Meskekar av kjøleboks: Lekkasje

Hei

Har kjøpt en kjøleboks Igloo Marine 34 l som jeg har begynt å bygge om til meskekar. Har boret et fint hull (med hullsag) nederst i kortveggen og montert en bordgjennomføring fra Biltema. Til tross for at hullet er i riktig størrelse og jeg monterte O-ringer i gummi på begge sider av veggen, lekker vannet ut mellom veggen og bordgjennomføringen.

Er det noen som har forslag på hva slags gummi- eller evt. andre typer pakninger som jeg kan/bør bruke for å gjøre karet helt tett?
Er det i det hele tatt mulig å tette karet uten å bruke silikon?
Hvilken type/hvilket merke silikon er matvaregodkjent for de temperaturene det utsettes for ved mesking?

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg kan komme videre.

Jeg har akkurat tilsvarende løsning, og har skjært ut noen pakninger av ovnssilikon fra Clas Ohlson. En på hver side av gjennomføringen - funker som fjell.

tobiasjk skrev:
Jeg har akkurat tilsvarende løsning, og har skjært ut noen pakninger av ovnssilikon fra Clas Ohlson. En på hver side av gjennomføringen - funker som fjell.

Høres smart ut, Tobias. Takk for tipset. Skal teste det.

Var det alt som skulle til? Slapp du å bruke silikonmasse?

Her er min løsning som er tett og enkel å ta fra hverandre ....

Vedlegg

• kobling1.JPG
    kobling1.JPG
    87 KB · Sett: 640
  • kobling2.JPG
    kobling2.JPG
    52,6 KB · Sett: 644
  • kobling3.JPG
    kobling3.JPG
    54,1 KB · Sett: 629
  • kobling4.JPG
    kobling4.JPG
    52 KB · Sett: 661
DimitriO skrev:
tobiasjk skrev:

Høres smart ut, Tobias. Takk for tipset. Skal teste det.

Var det alt som skulle til? Slapp du å bruke silikonmasse?

Ingen silikonmasse nødvendig. Funker som bare det, og er helt tett. Bilde finner du her.

Hei!

Hvilken bordgjennomføring fra Biltema er det dere bruker? Jeg har leter etter egnet løsning selv, men finner bare noen for båt som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal kunne bruke på en enkel måte.

olavni skrev:
Hei!

Hvilken bordgjennomføring fra Biltema er det dere bruker? Jeg har leter etter egnet løsning selv, men finner bare noen for båt som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal kunne bruke på en enkel måte.

Såvidt jeg vet, fins det 2 typer som er brukbare: Én av messing (nr 25-4342, 1/2" tror jeg) og én av plast (nr 25-430, 16 mm). Begge varer finner du i båtavd. Har sett begge typer i bruk på meskekar.

Ok, takk.

Det var slike jeg har sett på, så får vel se en gang til. Jeg har problemer med å se hvordan man enkelt kan få 12mm rør koblet til der (på innsiden). Men det er vel bare å improvisere med overgang og rørstuss. Ser at det er linket til en som har gjort det, og det ser jo greit ut. Hadde bare håpet på noe mer elegant, som feks gjenger på begge sider av gjennomføringen.

Tilbake
Topp