Mesketider

Dag

Norbrygg-medlem
Som nyslått knekt i Speideladelen lurer jeg på hvor lenge man vanligvis mesker. En Speidelmesk blir temmelig tynn ettersom det meskes inn med ganske mye vann (mer enn 4 liter/kg). Det betyr at konverteringstiden blir lengre. Kan selvfølgelig sjekke selv med jod, men hvis noen har retningslinjer er det fint.
 
Disclaimer : Brygger ikke med Speidel men er interessert i det du sier angående malt/vann da jeg ikke har sett denne påstanden før. Har lest at gjærbarheten dvs. sukkerartene kan påvirkes men altså ikke noe om at konverteringstid skulle være lengre.

Lener meg på noen eksperter som sier dette , ref. "Mash Biochemistry" av Larry Horowitz og
"Evaluation of the Effect of mash parameters on the limit of attenuation and conversion efficiency in single infusion mashing "Kai Troester – 2008

With today’s well modified malts, the mash thickness has little impact on the fermentability of the produced wort
[Narziss, 2005]
In a range….move far outside of it an you’ll have problems



Forutsetter da at du opererer ikke så langt unna tallet du har nevnt. Skal ikke forstyrre/eller lage noe kupp av tråden din her , men hvis du hadde en referanse som gir litt innblikk i hvorfor det skulle gi lengre konverteringstid så plukker jeg gjerne opp litt mere lærdom. Som du skjønner så er jeg kanskje over middels interessert i emnet :) Skal ikke forstyrre med flere poster, lover
 
Mesketykkelsen har ikke noe særlig å si innenfor rimelige grenser, men konverteringen fra stivelse til maltsukker er noe annet enn gjærbarheten til vørteren. Ray Daniels hevder det går greit å meske med opptil 4 liter/kg. Mesker du tynnere enn det, blir det tynnere med enzymer i vørteren og lengre mesketid.
 
Dette lurer jeg også på. Første brygg på Speidel 200 er planlagt 1. påskedag. Planen er 30 minutter på 65 grader, 30 minutter på 72, så utmesk på 75. Noen som har erfaringer å dele, synspunkter på om dette er lang nok tid på hvert steg?
 
Jeg mesker ofte i +-/ 3 timer og får da høyere utbytte enn ved korte mesketider. Hovedsteget på 64-65 grader setter jeg gjerne til 90-120 minutter. Så foretar jeg utskylling med opptil 32 liter i eksternt kar (på 50 liter speidel.) Alltid fornøyd med resultatet.
 
Jeg mesker ofte i +-/ 3 timer og får da høyere utbytte enn ved korte mesketider. Hovedsteget på 64-65 grader setter jeg gjerne til 90-120 minutter. Så foretar jeg utskylling med opptil 32 liter i eksternt kar (på 50 liter speidel.) Alltid fornøyd med resultatet.


Hei

Hva mener du med eksternt kar ? Flytter du over maltrøret i en balje og gjør skyllingen der ?

Easybrew
 
Ja, jeg flytter maltrøret over i ei balje og skyller der.

Hvor mye malt bruker du da ? Og får du alltid ønsket OG ?

Jeg starter ofte med 55 liter vann til ca 12,5 kg malt. Skyller med 8-9 liter vann. Litt omvendt i forhold til literaturen med mye skylle vann. Når jeg skyller med 9 liter vann så blir mesken til slutt helt smak laus og det er ikke mer å hente fra mesken. ( har prøvd med mer skyllevann uten å få ut mer.) jeg mesker nesten alltid 90 min og koker 90 min.

Har da etter kok ca 45 liter på omtrentlig rett OG der noen ganger jeg havner .002-3 under beregnet OG.

Men du skyller med 32 liter, hvor mye starter du med da når du mesker ?


Når jeg bruker kort maltrør skyller jeg med mye mer (8 l)og får mye mer ut av mesken før den blir smaklaus. Bruker alltid god tid på skylling både med 25 og 50 l maltrøret.


Skal øke maltmengde på neste 50 liters brygg for å se om det hjelper litt + litt mer skyllevann.

Er egentlig godt fornøyd med utbytte men aldri galt med 5 liter ekstra med samme resultat.

Easybrew
 
Jeg bruker nesten alltid 14-15 kg malt. På lagerøl og weissbier ender jeg opp ca 65 liter etter kok på 99 grader. Skyller med 32 liter. Starter med med 53 liter ved innmesk. OG er ca 1054. På sterkere øl ender jeg opp med ca 48 liter med OG 1064-1066. Koketemp på 101 grader. Skyller med ca 20 liter.
 
Jeg bruker nesten alltid 14-15 kg malt. På lagerøl og weissbier ender jeg opp ca 65 liter etter kok på 99 grader. Skyller med 32 liter. Starter med med 53 liter ved innmesk. OG er ca 1054. På sterkere øl ender jeg opp med ca 48 liter med OG 1064-1066. Koketemp på 101 grader. Skyller med ca 20 liter.

Dette skal jeg teste på neste weissbier, 65 liter høres genialt ut :) hvor mye har du da før du starter kok og hvor mye går vekk i trub og annet som blir værende i speidel ?

Ser at jeg skrev at jeg startet med 55 liter, men det skal stå 53 l..

Bruker du beersmith ? Evt har du en profil på denne som du vil dele ?

Easybrew
 
Brygger på 25l Speidel.

Starter alltid med å fylle vann ca. en cm over øverste merke, ca. 28l?
Hvor mye malt jeg bruker avhenger selvsagt av hvilket brygg jeg brygger ;)

Skyller med 4-5l på 78 grader. Har ikke regnet på utbytte, men for å være ærlig interesserer det meg ikke så mye. Ligger "trygt" rundt 80. Malt er den laveste kostnaden, og kjører heller lavere utbytte enn å risikerer astringens !!

Mesker inn en ale ved 58, kjører 10 min på 62, en time på hovedsteg, 10 på 72 og mesker ut i fem minutter på 78.

Med pilsnermalt mesker jeg inn ved 52, 10 på 55, 10 på 62, en time på hovedsteg og resten som over.

Treffer OG ganske nøyaktig hver gang. Har ingen problemer med utgjæring, og treffer ønsket FG.

Skal man bekymre seg for noe ville jeg fulgt Gahr sitt råd om å bruke mer tid på rett oksygeninnhold i vørter og korrekt gjæringstemperatur! :)
 
Akkurat gjæring er vel den minste bekymring her i huset pga god temperatur kontroll og rein o2 :)

På kort maltrør er faktisk meskingen rett hver gang. Viktigste er å bli kjent med utstyret slik at får det en har beregnet seg fram til og at en da kan få samme gode resultatet hver gang en brygger samme oppskriften om igjen :)

Lager så mange styler og forskjellige meskesteg, etter hva jeg vil ha ut av ølet og det funker utrolig godt på speidelen. Vil jeg endre meskesteg for å få f.eks fyldigere øl så gjør jeg det og utfra endringer og loggføring så får jeg en del gode oppskrifter som jeg brygger gang på gang. OG blir som regel etter hva jeg sikter etter, så lenge jeg lager øl innenfor utstyrets begrensninger.

Her blir det derfor litt off topic fra emnet da jeg fikk med meg han som lager 65 l øl på et anlegg beregnet for 45-50 l øl. Speidel 50 har maks volum på ca 81 liter og da er det spennende at en utnytter det til å få 65 liter øl :)

Så beklager igjen til han som startet diskusjonen siden jeg ble så interessert i den måten han får ut 65 l øl, som i mine øyner meget bra.. Og lysten å prøve dette selv er litt av moroa ..

Easybrew
 
Høres ut som om du har stålkontroll på O2 og gjæring Easybrew!

Nevnte dette med temp og O2 da guruen fra WLP sa på Hjemmebryggerhelgen at de målte for lav O2 i vørteren på mer enn 50% av bryggeriene de besøkte!! :(

Gahr fokuserte på det samme under sitt foredrag, og mente temp og O2 var der de fleste først burde sette fokus, ikke "alt annet" som man kan gjøre...
 
Det var noko av det første jeg endret etter de første mislykkete forsøk på øl. Følte det var kun IPAene som ble god, resten smakt greit men noen av bryggene ble ødelagt pga det jeg tror va dårlig temp kontroll og kanskje for dårlig risting.. Selv om jeg kjente der godt i kroppen etter all ristingen..

Så etter at jeg ble medlem her og gikk igjennom en god del innlegg. Så gikk mye av de samme igjen i innleggene om kontroll av temp og oksygen..

Gikk derfor rettpå og bestilte ren o2,stc-1000, varmebelter og fikk tak i et gammelt kjøleskap.. Det endret alt..

Slapp også å bruke penger på mellomløsninger på veien... Men har mye å lære enda, men lærer også mye ved å prøve forskjellige løsninger og gjær typer, gjærstartere, gjenbruk av gjær, forskjellige humler, tørrhumling i flere stadier m.m

Nå prøver jeg å utnytte utstyret til maks slik som 65 liter fra et 50l anlegg. Har blitt godt kjent med korte maltrøret til speidel 50l (25l) og nå skal jeg bli enda bedre kjent med det store maltrøret og grensene på dette. I tillegg til å utnytte meskestegene på de forskjellige maltsammensettingene..

Blir gøy å prøve seg på et maks utbytte prosjekt :)

Easybrew
 
Dette skal jeg teste på neste weissbier, 65 liter høres genialt ut :) hvor mye har du da før du starter kok og hvor mye går vekk i trub og annet som blir værende i speidel ?

Ser at jeg skrev at jeg startet med 55 liter, men det skal stå 53 l..

Bruker du beersmith ? Evt har du en profil på denne som du vil dele ?

Easybrew

Starter kok med ca 73 liter til kok. Ender med ca 3 liter trub. Er ikke redd for å få med litt trub over i spannet til gjæring. Har lest en del poster vedr utbytte av Rune Alm og følger i stor grad hans bruk av speidel.

Beersmith-profil fant jeg på nettet. Kan dele denne.
 
Tilbake
Topp