Meske Temp

Heisann!

Jeg har nå oppgradert meg litt, langt alt av ekstrakt brygging osv bak meg, og kjøpt inn en bb30.
Første brygget er ferdig og jeg er stor fornøyd.

Men under meskinga strevede jeg litt for å holde tempraturen stabil, var en pale ale så den skulle være 65 grader
så den lagg litt under 64-68 grader gjennom hele.

Så, har dette noe å si om jeg bommet litt?
Landet på en 1.045OG av 1.046 som sto i oppskriften.

Tusen takk for svar,

mvh Stian
 
Det er innenfor. Med litt trening og isolasjon rundt BB'n, vil du oppnå bedre stabilitet.
Som Gahr en gang har skrevet: Har du feil temperatur - mål på et annet sted i mesken...
 
Sliter litt med det samme i min BB30, men har funnet ut at når jeg klarer få snitt temperaturen på en 4-5 målinger ved start mesk til å matche tiltenkt temperatur, så er det som regel temmelig spot on temp vet meskeslutt. Pleier treffe pluss/minus 0.002 enheter på OG. Har så langt ikke trengt isolasjon, men har heller ikke brygget i veldig kalde perioder. Må kanskje kjøpe et liggeunderlag.
 
Det hjelper å røre i mesken innimellom. Jeg brygger BIAB og temperaturen varierer alt etter hvor i mesken man måler. For meg funker det å sette komfyren på 1 eller 2 av 9 mens jeg mesker, da holder temperaturen seg bedre. For øvrig er det ikke så farlig om temperaturen faller litt utover i meskingen, det meste skjer til å begynne med uansett.

Hva du får i OG har ikke så mye med mesketemperaturen å gjøre - mesketempeartur har mer å si for hvor god utgjæring du får. Jo lavere mesketemperatur jo bedre gjærer ølet ut, hva som er riktig her avhenger av stil og oppskrift. Ellers gjelder som alltid at dersom man finner ut at man får litt for høy eller litt for lav FG generelt, så kan man justere mesketemperaturen litt ned eller opp, denne justeringen gjelder da stort sett for alt av oppskrifter.

Det viktgste er at du finner noe som funker for deg i ditt oppsett. Ikke heng deg for mye opp i temperaturer, mengde malt, mengde vann osv - det viktigste er å få en prosess som gir stabile og forutsigbare resultater, da er det lettere å justere oppskrifter du finner. Om du generelt trenger litt mer eller mindre malt eller vann så vil det være ganske likt fra gang til gang så legne du gjør tingene på samme måte fra gang til gang. Stabilitet er viktigere enn høyt utbytte og korrekt OG er viktigere enn korrekt antall liter øl.
 
Tilbake
Topp