Meskekar, trykktap

js

 
Etter en del brygg på min BB30, og enkelte episoder med tett på stuck mash, begynner jeg å lure på om det er noen tommelfingerregler på hva som er maks tykkelse på maltsenga?
Dvs hvilket areal må bunn på meskekaret ha for å greie å få sirkulasjon gjennom et gitt antall kilo malt.
Jeg mistenker at BB30 maltrøret er for høyt og smalt, dvs skaper for stort trykktap. Hos meg begynner det å stange over 7 kg byggmalt.
Noen synspunkter?
 
ville inte ha kört på mer än 7kg vart fall, men 5-6kg är väl snarare det mest optimala utifrån min erfarenhet. 3.5l vatten:1kg malt, börjar bli ganska så tjockt med mindre ratio än det alltså...god brygging!
 
förresten, hur knuser du malten? själv eller butikksknust? finns ju risk för att malten är för fin, och därför täpper till mäsken
 
mikaellindell skrev:
förresten, hur knuser du malten? själv eller butikksknust? finns ju risk för att malten är för fin, och därför täpper till mäsken
Jeg får malten ferdigmalt som regel, og da sier jeg at jeg har en BB30.

Å ligge under 5-6 kg pleier jeg å lykkes med, med det er morsomt å lage litt sterkere øl også.
 
Den enkleste måten å øke OG på BB30 er selvfølgelig å bytte ut noe av basismalten med DME i koken.
Dyrere, men du trenger sjelden så mye.
 
Ketil skrev:
Den enkleste måten å øke OG på BB30 er selvfølgelig å bytte ut noe av basismalten med DME i koken.
Dyrere, men du trenger sjelden så mye.
Vil det gi noe merkbar smakspåvirkning, eller er det "nøytralt" ?
 
Tilbake
Topp