Mesketykkelse

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har planer om å lage 40 liter Wit i en Speidel50. Jeg har tenkt å bruke lagermalt og hvete-ekstrakt. Da blir det ca 5-6 kilo malt som må meskes.
I Speidelen må jeg ha omtrent 45 liter vann for å kjøre rundt og mesken blir da ekstremt tynn (8-9 liter pr kg. malt).
Hva vil dette ha å si?
Hvor lite vann kan man komme unna med i Speidelen?
 
Jeg mesket 6.5 kilo i 40 liter nylig (ikke i Speidel), og fikk ihvertfall meget bra effektivitet, så det så ihverfall ikke ut til at det ble for langt mellom enzymene. Det står fortsatt til gjæring så jeg vet ikke hva FG blir.
 
Du får bra unyttelse men kan kanskje ikke skylle noe, jeg ville bare prøvd, da men minimum vannmengde.
Skal selv brygge et 27 liter sett i et mye større bryggeri men frykter ikke noe lurer kanskje liiiitt på resultatet.
 
Synes ikke det er så vanskelig, jeg da, men du må gjerne tipse om en enklere måte.:cool:
 
Får bare "the requested topic does not exist" når jeg trykker på linken din

Går som smør hos meg, men her er innholdet i posten, in extensio, og på engelsk for sikkerhets skyld:)

"Just got an idea for a smaller malt pipe in the Speidel 50:
The small malt pipe for the 50 is 270mm as opposed to the full height 480mm. What about drilling a 10-12mm hole 270mm up on the large pipe and using a 210mm long, 15mm copper (or stainless) pipe on the centre spindle to lock the top plate? Then you would have a small pipe. It would be easy to seal the hole with a washer, seal, small bolt and nut to use as normal large pipe.
Anyone tried this?"
 
Joda, ser den.o_O
Har tidligere brukt lagermalt og hveteekstrakt fordi man slipper alt tull med stuck mash. Nå brukte jeg flytende hveteekstrakt og fargen ble helt feil,altfor mørk. Det ble rett og slett ingen wit! Men det blir sikkert OK å drikke uansett så det bekymrer meg ikke så veldig. Men neste gang blir det kun malt.
Opplevde forresten noe annet med denne. Appelsinzesten ble kokt 10 minutter, men når jeg skulle starte kjølinga, så lå all zesten som en klump i vørteren. Luktet godt med appelsin i selve Speidelen, men vørteren hadde svært lite appelsinsmak. Altså en ganske mislykket wit, vi får lage en til....
 
Tilbake
Topp