Mesketykkelse lavalkohol øl

Holde liter/kg som normalt og få MYE skyllevann, eller øke liter/kg MYE og få normalt med skyllevann.


Normal l/kg gir normal ensymaktivitet, men sikkert under 1.010 på slutten av spyling...

Høy l/kg kan kanskje gi feil ensymaktivitet i veldig utblandet mesk...

Hva mener familien?
 
Eg vil tru normal enzymaktivitet og så vatna det ned. Om du gjer motsatt så kan du vel også auka mesketida for å oppnå same resultatet.

Du har også eit 3. og 4. alternativ:

Å vatna ut etter koking
Å vatna ut etter gjæring

Mike Murphy i Lervig sa at Johnny Low var ein Lucky Jack med dobbelt med aromahumle som var "watered down to plato xx" og såvidt eg har lest mange stader her på forumet så er dette også vanleg i dei store industribryggeria - at dei bryggjer sterkare og vatnar det ned og dei gjer det vel etter brygging.
 
Jeg tenker at "no mash" brygging kan gi noe i lightprodukter. Mesketiden blir kanskje litt lengre, og utbytte litt lavere. Men det er akkurat lavere utbytte jeg tror kan gi noe ved lavalkoholbrygg. Da må en kompensere med mer malt. Malten gir ikke bare sukker til vørteren men trolig en del andre smaker og lukter. Hvis en har plass til å meske med hele vannmengden tror jeg det ikke vil ta noe lengre tid enn å meske med normal vannmengde. Mesketiden blir lengre, men en slipper å skylle.
 
Blir litt rot i tankene når en rydder og lager mat til ungene, mens en skriver. Selvfølgelig no sparge jeg mente:) men som poengtert, blir det en veldig light øl.
 
Hvorfor så tynn mesk? Da må du nok passe litt ekstra på meske-pH. Jeg ville ha mesket med 2-4 l/kg og skylt så lenge run-off var >1.010, og deretter toppet opp med vann til riktig PBG. Eller no-sparge som Salmo Trutta foreslår, men fremdeles med vanlig mesketykkelse og tilsetning av vann i kokekjelen for å justere til riktig PBG.
 
Jeg har mesket med hele vannmengden to ganger. Har ikke laget de to øllene på vanlig måte så jeg kan ikke sammenligne resultater, men jeg vil si resultatene ble veldig bra. Den ene var en "pale ale" på 2.3% som mange opplevde som fyldigere og mer smakfull enn hva prosenten skulle tilsi. Mesket litt over en time men da ved 69-70 grader. Dette var før jeg fikk ph-meter og muligheten til å justere vannprofilen. Jeg hadde ikke vært redd for å mesket med hele vannmengden, men tror også å tilsette vann i kokekjelen er en god måte å gjøre det på.
 
Vil ikke konverteringen bare ta lengre tid med tynn mesk? Du vil vel konvertere alt? Hvis det er slik så kunne du vel bare brukt vanlig tykkelse og mindre malt kontra det å meske tynt og like lenge, hvis ikke alt blir konverterti tynn mesk. Blir vel samme resultat men ikke det du er ute etter?
 
@ Bjarte H, ja det er slik jeg har gjort før. Usikker på om du mener Post eller Pre med P'en. Men jeg har tilsatt vann Post Boil.
 
Jeg oppnådde full konvertering i løpet av en time. Det er sikkert fordeler og ulemper med denne måten, men en av fordelene er at du slipper et ekstra trinn der du enten tilsetter ekstra vann til mesken eller kokekaret. Effektiviteten går ned pga av sukret som blir igjen i kornet. Hadde vell 75% utbytte. Jeg har troen på å få ned effektiviteten på lavalkobrygg, slik at en kan meske med mer korn som kan sette smak. Mener å hørt et par podcasts der dette har blitt diskutert.
 
@ Bjarte H, ja det er slik jeg har gjort før. Usikker på om du mener Post eller Pre med P'en. Men jeg har tilsatt vann Post Boil.

Pre boil gravity. Men om du tilsetter vannet i starten eller slutten av kokingen, eller i gjæringskaret før gjæringen starter, betyr nok ikke så veldig mye.
 
En liten oppdatering. Valgte å meske med tynn mesk. Satte ned utbytte fra normalt 73% til 70. Siktet på OG 1.029. Mesket lenge, 45min 50C, 45min 66C, 45min på 72C + utmesk. Målte underveis og så jeg kom litt høyt. Tilsatte 2l vann ved slutten av kok. Endte på 1.031. Smaker som forventet, kan ikke kjenne noe feil. Skulle bare beholdt 73% effektivitet, tror det hadde blitt blink. Konklusjon er at tynn mesk går fint, iallefall med lang mesketid.
 
En grei måte å komme rundt dette "problemet" på er å meske med vanlig vann/malt forhold og så fylle på med mer vann før du tapper. Så kan du velge om du fyller på med alt eller holder igjen noen skyllevann. Jeg ligger normalt på rundt 80% effektivitet uten skylling med denne metoden, 60 minutter mesking og utmesk på 78 grader i noen minutter.
Ellers har vel de som driver med ekte BIAB vist for lenge siden at det går fint å meske med tynn mesk og full vannmengde:) Effektiviteten er jo ikke så viktig så lenge den er nokså lik fra gang til gang så du treffer med OGen.
 
Tilbake
Topp