Meskedunk fra Petit

Jeg går å tenker på å kjøpe en meske dunk i plast med kran fra Petit i plast. 500.- ikl. sileplate og sleiv i plast for å ta steget til allgrain brygging. (produkt nr.7350) Men så var det isoleringen da. Ligge underlag med gaffatape rundt? Men så er det bunnen da. Selvfølgelig kan man bruke det samme. Men det er å få det passet til. og stabiliteten da? Så den ikke snurrer rund sammen med røringen. Er det noen som har erfaring med denne?
 
Jeg tror noen lag med liggeunderlag (eller bilpanserisolasjon med klisterlag) vi gjøre en grei jobb på meskedunken. Greit å ta med bunnen og lokket også i samme sleng.

Apropos røringen så blir det ikke så mye røring bortsett fra i begynnelsen. Så det vil ikke ha så mye å si om bunnplaten ville snurre litt. Og dersom det likevel kommer litt maskbiter igjennom hullene, så kan man uansett helle det første man tapper fra mesketanken opp i tanken igjen inntil man får klar vørter (som regel de første få litrene).

Et alternativ er å bruke en (livsmiddelkvalitetsgodkjent) kjølebag som man monterer en silemanifold i. Se for byggeveiledningen boken Moderne Hjemmebrygging, medlemsseksjonen på forumet eller mange andre fritt tilgjengelige nettsteder (bl a her).
 
Fei skrev:
Det funger bra, men problemet er volumet. Jeg syns 25 liter er litt lite å ende opp med etter så mye arbeid så det var grunnen til å kjøpe nytt større bryggeri.

Oida, Jalle, dette ville jeg tatt som et hint ;). Jeg er også litt enig i det, spesielt dersom man har tappetårn og mange øltørste venner. Det tar ikke spesielt mye lengre å brygge 100 liter enn det tar å brygge 25 liter. Man må jo fort påberegne 5-10 timer for maltbrygg, hvorav man i begynnelsen nok heller vil havne mot 10-siden. Men givende er det uansett!  :kool:
 
Jeg begynte også med den meskedunken, men jeg synes det var for mye tull med den. Den må isoleres. Silbunnen passer dårlig til innvendig diameter på bøtta. Den er for liten og det kommer for mye grums forbi. Jeg synes også det var problematisk at utløpet fra kranen ikke var i bunnen av bøtta. Når du tipper bøtta for å få med de siste 5 literne så kommer det ut masse grums som har lagt seg i bunn.

Mulig at det bare er meg som er klønete og at dette kan løses med en bedre teknikk, men jeg valgte å kjøpe meg en Coleman kjøler fra Cabelas og har ikke angret et sekund. En "Bazooka" silpølse funker  bra til batch sparging.


Se denne tråden på bryggeri.net
 
Til isolasjon kan man jo bruke Glava isolasjon, (hvis man har noe liggende, det er heller ikke så dyrt å kjøpe) aluminiumsfolie rundt glavaen og gaffatape. Det fungerer utmerket for oss, vi mister ikke en grad i temperatur under meskingen.
 
Hvis bunnplaten er for liten, så finnes det et triks: kutt en hageslange på samme lengde som platens omkrets. Kutt slangen på langs og sett slangen på kanten av platen, hele veien rundt. Bare noe jeg så i et bilde et annet sted.
 
Her fikk jeg mange rå' ;) Mange takk :). Ricard: Jo du har helt rett i det med størrelsen på "bryggeriet". Men nå blir det denne meske dunken i første omgang så får jeg se om jeg kan finne en større en. Planer begynner å ta form. Først blir det meske dunk, så blir det en ny malt mølle ( Denne fra Vinogbar.no ) og en "krabbekoker" så jeg kan stå ute å koke så jeg slipper å koke over inne på komfyren :eek:. Bare disse planene ligger et meget godt stykke fram i tid.
 
Du får jo barleycrusheren sendt hjem til deg ferdig tollet til 1400 kroner, men du liker kanskje å ta den trygge varianten? Selv har jeg aldri ryket på en smell med mine USA-innkjøp aka gjæriggsurfing :)

Det var FEI som mente at den ble liten fra blogen hans.

Kjempebra at du tenker på maltbrygging Jalle, massiv kudos til deg for det.

Richard
 
Mange tak Richard. :ilike: Det er bare det at jeg er ikke så god i engelsk at jeg tør å bestille fra USA. Pluss andre ting og som gjør det meget vanskelig.
 
Jalle skrev:
Mange tak Richard. :ilike: Det er bare det at jeg er ikke så god i engelsk at jeg tør å bestille fra USA. Pluss andre ting og som gjør det meget vanskelig.

Du får sikkert hjelp vist du trenger det, Jokke f.eks burde kunne oversette det du trenger fra www.barleycrusher.com og gjøre bestillinge for deg kan jeg godt hjelpe deg med.  Når det er sagt er det veldig hyggelig å støtte opp om Vin og Bar også da.

Richard
 
Ja, maltbrygging er veien å gå dersom man vil få ytterligere mer kontroll over brygget.

Men den der maltmøllen var nok litt stivt priset, synes jeg. 2500 spenn er mye penger, og man kan få en halvferdig mølle fra USA for under 1000-lappen (inkl moms og frakt!). Da er det bare å mekke en trakt av tre og sette på drillen.

Nå må det sies at til små maltmengder er en porkertmølle slettes ikke verst heller.
 
Mange takk Richard og Eduard. Jeg har en "billig" maltmølle fra før (Kjøpt på vinogbar) den og. Men skal man til med allgrain brygging å male flere kilo malt kommer jeg til å bli invalid i høyre armen min :( Så det med malt mølle fra USA til rundt tusenlappen var noe å tenke på. Jeg må nok be Richard om å hjelpe meg der :ber: Men det blir nok en stund til. Må først ri av "utgifts halvåret ;)"
 
Mitt første meskekar besto av ei 30 liters gjæringsbøtte, og en 25 liters vanndunk.
Jeg kappet toppen av vanndunken, og borret en haug med 3 mm hull i bunnen.
Vanndunken ble plassert oppi gjæringsbøtta, og lokket satt på.
Tappingen foregikk med en hevert som ble satt ned mellom den indre og den yttre bøtta.
Som isolasjon hadde jeg ei isoporplate under og ei dyne over.
Skyllevannet ble øst over via en isboks med hull i bunnen som sto oppå maltsenga.
Aluminiumsfolie fungerer like bra for ikke å hvirvle opp malten.
Vørteren ble kokt i ei 32 liters aluminiumsgryte.
Jeg kjølte ned med en 5m / 10 mm dyppkjøler.

Malten kvernet jeg på ei coronamølle, og det gjør jeg fortsatt.

En enda enklere løsning er ei gjæringsbøtte med ett kobberrør som er bøyd slik at en sirkel av røret ligger i bunnen og andre enden stikker opp.
Da har du manifold og hevert i ett rør.

Det enkleste er nødvendigvis ikke alltid det beste, men det fungerer ihvertfall.

Egil B.
 
Jalle skrev:
Mange takk Richard og Eduard. Jeg har en "billig" maltmølle fra før (Kjøpt på vinogbar) den og. Men skal man til med allgrain brygging å male flere kilo malt kommer jeg til å bli invalid i høyre armen min :( Så det med malt mølle fra USA til rundt tusenlappen var noe å tenke på. Jeg må nok be Richard om å hjelpe meg der :ber: Men det blir nok en stund til. Må først ri av "utgifts halvåret ;)"

Hjelp skal du få :)
 
Hallois.

Ser man diskuterer ulike maltmøller her. Selv skal jeg oppover til Petit på fredag . Håper å ta med hjem et Petit komplett minibryggeri, 25 liter :brygging:

Derfor noen spørsmål.

Silbunnen passer ikke bøtta sies det, jeg antar det kan avhjelpes med en silikonslange som pakkning mellom kant på plate og vegg i bøtte?
Isolasjon. Jeg har 40mm motor-rom isolasjon liggende (skifta motor i seilskuta sist sommer) denne er kledd med en type alufolie på ene siden så jeg
              tror jeg kan legge motsatt side mot dunken og sømme med gaffatape?
Maltmølle. Jeg ser det diskuteres maltmøller, men petit selger jo også ferdig kvernet malt..... Er det noen grunn til at man skal unngå å benytte
                ferdigkvernet malt ??? Noe av spesialmalten må jo kværnes, men jeg går utfra at dette er i slike mengder at det kan gjøres for hånd ala
                kaffekværn..... Holdbarheten vet jeg er lavere på ferdigkværnet malt, men siden det er bare halvannen time med bil opp til Petit ser jeg
                muligheten til å oppdatere lagret jevnlig :angel:

Så jeg har foreløpig minibryggern+ 1 sekk Muntons Lager (pils) malt knust EBC 3,4+ 1 sekk Pale ale malt knust, 25 kg (Castle) samt et utvalg 1kg aromamalter.
Videre.. Zaaz, Cascade og Tettnanger humle (pellets) + Danstar over og Brewferm undergjær..... samt pilsner enzym...... :brygging:

Husk nå at jeg er "førstereis" brygger som skal forsøke malting :eek: Så handlelappen er derefter! Ergo trenger jeg alle gode råd i så måte........  :help:

Jeg er rimelig spent på konsekvensene kan man si  :godtoel:
 
Tilbake
Topp