Meske over natten

Hei, jeg tenkte å prøve meg på å meske over natten for å dele opp bryggedagen.
Jeg kunne sikkert mesket ferdig på kvelden å så latt det stå over natten og så kokt det opp neste dag.
Men jeg har lest noe om at man får bra effektivitet av og la den stå på mesketemperatur hele tiden.
Siden jeg har en Speidel er dette heller ikke noe problem.
Det jeg ikke finner noe serlig info om er hvilken temperatur det skal stå på, leste noen anbefalinger om at de meskestegene under 63℃ ikke skulle forlenges.
På ett eller annet engelsk forum virket det som det var utmesktemperatur det skulle stå på.
Noen som har erfaringer med dette?
Hvis jeg foreksempel ville kjørt vanlig mesking på 64° i 60 min. og 78° 5 min. hvilke av disse skal jeg forlenge? eller begge?
 
Hei, jeg tenkte å prøve meg på å meske over natten for å dele opp bryggedagen.
Jeg kunne sikkert mesket ferdig på kvelden å så latt det stå over natten og så kokt det opp neste dag.
Men jeg har lest noe om at man får bra effektivitet av og la den stå på mesketemperatur hele tiden.
Siden jeg har en Speidel er dette heller ikke noe problem.
Det jeg ikke finner noe serlig info om er hvilken temperatur det skal stå på, leste noen anbefalinger om at de meskestegene under 63℃ ikke skulle forlenges.
På ett eller annet engelsk forum virket det som det var utmesktemperatur det skulle stå på.
Noen som har erfaringer med dette?
Hvis jeg foreksempel ville kjørt vanlig mesking på 64° i 60 min. og 78° 5 min. hvilke av disse skal jeg forlenge? eller begge?
Jeg har mesket en del gjennom enten natten eller arbeidsdagen, men aldri stegmesket. Noen ganger har jeg lagt inn utmesk for å forsøke å øke utbyttet, men poenget med å "låse" sukkerprofilen er borte, iom at mesken har stått så lenge. Om det er en ulempe å la det stå en hel natt på 78-steget vet jeg ikke. Jeg ville ivhertfall hatt behov for å føle meg sikker på at maskinen ikke overskyter temperaturen noe, mtp fare taniner. Hva HMS og brann angår, så er det jo også tryggere å meske inn og så skru av varmelementene. Tempereaturen i mesken holder seg stabil lenge nok til å få jobben gjort. Det jeg gjør er å beregne 1-2 FG-poeng over hva jeg skal få, og meske deretter. Når mesken står 8 timer på feks 65 grader, bruker det å gi nemlig 1-2 poeng bedre utgjæring, og slik treffer jeg ønsker FG.
 
Å la speidelen stå på på natten er vel ikke noe farligere en foreksempel oppvaskmaskinen.

Lar du sirkulasjons pumpa også gå hele tiden?

Jeg bruker en infussion fra brewtech som er isolert. Blir litt varmetap men ikke mye, så jeg har valgt å ikke kjøre det gjennom pumpe og rims om natten.
 
ja det virker som de fleste mesker inn og så skrur av, det er en ting å la elementet stå på men jeg er litt usikker på pumpa, der kan det kanskje skje ting.
Men uten pumpe er det jo kanskje begrensa hva som foregår i det trange maltrøret.
 
Jeg skal brygge over natta med speidel i natt sjøl faktisk!

Har gjort det et par ganger før, har funket ok. Kjører vanlig stegmesk, og så forlenger jeg resirkuleringssteget på 78 grader til mange timer.

Hvis man forlenger hovedsteget så skal man i teorien få ganske mer forgjærbart sukker, siden enzymene har mer tid på å bryte ned dextriner til maltose. Men jeg har uansett opplevd å ha bedre utbytte, åkke som hvilket steg jeg har forlenget.
 
så forlenger jeg resirkuleringssteget på 78 grader til mange timer.
Så for meg at det kunne bli noen heftige fontener når det ble sirkulert så lenge, syns nemlig ikke de pausene speidel tar altid er nok.
Men du har ikke hatt problemer med dette?
 
Ja. Sukkerartene tar du ut raskt. Mesker du lenge vil du kun oppnå å ta ut tanniner og andre uønskede smaksstoffer i malten.
 
Ja. Sukkerartene tar du ut raskt. Mesker du lenge vil du kun oppnå å ta ut tanniner og andre uønskede smaksstoffer i malten.

Så lenge du ikke mesker med for høy temperatur eller skyller for mye skjønner jeg ikke belegget for det. Lang mesk er ikke noe ukjent fenomen, og tradisjonsbryggere mesker jo ofte over natten.
Min lengste har vært nesten 12 timer, og blitt bedømt i NM, og tanniner har ikke falt noen inn å kommentere.
 
Det er selvsagt temperaturavhengig som du sier. Og så er det jo avhengig av øltype hvordan dette slår ut.
Men lengre kontaktid mellom malt og vørter vil jo føre til at mere av det tungt løselige går i løsning. Det er en av fysikkens lover. Så dermed påberoper jeg meg den som belegg for påstanden.
 
Det er selvsagt temperaturavhengig som du sier. Og så er det jo avhengig av øltype.
Men lengre kontaktid mellom malt og vørter vil jo føre til at mere av det tungt løselige går i løsning. Der er en av fysikkens lover. Så dermed påberoper jeg meg den som belegg for påstanden.

Men hva skjer med det tungt løselige når det har gått i løsning? Blir det spist eller dominerer det?
Jeg har bare aldri hørt noen erfare dette som et problem.
 
Jeg vet ikke. Jeg sa hva jeg trodde.
En ting er hva man vet at skjer i økt grad med lengre tid. En annen ting er om det i dette tilfellet gir utslag. Jeg har brygget mye over natt og arbeidsdag, og alle mine erfaringer tilsier at det ikke gir utslag .
 
Så for meg at det kunne bli noen heftige fontener når det ble sirkulert så lenge, syns nemlig ikke de pausene speidel tar altid er nok.
Men du har ikke hatt problemer med dette?

Hehe, synes å huske en fontene en gang med stort innslag av hvete i mesken. Men ikke noe problem med vanlig mengde og byggmalt. NEIPA og 100% rugøl er kanskje ikke de beste kandidatene til å meske over natta...
 
Tilbake
Topp