en løsning på det. skyve til flameout hjelper nok. Du kan jo eksperimentere med å tilsette humle eks etter en time naturlig nedkjøling.
 
Jeg gjorde dette med ett ekstrakt øl. Kokte i 30 i stedet for 60, og tilsatt smak og aroma humle ved flameout.resultatet er ikke inne enda men ølet smakte godt på dunken. Det er dog en bayer og ikke ett veldig humletungt øl jeg lager nå
 
Tilbake
Topp