Meske utbytte IGJEN ;)

Sitter å regner litt på utbytte av meskingen min, men blir IKKE klok på dette. på den ene siden så sier Gahr

Gahr skrev:
Det man tar utgangspunkt i er hvor mye sukker som potensielt kan trekkes ut av malten. I USA oppgis dette ofte som OG fra 1 pound/gallon. I Europa er det noe vanlig å måle det i kg/liter, altså hvor høy OG man teoretisk kan oppnå om man mesker en kg malt i en liter vann. Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268). Det viktigste er at men blir kjent med ens eget oppsetts utbyttefaktor, da kan man beregne utbyttet på forhånd og lage egne oppskrifter.

Formelen jeg bruker blir noe slikt som: SG=(Potensielt uttbytte fra malt x kg malt x utbyttefaktor fra bryggesystem)/vørtervolum i liter

Formelen for utbyttefaktoren til bryggesystemet blir altså: Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)

På den annen side så sier Eduard
Eduard skrev:
Det kommer mye an på hvordan man kverner malten, om man overholder riktig temperatur på skyllevannet (78 ºC) og hvor lang tid man tar seg til dette, pluss nok en del andre faktorer. Jeg har selv lest tall på over 82%, som er ganske bra, men jeg ville vært rimelig fornøyd med 75% eller deromtrent. Får man under 70 da kan det være greit å eksperimentere seg frem til en litt høyere meske-effektivitet.

vørter (i liter) * OG (i Plato)
        maltmengde (kg)

For å beregne OG til Plato så fratrekker man 1000 og deler på 4. F eks, en OG på 1050 blir:

(1050-1000)/4 = 12,5  °P. Dette er forholdsvis omtrentlig men man kommer langt nok med det.

For mitt siste brygg med 10 kg korn. 7 kg pils, 2 kg Muncner og 1 kg Hvete så hadde jeg SG på 1044 og 56 liter.  OG på 1052 og 51 liter

Så  i henhold til Gahr så vil jeg ha et utbytte på: (forutsetter et teoretisk utbytte på 296)
Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)
Utbytte =(44 x 56/ 296 x10) Som skulle gi noe rundt 83%

I henhold til Eduard:

vørter (i liter) * OG (i Plato)  Burde bli rundt  51 * 13 / 10= 66%
        maltmengde (kg)                           


Hva er i såfall korrekt?? har jeg tenkt fullstendig feil her?? er dette forskjellige ting?? :confuzed:
 
Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe et program som kan hjelpe med bryggingen.
Selv bruker jeg  Beersmith.
Det er bare å legge inn oppskriften, å den regner ut alt du trenger å vite om brygget.
Du kan også sette opp meskeskjema og føre lagerstatus over råverer+ mye mer.

La inn tallene dine i beersmith:
7 kg pils, 2 kg Muncner og 1 kg Hvete
SG på 1044 og 56 liter:82%
OG på 1052 og 51 liter:87%

Hva har du egentlig målt her?
Før og etter kok?
 
Ja. det er målt før og etter kok. Måling før kok er noe usikker pga at jeg tappet vørter fra mesken i flere omganger å helte i kokeren. å tok ut en prøve fra bunnen når silingen var ferdig. Dermed kan SG før kok være en feilaktig måling.

Jeg er enig i at et godt brygge program er til god hjelp, men det burde likevell være mulig å finne EN formel som man kan enes om :confuzed:
 
Ser ut til at formelen fra Gahl er den som er vanlig å bruke blant hjemmebryggere. Og med den er 83% utbytte veldig bra!
Jeg vet at kommersielle bryggerier pleier å bruke en annen formel for å regne utbytte (dvs. det er en annen måte å tenke på, skal ikke gi samme resultat!), som jeg mener skal gi et lavere prosenttall. Kanskje det er denne Eduard refererer til (noe han har snappet opp på Mikrobryggeriet?!)
 
Forskjellen mellom de to formlene er at jeg ikke tok med 'potensielt utbytte til malt'. Det kommer altså bare an på hvilken formel man er vant med å bruke. For det meste blir vel Gahrs formel brukt, så bruk gjerne den. Og ja, 83% er i den øvre skikten  :ilike:
 
Lars Bjørnstad skrev:
Ser ut til at formelen fra Gahl er den som er vanlig å bruke blant hjemmebryggere.

Så har jeg blitt kalt det også... ;D Tror vokalisten i black metal-bandet Gorgoroth går under kunstnernavnet Gahl.

Men, det er som det blir sagt, man opererer med to måter å regne utbytte på. En ("Eduard-metoden") sier hvor mye av malten, målt i vekt, som har blitt omdannet til sukkerstoffer og trukket ut i vørteren, den andre ("Gahr/Gahl-metoden") sier hvor stor prosentdel av malten man har utnyttet sett i forhold til hva som er teoretisk mulig. Den første metoden vil gi et lavere tall, da det er umulig å trekke ut 100% av kornets vekt i vørteren.

Det er forøvrig viktig, ved bruk av den første metoden, å merke seg at ulike malttyper har et ulikt potensielt utbytte. generelt sett har pale- og lagermalt et noe høyere utbytte enn münchenermalt, spesialmalt noe lavere enn det igjen. Flak av ris og mais har generelt høyt utbytte, mens hvete-, bygg- og havreflak ofte har et relativt lavt utbytte. Det er en god idé å sjekke spesifikajonene til de ulike malteriene. Som oftest oppgir de slik info på hjemmesidene sine.
 
Gahr skrev:
Så har jeg blitt kalt det også... ;D Tror vokalisten i black metal-bandet Gorgoroth går under kunstnernavnet Gahl.

Hehe, jeg har kanskje blitt påvirket av mine omgivelser her i Korea når det gjelder bruk av l/r....;)
Eller så var det underbevisstheten som spilte inn, så en gang et TV-program om denne Gaahl (slik mener jeg det skrives), og han var jo til forveksling lik deg av utseende, om enn noe skumlere, kanskje.... >:D Jeg har dog ikke kommet på å trekke parallellen tidligere....(heldigvis, vil du kanskje si!) :)
 
Ja, han er så skummel at han jobber som barneskolelærer. Jeg er jo i ungdomsskolen, så jeg burde sikkert vært litt skumlere. Men de kaller meg Jesus i stedet... Jeg kan i det minste gjøre vann (og malt og humle og gjær) om til øl.

Nok om det. 83 % utbytte er meget bra. Jeg ligger stort sett i det området selv.
 
Gahr skrev:
83 % utbytte er meget bra. Jeg ligger stort sett i det området selv. 

Jeg er veldi fornøyd med det selv, spessielt siden det er første gang jeg har prøvd meg på parti skylling  :skaal2:
 
Ikke ille. Det er ikke alltid vanlig å oppnå så stort utbytte med partiskylling. Selv bruker jeg kun kontinuerlig skylling. Stort sett oppnår jeg da 85 %, med litt lavere utbytte for øl med OG over 1070.
 
Sitter å regner litt på utbytte av meskingen min, men blir IKKE klok på dette. på den ene siden så sier Gahr



På den annen side så sier Eduard


For mitt siste brygg med 10 kg korn. 7 kg pils, 2 kg Muncner og 1 kg Hvete så hadde jeg SG på 1044 og 56 liter. OG på 1052 og 51 liter

Så i henhold til Gahr så vil jeg ha et utbytte på: (forutsetter et teoretisk utbytte på 296)
Utbytte=(SG x vørtervolum i liter)/(potensielt utbytte fra malt x kg malt)
Utbytte =(44 x 56/ 296 x10) Som skulle gi noe rundt 83%

I henhold til Eduard:

vørter (i liter) * OG (i Plato) Burde bli rundt 51 * 13 / 10= 66%
maltmengde (kg)


Hva er i såfall korrekt?? har jeg tenkt fullstendig feil her?? er dette forskjellige ting?? :confuzed:

Hei. Angående formelen for ytbytte som er skissert over lurer jeg på en ting. Jeg mesker med 28l vann og senker maltkurven så ned i kjelen.
Når meskingen er ferdig og jeg heiser opp maltkurven er det naturlig nok mindre vørter enn de opprinnelige 28 litrene jeg startet med.
Skal vørtervolum i formelen da være det som er igjen etter mesk, eller de opprinnelige 28liter?
 
Det er det du ønsker å sitte igjen med etter mesking som skal regnes med. Under følger slik jeg gjør det...

Eksempel på utregning av meskeeffektivitet:

5kg pale malt
20 liter vørter i kjelen ønskes.
ekstraktinnhold i malt = 81,5% (se datablad for malten).

Teoretisk:
Max innhold av sukker i malt: 5000*0,815=4075g
Dette løst i totalt 20 liter løsning gir GU på 4075/20/2,7=75,5
(Faktoren 2,7 er det antall gram sukker som trengs for å gi 1 GU i 1 liter væske)
Dette er altså ved 100% effektivitet, du har fått ut alt som er mulig av malten.

Faktisk:
Du måler 20 liter med en GU på 59.
Meskeeffektiviteten blir 59/75,5 = 0,78, dvs. 78%

Skulle det vise seg at du nå faktisk har 18 liter med GU 61, blir det slik:
Teoretisk GU: 4075/18/2,7=84
Meskeeffektivitet: 61/84=0,73 dvs. 73%

Forskjellig malt har forskjellig ekstraktinnhold. Se datablad.

OBS! Du skal regne med alt som er i kjelen, inkludert trub.

Regner du med det som er overført til gjæringskaret, så regner du brygghuseffektiviteten i stedet...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp