Meske temperatur

Hei
Er helt ny i forumet, så tillater meg å stille et noob spørsmål.
Jeg har brygget et amerikansk havrestaut (min første brygging), og har brukt BIAB metode. Nå er jeg litt usikker på om jeg har bommet på mesketemperaturen, fordi jeg satt termometeret midt i posen :) hehe

Er dette helt feil? Mistenker at det ble for varmt rundt posen da.....

mvh
 
Med biab så vil du få forskjellige verdier overalt i karet med mindre du resirkulerer. Hvis de fleste viste "innenfor" så er det vel greit.
 
Takk for svar. Jeg fikk veldig mange temperaturer, ja. Derfor ble jeg også litt usikker. Anbefalt temp var 64 °C. Ble nok et par grader mer på utsiden.... Krysser fingrene her. Synes det var lite futt i CO2 boblingen idag, og brygget er kun på 3 dagen. Det positive er at man lærer av sine feil- forhåpentligvis ☺
 
Tittet litt på de forskjellige mesketemperaturene på oppskriftene til 7F som Gahr har vært på hyggelig å lagt ut.
Veldig høye mesketemperaturer i forhold til de jeg er vant med å lese. Stusser litt på dette.
Tørt øl med en mesketemperatur på 69 grader? Er det bare å kjøre på eller det noe jeg ikke helt har fått med meg?
 
Jeg pleier å røre inn malten mens jeg holder termometeret nedi. Hvis du rører et minutts tid og flytter termometeret litt rundt får du en ide om temperaturen, men det er betydelig rom for avvik. Jeg lar det stå 5-10 minutter (avhengig av hvor skeptisk jeg er til temperaturen), og rører og måler på nytt. Da mener jeg å få litt mer presis måling.

Jeg tviler på at det gjør noe særlig om temperaturen er høyere eller lavere i mindre deler av volumet - så lenge det er sånn rimelig riktig i det meste av volumet bør det være greit. Hvis det meste av enzymene jobber på riktig temperatur, og ikke så stor del av enzymene blir nedbrutt pga. høy temp i deler av volumet, burde du komme omtrent der du ønsker.
 
Presis mesketemperatur er uansett et godt stykke ned på listen over ting man bør bekymre seg for. Så lenge man treffer sånn noenlunde går det som regel bra. Jeg pleier å røre i mesken nå og da for å jevne ut tempen, men jeg baserer meg stort sett på utregning for så og så mye malt med sånn og sånn temperatur og så og så mye vann som skal varmes opp til x grader for å treffe mesketemp på y når det blandes, det har funket for meg så langt. Isolerer kjelen med liggeunderlag de gangene jeg gidder, de andre gangene setter jeg koketoppen på laveste effekt, det hjelper erfaringsmessig til å holde tempen temmelig stabil uten risiko for at det blir for varmt.

Når jeg lager småbatcher eller partial mash mesker jeg i stekeovnen i en 19-liters gryte. Med noenlunde riktig initiell temperatur holder den seg stabil herfra og omtrent til eveigheten om gryta settes i en stekeovn som står på rundt 60 grader. Mye enklere enn å bale med isolering osv, men funker ikke på batcher på 25+ liter siden gryta da ikke får plass i en normal stekeovn.
 
Eg brukar varme vatnet opp til 69, kaste det noko kaldare maltet i, og la det stå til. Karet er isolert og det er med forbausing eg ser kor godt temperaturen held seg. Etter ein times mesking er tempen ikkje målt lågare enn 65/66.
 
Tittet litt på de forskjellige mesketemperaturene på oppskriftene til 7F som Gahr har vært på hyggelig å lagt ut.
Veldig høye mesketemperaturer i forhold til de jeg er vant med å lese. Stusser litt på dette.
Tørt øl med en mesketemperatur på 69 grader? Er det bare å kjøre på eller det noe jeg ikke helt har fått med meg?

Det stemmer at enkelte av ølene våre meskes på en høyere temperatur en det man skulle tro var tilrådelig. Her er vi inne på et viktig moment når det gjelder mesking; kjenn ditt eget system. Man bruker den mesketemperaturen som trengs for å oppnå utgjæringen man ønsker i ens eget bryggeri. Det har vist seg at vi må meske på ganske høy temperatur med de lyseste og letteste ølene våre for at de ikke skal gjære for langt ut. Det er ikke sikkert temperaturene vi bruker vil gi samme resultat i ditt bryggeri. Her er det som vanlig erfaring som bestemmer.
 
Tilbake
Topp