Mesken ikke konvertert!

Hei, jeg brygger pils i Speidel, bruker Weyermann Bohemian Pilsner malt med meskeskjemaet 15min@55, 45min@66 og deretter utmesk. Når jeg kom tilbake fra barnehagen var tempen kommet til 72 grader, og mesken er fortsatt uklar av stivelse, og jodtest bekrefter at det ikke er konvertert. Jeg har nå satt apparatet på pause så tempen i mesken faller vel til 70 grader. Vel det fortsatt konverteres eller er det andre tiltak jeg bør gjøre?

Brukte 5.2 stabilizer og 4g CaSO4.
 
Ja, jeg får ta en tur og sjekke. Mulig Ph er litt for lav for alfa-amylase, men har ikke måleutstyret klart.

Krysser fingre, aldri hatt problemer med dette, tvert i mot har jeg kuttet mesketider til 30 min med Marris Otter, dette er første brygg med Bohemian pilsmalt.
 
Jo, da ser mesken grei ut, mulig jeg så et lite grønnskjær i joden, 5 minutter til så er vi der. Spørs om det blir en Maibokk dette her...

Om jeg hadde kommet til 78 grader med stivelse i mesken, da ville jeg stoppet, kjølt ned til 66 grader, tilsatt et par kg pilsmalt og tatt et nytt langt meskesteg. Kunne det fungert?
 
Ifølge databladet til denne malten skal ikke denne malten ha særlig problemer ang. konvertering.

Men har du rørt ut malten godt? Sørget for at det ikke er klumper eller tørre parti? Dette er etter min mening en svakhet med speidel. I praksis er speidel-systemet slik at det er en kompakt klump med korn full av godsaker som skal skylles ut vha en relativt svak liten pumpe. Systemet er også avhengig av at maskinen står i 100% vater for å få "flowen" til å gå igjennom hele "korn-klumpen". Jeg har som rutine å stoppe maskinen 2 ganger ila. meskingen og røre som en gal. Klumper og tørre parti kan ødelegge hele brygget.

IKKE stol på instruksjonsvideoen til Speidel. I realiteten er det ikke så enkelt som de vil ha det til.
 
Knut Inge skrev:
Jo, da ser mesken grei ut, mulig jeg så et lite grønnskjær i joden, 5 minutter til så er vi der. Spørs om det blir en Maibokk dette her...

Om jeg hadde kommet til 78 grader med stivelse i mesken, da ville jeg stoppet, kjølt ned til 66 grader, tilsatt et par kg pilsmalt og tatt et nytt langt meskesteg. Kunne det fungert?

Man mesker ut ved 78 grader for å denaturere (er det et ord) enzymene. Når de har blitt det så blir de inaktive, dvs at hvis du senker tempen til 66 igjen så vil de ikke arbeide og du får ikke konvertert mer.


* Ah, du ville tilsatt mer malt, da er det jo friske enzymer igjen i den nye malten.
 
Tilbake
Topp