Meske vørter til gjærstarter, må koke en time?

Hei!

Jeg mesker ca 14 liter vørter for bruk til gjærstarter. Må denne koke i en time, eller er ikke det så nøye? Brukte ca 2,5 kg pale ale 2-row, så fikk gravity til ca 1040.

Mvh
akkamannen
 
Så lenge det bare er snakk om å få sterilisert vørteren, skulle det vel holde med et kvarter?

Hvis du tenker å bruke den ferdige starteren i ølet uten å dekantere, ville jeg overveid å koke en time, for å koke ut DMS.
 
Sist redigert:
Skal dekantere ja... Ble 45 min kok, kjølte ned og helte på 1,5 litersflasker, før jeg kokte 3 liter i ca 15 min. Holder på med gjærproduksjon og holder nå på med 2. generasjon av i utgangspunktet en pakke med Nottingham-gjær. Gjennom en 3-liters starter, så vil vel gjæren i alle fall 3-doble seg? Deler hver generasjon opp i tre, for så å sette startere på dem igjen. Skal opp til 3 generasjoner (dvs 27 glass (3^3) med nok gjær til 27 x 25 - litere. Høres det sannsynlig ut?
 
Og forresten, holder på å kjøle 3 liter vørter nå, hvilken temperatur kan jeg pitche gjæren på. Må den ned til ca 20 grader eller går det greit med 30? Tenker å sette starteren på badet ettersom kona ser seg lei på lyden i stua (magnetrøreren). Der er det nok 24-25 grader. Fungerer det greit?
 
25 grader er visst veldig greit. Jeg ville ikke satt den på 30. Gjæren produserer varme, så du vil bli liggende over romtemperaturen.

Hva slags rører har du? Bryggselvs produserer ganske mye varme, så med den kommer du fort opp mot 30 grader om du ikke passer på. (Legg noe under kolben så du får lufting.)
 
Takk for svar Finn.

Har en svært enkel rører fra fybikon (leverer labutstyr). Utvikler ikke varme.

Stemmer mine hypoteser ang hvor mye gjær som blir produsert?
 
DME får du med pilsmalt forde den ikke er så varmebehandlet som palemalten, og du bruker palemalt men jeg ville kokt i minst 20 min eller gjerne 30.
Om gjærmengde kan de andre bedre enn meg.
 
BiB-poser? Hva er det? BiB, som i Boil in Bag? Skjønte ikke helt den

Bruker selv 1,5 liter plastflasker som jeg ikke fyller helt opp (for at de ikke skal sprikke... ).
 
Sist redigert:
Jeg setter bare flaskene i kjøleskapet, jeg. Og så koker jeg et kvarter når jeg skal bruke dem. Har sett veldig bra ut så langt. Bruker det både til startere og til karbonering. (Har ikke fått infeksjon i de ølene jeg har karbonert på denne måten.)
 
Hvor lenge kan de stå i kjøleskapet da? Gjæren jeg lager, regner jeg med holder 5-6 uker. Gjæren holder seg fint i kjøleskapet i 6 uker? Evt hvor lenge kan jeg lagre den i kjøleskap før det trengs en ny starter for å få nok gjær til 25 liter (skal altså lage 27 glass med nok gjær til 27 x25 liters batcher, bruker 1 glass pr gjæringsdunk)?
 
BiB-poser? Hva er det? BiB, som i Boil in Bag? Skjønte ikke helt denBruker selv 1,5 liter plastflasker som jeg ikke fyller helt opp (for at de ikke skal sprikke... ).

Bag in Box mao. vin på pappkartong, posen er da i alu eller plast, den vil plassere seg bedre i min lillle kombifryser, og som med vin kan du tappe akkurat det du trenger.
 
Hvor lenge kan de stå i kjøleskapet da? Gjæren jeg lager, regner jeg med holder 5-6 uker. Gjæren holder seg fint i kjøleskapet i 6 uker? Evt hvor lenge kan jeg lagre den i kjøleskap før det trengs en ny starter for å få nok gjær til 25 liter (skal altså lage 27 glass med nok gjær til 27 x25 liters batcher, bruker 1 glass pr gjæringsdunk)?

Du skal vel "helst" ikke bruke eldre gjær enn to uker, men jeg har veldig vondt for å tro at det ikke funker å la den ligge 5-6 uker. Det er bare ikke optimalt; i teorien skal du da sitte igjen med maks 50% levende celler - men jeg tror du lager nokså rikelig nå.

Du kan jo gi gjæren en liten dose godsaker på morgenen bryggedagen, for å vekke den til live. Dette er et råd fra boka "Yeast": Tilsett 0,1 dl 1.080 vørter til 2 dl gjær ved romtemperatur. Ikke bland inn oksygen eller rist. La det stå 4-12 timer. I teorien skal døde celler bunnfelles her, så du kan dekantere de levende friske (melkeaktig væske). Jeg har ikke prøvd det der, men det vil sikkert gi kortere lag-tid, og det kan være viktig. At du skal kunne dekantere de levende gjærcellene er jeg skeptisk til - men Chris White burde jo ha greie på det:). (Jeg hadde vel slengt alt oppi.)
 
Tilbake
Topp