Meskedunk fra Petit - krana tetter seg

Den medfølgende krana går veldig lett tett og må derfor passes på omtrent hele tiden under skylleprosessen. Dette blir litt stressende i lengden, spesielt ved kontinuerlige skyllinger. Parti-skyllinger går greiere.

Det som skjer er at små maltbiter kommer seg gjennom de 2mm hullene i silbunnen og hoper seg opp i den lille sprekken i krana (som jo må til for å få det til å renne sakte nok).

Noen andre som har hatt dette problemet og evt funnet en patent løsning på dette?

Ville en annen type kran være bedre? Jeg har vel ikke helt tro på det, for det samme ville vel skje der? Montere en sil på innsiden?

Hjælp!  :help:
 
Du må nok stoppe malten før den kommer i krane, jeg valgte da å lage små hull, mindre enn det finnes bor til (banket med stålspiker)
2 mm hull er altfor stort. Gasduk er kanskje en mulighet, resirkulasjon med full åpning til maltrestene ligger på topptn en annen mulighet.
2 mm hull er altfor stort
 
OK, Oddvar, tusen takk for kjapt svar.

Løsning 1: Innvendig sil/ gasduk (med fare for at den går tett - og påfølgende kjedeligheter?)
Løsning 2: Tappe ut og resirkulere med større åpning (med fare for at maltsenga kollapser og derpå følgende blokkering?)

Kan godt hende min frykt for kollaps er overdreven?

Andre forslag?
 
Brukte til de første bryggene jeg satte slik spann i spann og istedet for å bore hull i det innerste spannet skar jeg ut mesteparten av bunn og skrudde fast et slikt stekeskydd som jeg kappa handtaket av og det fungerte helt fint. 
Sverre
 
Tenkte isåfall gas som dekker hele silbunnen du har nå, jo større jo mindre tetningsproblemer, hastigheten gjennom hvert silhull blir lavere, dermed pakker det seg ikke like fast, men, jeg har ikke prøvd gas.
Silen min er Ø45 cm. (VVG meskekar) mange små hull ca. Ø 0,2-0,5, med dette kan jeg kjøre resirk/tapping på fult med pumpe, ingen antydning til kolaps.
 
Sikker på at de små maltbitene kommer gjennom silen UNDER skyllinga? Det vil alltid komme biter gjennom når du blander og rører ut maltet. Regner vel egentlig med at du tapper ut noen liter med full kranåpning og heller forsiktig tilbake over mesken FØR du starter skyllinga. Da vil du rense ut maltrestene før du tapper i kokekaret..
Selv har jeg laget silbunn med 2,5mm hull, og det går helt fint. Kanskje maltet er for fint knust?
 
Dag skrev:
Kanskje maltet er for fint knust?

Det har klart en betydning, men når jeg plagdes hadde jeg kun ferdiknust malt, den får vi ikke gjort noe med, min egeknuste er ikke perfekt, men med små hull blir jeg uavhengig av knusningsgraden
 
Til Dag:

1) UNDER skyllinga?!?!; Det har jeg aldri påstått. Hvor har du det fra? Nei, jeg er tvert i mot temmelig sikker på at de fleste maltbitene først og fremst kommer gjennom silbunnen under omrøringen av mesken/justering av mesketemperaturen.

2) Maltet er knust på proff-kvern, i hvert fall ikke for fint.

Dermed kan det virke som en skikkelig spyling/resirkulering kunne gjøre susen, men jeg har også et par bitre erfaringer med blokkeringer og alt det som følger med det av kjedeligheter. Godt øl blir det jo likevel, riktig nok etter en del om og men, men ikke særlig klart og vakkert. Derfor er jeg altså litt (for?) redd for å tappe for fort i begynnelsen.

Noen kommentarer til dette?
 
Hva med full åpning på kranen og strupe ned i en klar slange, når du ser denne er tett kan du så stenge kranen for å fjerne maltrester, blir litt lettere å forske da uten plagsomme tiltetninger.
 
Jeg brukte den typen meskebøtte på de første 4-5 bryggene mine. Jeg hadde problemer med at silplata var en god del mindre på diameteren enn bøtta. Det førte til at det kom en del malt forbi filteret langs ytterkanten av silplata. Det satte seg ikke fast i krana, men jeg fikk med masse grums i gryta da jeg tilta den for å få med all vørteren...

Jeg løste det ved å splitte en plastslange som ble tredd rundt silplata som en tetning mot veggen på bøtta.
 
Ja, det stemmer. Dette problemet har jeg løst ved å legge strimler av en gammel tøybleie rundt kanten silplata, det ble tett og fint. Det som kommer gjennom av maltrester, er det som kommer gjennom hullene i plata, først og fremst som følge av røringen i forb med meskingen/justering av mesketemperatur.

Tror kanskje jeg skal prøve en heftigere avtapping/resirkulering enn det jeg har gjort hittil.

Forslaget til Oddvar lyder slett ikke så dumt!  ;) Skal prøve det også.
 
Hvis problemet er små biter av maltkorn som tetter til krana, kan du prøve å åpne og stenge krana raskt, slik at du får skylt ut "synderne" og deretter fortsette avtappingen so normalt. Hvis hullene i silbunnen din er av passe størrelse, ska det ikke komme ut så mye store biter under skyllingen, og resirkuleringen bør ta seg av de bitene som har kommet ut under røring i mesken. Pass på å resirkulere til vørteren som kommer ut er imelig klar og fri for større partikler.
 
Morten Kielland skrev:
Forslaget til Oddvar lyder slett ikke så dumt!  ;) Skal prøve det også.

Jeg har jo plagdes med dette jeg og, brukte 3 mm. hull så det kom mye maltrester ut, i tillegg hadde jeg et 90 bend før kranen som tettet seg, det eneste som hjalp under mesking var full åpning på kranen og så blåse i tappeslangen for deretter å slippe igjenom maltrester, flere repitisjoner måtte til.
Det ble foreslått å dekke silbunnen mes gas men jeg byttet til kobberørmanifoil, selv denne er ikke trygg, deretter plate med microhull som dekker hele mesketanken, denne har ikke sviktet, denperfekte silbunn vil jeg påstå, det er bare et aber med den, den er ikke pen av utseende.
 
En heftig avtapping/resirkulering i begynnelsen av skyllingen gjorde susen!!!  :)

Nu går alt så meget bedre ... !

Temmelig banalt, egentlig ... nesten pinlig.  :p

Takk for alle tips!

:brygging:

MK
 
Det er akkurat samme prosedyre som jeg bruker.
Silplata mi er ei damprist som ligger opp-ned i bunnen av meskekaret.
Der kan det selvfølgelig komme noen maltkorn forbi silen og ned til krana.
Jeg løser problemet ved å åpne krana og slippe noen liter ned i ei bøtte og slå tilbake på toppen.
Har en gang opplevd at det stoppet seg til i krana og da blåste jeg i tappeslangen, og alt var OK.
Jeg rører også i maltet tre - fire ganger i løpet av mesketida.
Teorien er at det øker utbyttet.
Antar at det under meskinga legger seg ei sukkerhinne på hvert maltkorn.
Ved å røre vil denne løse seg bedre i vannet og enzymene jobber mer effektivt.
Egil B.
 
Tilbake
Topp