Meskevann-Sluttvolum, BiAB+ nødvendighet av gjærstarter.

Hei, skal prøve meg på BiAB, og har lest meg opp litt i bøkene Brygg ditt eget Øl, og Ølbrygging fra hånd til munn.
I oppskriftene fra "Brygg ditt eget øl" står det oppgitt antall liter med mæskevann. og da regner jeg med at resten må varmes opp utenom og skylle mæsken med? Mens i "Ølbrygging fra hånd til munn" står det kun sluttvolum. Hva anbefales, bør jeg skylle med varmt vann, eller går det greit å mæske med alt vannet, uten å skylle etterpå?

Ingen av oppskriftene jeg leser i disse bøkene skriver noe om gjærstarter, kan jeg bare tilsette den gjæren som står oppgitt, eller bør jeg lage en gjærstarter først?
Hvordan bør jeg tilsette oksygen til vørteren før jeg tilsetter gjær,hva er letteste måte å gjøre dette på?
I såfall, hvor lenge må denne stå, og hvor ofte må den røres i, må jeg få laget meg en magnetrører jo før jo heller?

Du kan meske med fullt volum eller så kan du skylle. Du får vel litt bedre effektivitet ved skylling, men det tar litt lengere tid.

Hvis du skal bruke tørr gjær kan du helle riktig mengde rett i karet.

Hvis du skal bruke fersk/flytende gjær kan du også gjøre det men hvis du bruker en starter slipper du unna med mindre gjær. Dette kan du regne ut på mrmalty.COM

Riste karet ved å vippe det opp på gulvet så den står i 40 grader å riste som mann med j. Er nok det enkleste.

Du kan lage en simpel starter. Da lager du x antall liter øl rister den en gang å lar den stå til den er ferdig gjæret.
Eller du kan riste så ofte som mulig som er en mer effektiv måte. Men det er selfølgelig chili med en rører da

Tilbake
Topp