Meskeeffektivitet -Hvordan bruke formelen?

ADale

Norbrygg-medlem
Denne kalkulatoren gir oss det og forklarer jo de forskjellige effektivitetene:
http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Men denne tråden gjør meg litt usikker. De snakker om at meskeeffektivitet er det samme som Ending Kettle Efficiency.

Men er det ikke : Conversion Efficiency - The percentage of total available sugars that were extracted from the grains inside the mash tun, som definerer dette?

Og Gahr-Smith sier dette "Regn ut hver malttype for seg (ev. de typene som har likt teoretisk utbytte sammen) og legg resultatene sammen.". Hvordan mener han at det skal regnes ut? Kalkulatoren over inkluderer jo alle malt-typene, så usikker på hvordan han regner ut.
 
Denne kalkulatoren gir oss det og forklarer jo de forskjellige effektivitetene:
http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Men denne tråden gjør meg litt usikker. De snakker om at meskeeffektivitet er det samme som Ending Kettle Efficiency.

Men er det ikke : Conversion Efficiency - The percentage of total available sugars that were extracted from the grains inside the mash tun, som definerer dette?

Og Gahr-Smith sier dette "Regn ut hver malttype for seg (ev. de typene som har likt teoretisk utbytte sammen) og legg resultatene sammen.". Hvordan mener han at det skal regnes ut? Kalkulatoren over inkluderer jo alle malt-typene, så usikker på hvordan han regner ut.

Når vi snakker om meskeffektivitet, er det denne vi snakker om: "Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle." Legg inn det volumet du får med til koking, og sg før kok, samt oppskriften din, og kalkulatoren gjør jobben for deg.
 
Ett tips, for å gjøre alt mye lettere. Separer meskeeffektivitet fra brygghuseffektivitet. Fokuser mest på meskeeffektivitet. Brygghuseffektivitet synes jeg er tullete å styre med siden det er avhengig av både avkok og hvor mye du legger igjen til trub. Meskeeffektivitet og det å vite avkoket ditt er det du trenger å vite for å treffe OG.
 
Kanskje noe her?
https://forum.norbrygg.no/threads/male-utbytte.4169/#post-31512

Det er flere tråder hvor han skriver om dette.
Og noen absolutt fasit tror jeg ikke han sier det er.

Morsomt:

https://forum.norbrygg.no/threads/beer-brew-30-gen-3-efficiency.36203/page-2#post-393153 Linken min er til akkurat samme innlegg du linker til. Enten så har jeg regnet utrolig feil eller så er det noen troll ute å går. Heller mer mot det første siden Gahrsmith > Beertmith, men likevel, gjorde de regningene flere ganger, men kan seff ha oversett noe.
 
Ja, det som menes er å vite hvor mye som forsvinner i fordamping,absorpsjon i malt og i trub?

absorbsjon i malt går under meskeeffektivitet, det andre du nevner går under brygghuseffektivitet. Bare skill på det som skjer før du koker opp mot det som skjer derfra og ut, så har du meskeeffektivitet.
 
Litt fra en annen tråd,

Ole Richard skrev:
Jeg brygget en Wit i går, og BeerCalc som jeg vanligvis bruker, fortalte meg at utbyttet var 75%. (Jeg skyller kun én gang, så det var et forventet utbytte)
La så inn nøyaktig samme bryggedata på BeerTools, som regnet utbyttet til 81% (!)
Noen som har en vettug forklaring?

Gahr svarer,
Jeg antar at de tar utgangspunkt i forskjellige verdier for potensielt utbytte fra de samme malttypene. I tallene Beant presenterer for de forskjellige malttypene over, reagerer jeg på at utbyttet for pale og hvete virker vel høyt så det kan godt være de to programmene bruker ganske ulike tall. Men, det er greit å vite at disse verdiene vil variere fra batch til batch hos det enkelte malteri, og fra malteri til malteri. Det vil også kunne være variasjoner fra kornhøst til kornhøst. En annen ting å skjekke er om tallene som oppgis er beregnet ut fra såkalt "dry basis"- eller "as is"-tilstand for malten. Om man regner ut fra "dry basis", forutsettes det at kornet er 100 % tørt, noe det i praksis ikke er (fersk malt som er oppbevart rett vil normalt ha et vanninnhold på rundt 5 %). Det er vanligst (og i praksis mest meningsfullt) å gå ut fra "as is"-verdiene. Tallene for utbytte er typisk en ting store kommersielle bryggerier er veldig nøye med å undersøke, men for oss hjemmebryggere spiller det noe mindre rolle. I tillegg bør man være obs på at man som oftest vil få et lavere utbytte når man brygger øl med svært mys malt i forhold til øl med mindre malt. Dette forsi maltsengen blir vanskeligere å "vaske ut" jo dypere den blir.

Når det gjelder beregning av IBU, høres det rart ut at det er variasjoner i resultatet når man bruker samme formel. Er alle parametre (volum/OG/koketid/alfasyreinnhold) like i beregningene?
 
Gahr presiserer nettopp grunnen til at jeg mener at man ikke bør bruke generiske data om malttyper man finner på div bryggersoftware, men heller å legge de inn selv med data fra malteriet. Det er også forskjell på vinter og sommer-batcher fra malteri til malteri, men disse er så små at man kan nok greie seg med å oppdatere dataene en gang i året. Fra malteri til malteri bør man legge inn data mtp fargen, potensialet er veldig likt selv om det blir maltet i tyskland eller belgia, men fargen kan ofte avvike lit.
Hvis men brygger store volum så kan det være verdt å få med seg det ene halvpoenget som varierer i dataene.
 
Gahr presiserer nettopp grunnen til at jeg mener at man ikke bør bruke generiske data om malttyper man finner på div bryggersoftware, men heller å legge de inn selv med data fra malteriet. Det er også forskjell på vinter og sommer-batcher fra malteri til malteri, men disse er så små at man kan nok greie seg med å oppdatere dataene en gang i året. Fra malteri til malteri bør man legge inn data mtp fargen, potensialet er veldig likt selv om det blir maltet i tyskland eller belgia, men fargen kan ofte avvike lit.
Hvis men brygger store volum så kan det være verdt å få med seg det ene halvpoenget som varierer i dataene.

Men vil det egentlig bety noe for oss som brygger 25 liter i slengen? Jeg opplever at jeg treffer fint med brewersfriend, og det spiller egentlig liten rolle for meg om %-tallet for effektivitet er helt riktig, så lenge jeg treffer OG.
 
Men vil det egentlig bety noe for oss som brygger 25 liter i slengen? Jeg opplever at jeg treffer fint med brewersfriend, og det spiller egentlig liten rolle for meg om %-tallet for effektivitet er helt riktig, så lenge jeg treffer OG.

Tja. Ja/nei? Jeg får jo omtrent rykninger hvis det er tre poeng off, for meg er det veldig mye. to poeng er bare lettere irratasjon og ett poeng er innenfor. Det betyr vel mer for petimetere som meg. F.eks jeg har nettopp brygget min hefe til NM, Hefe skal være opptil 1.052. Hadde det vært 54 tipper jeg folk hadde sluppet det gjennom, men likevel. det er "feil", feil men greit "nok", jeg prøver å skippe gåseøynene.

Så nei, det har egentlig lite å si med mindre du er veldig nøye.

Edit: Nå snakket jeg om OG. Så lenge OG stemmer er det vel greit, men for å ha kontroll bør man vite på forhånd hva man kommer til å måle på de forskjellige stadiene.
 
Sist redigert:
Tja. Ja/nei? Jeg får jo omtrent rykninger hvis det er tre poeng off, for meg er det veldig mye. to poeng er bare lettere irratasjon og ett poeng er innenfor. Det betyr vel mer for petimetere som meg. F.eks jeg har nettopp brygget min hefe til NM, Hefe skal være opptil 1.052. Hadde det vært 54 tipper jeg folk hadde sluppet det gjennom, men likevel. det er "feil", feil men greit "nok", jeg prøver å skippe gåseøynene.

Så nei, det har egentlig lite å si med mindre du er veldig nøye.

Edit: Nå snakket jeg om OG. Så lenge OG stemmer er det vel greit, men for å ha kontroll bør man vite på forhånd hva man kommer til å måle på de forskjellige stadiene.

Akkurat. Jeg brygger jo stort sett 25 liter øl på 4-5%, og det er veldig likt fra brygg til brygg, så jeg treffer stort sett alltid med en margin på 1, og det er ikke noe jeg ikke kan korrigere lett under koking. I går brygget jeg en dobbel batch, med 9 kg malt, og det stemte da også.

Jeg aner ikke om brewersfriend justerer for årlige svingninger. De grupperer jo malten etter opprinnelsesland, og for de fleste typene er flere malterier slått sammen. Men det ser altså ut som om det holder med hensyn til forutsigbarhet innenfor de marginene som er akseptable for en enkel hjemmebrygger:).
 
Hmm,tilbake til denne tråden jeg startet for en tid siden. Jeg klarer ikke få riktig OG for tiden og klarer ikke finne feilen. Bruker Grainfather. Sannsynligvis har jeg rett og slett dårlig meskeeffektivitet. I dag fikk jeg 1,040 mot 1,048 i følge oppskriften for en Ølbrygging Tørr Stout. Jeg la inn 80% effektivitet i GF kalkulator. Normalt rører jeg regelmessig i mesken under resirkulasjon. Prøvde noe nytt i dag og rørte heller masse i 10 minutter før jeg startet pumpa. Det hjalp i hvertfall ikke.
 
Sist redigert:
Hmm,tilbake til denne tråden jeg startet for en tid siden. Jeg klarer ikke få riktig OG for tiden og klarer ikke finne feilen. Bruker Grainfather. Sannsynligvis har jeg rett og slett dårlig meskeeffektivitet og må prøve å kompansere oppskriften i fremtiden. I dag fikk jeg 1,040 mot 1,048 i følge oppskriften for en Ølbrygging Tørr Stout. Jeg la inn 80% effektivitet i GF kalkulator. Normalt rører jeg regelmessig i mesken under resirkulasjon. Prøvde noe nytt i dag og rørte heller masse i 10 minutter før jeg startet pumpa. Det hjalp i hvertfall ikke.
Har ikke GF innført en bug på nettopp dette med OG-beregning i forrige oppdatering? Mener jeg hørte noe om dette?
 
Hmm,tilbake til denne tråden jeg startet for en tid siden. Jeg klarer ikke få riktig OG for tiden og klarer ikke finne feilen. Bruker Grainfather. Sannsynligvis har jeg rett og slett dårlig meskeeffektivitet og må prøve å kompansere oppskriften i fremtiden. I dag fikk jeg 1,040 mot 1,048 i følge oppskriften for en Ølbrygging Tørr Stout. Jeg la inn 80% effektivitet i GF kalkulator. Det vil vel bedre seg litt om jeg legger inn riktig tall for dette, men må vente til enda et brygg før jeg kan regne ut dette (E.g formelen i web-linken over). Normalt rører jeg regelmessig i mesken under resirkulasjon. Prøvde noe nytt i dag og rørte heller masse i 10 minutter før jeg startet pumpa. Det hjalp i hvertfall ikke.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe med måten du skyller på som forklarer den dårlige effektiviteteten. De faktorene som påvirker det som skjer under sjølve meskinga, skal ikke gjøre sånne utslag - med mindre du gjør noe alvorlig galt. (Jeg snakker om tid, temperatur, kverningsgrad, pH, mesketjukkelse.)

Så vidt jeg skjønner, har flere hatt problemer med skyllinga når de bruker GF, men det skal egentlig ikke være nødvendig å få det. Men jeg har aldri vært i nærheten av en GF i bruk, så andre får si noe om det.
 
Har ikke GF innført en bug på nettopp dette med OG-beregning i forrige oppdatering? Mener jeg hørte noe om dette?
ja, men jeg måler for lav OG? Er noe galt med kalkulatoren? Burde jeg bruke Beercalc eller Brewer´s Friend? MEn vil det løse problemet mitt?
 
ja, men jeg måler for lav OG? Er noe galt med kalkulatoren? Burde jeg bruke Beercalc eller Brewer´s Friend? MEn vil det løse problemet mitt?

Jeg går ut fra at du også får for lav SG før kok? Det er jo den du skal beregne meskeeffektiviteten i forhold til.
 
Tilbake
Topp