Mesking av gultenfri malt med Beerzym

HansV

 
Jeg skal prøve å brygge glutenfritt øl som et eksperiment. Planen er å bruke 1/3 flaket mais og 2/3 maltet bokhvete ut i fra hva som er tilgjengelig i bryggebutikken. Maisen har ingen dialytisk effekt, og Castle Malting oppgir 0% dialytisk effekt på bokhveten også. Dette er avhengig av hvordan den maltes, men denne har ingenting.
Altså står jeg å skal brygge med "malt" som ikke har noen naturlig enzymaktivitet. Jeg har funnet ut av enzymtilsetningen Beerzym alfa-beta anbefales til glutenfri brygging med ingredienser som ikke har noen naturlig enzymaktivitet. Dette er bestillt, så nå prøver jeg å finne optimalt meskeskjema for mais/bokhvete med Beerzym alfa-beta.
Ut i fra databladet til produsenten har mesken størst enzymaktivitet og best konvertering rundt 50 grader og en pH på 5.0:
http://www.erbsloeh.com/product_datasheets/en/PMB_BeerzymALFABETA_GB_001.pdf
Det blir tydelighvis ikke det samme som vanlig malt, men jeg har ikke funnet noe bedre andre steder så jeg forsøker dette meskeskjemaet:
- Vann / malt forhold 4:1
- Justere pH til ca. 5
- 30ml/100kg Beerzym, gir 1ml for 3kg malt.
- Meske 90 minutter på 50 grader
- Utmesking opp til 78 grader (skal være greit for bokhvete)
- Resirkulering og tapping. Håper at det ikke blir alt for stuck:)

Er det andre som har prøvd dette før og kan fortelle meg om det vil fungere eller ikke? Ut i fra det jeg har funnet av info kan jeg ikke skjønne at dette ikke bør fungere. Jeg er veldig interessert i inspill og gode råd.
Videre er planen å brygge dette som en IPA for at snodige smaker fra bokhveten skal bli kamuflert. Hvis dette blir helt misslykket blir det Durra ekstrakt på neste forsøk.
 
Bruker du også maltet bokhvete fra Castle malting? Hvordan mesker du? Hvor mye Beerzym bruker du? Hva slags utbytte fåpr du? 62 grader bør være fint for litt tykk mesk i følge databladet, da kan temperaturen økes.
Jeg gjorde ett forsøk på dette i går hvor jeg begynte på 55 grader en time, 65 grader en time og utmesking. Dette ble ikke serlig vellykket. Det virket som om 55 grader var for lavt til å få gelatinisering av malten, det kom først når jeg øket temperaturen. Tror jeg bare fikk delevis konvertering. Endte opp med en OG som ikke var helt bak mål, men det smakte ikke så søtt som jeg hadde forventet og ganske pussig. Vørteren var litt tykk og klissete/geleaktig. Så klarte jeg å svi vørteren under kokingen også for sikkerhets skyld. Tåler tydeligvis mindre før det brenner seg enn vanlig vørter. Tok av ett par liter og tilsatte litt gjær så jeg får testet hvor godt det gjærer ut. Resten går i vasken.
Er ikke sikker på om jeg gidder å prøve dette igejn. Det blir nok heller Durra ekstrakt hvis det skal brygges glutenfritt. Men det var ett greit eksperiment.
 
Det blir jo ikke glutenfritt hvis du bruker pils malt. Men jeg skjønner poenget med å bruke beerzym for å få bedre utgjæring og mindre restsødme.
Problemet med å brygge kun med bokhvete og mais er at det nesten ikke er noen naturlig enzymaktivitet og at det derfor må tilsettes enzymer for i det hele tatt å få konverteringen i gang. Målet er ikke å få full utgjæring men å klare og meske så det blir sukker som lar seg gjære ut.
 
Bruk Brewers Clarex (lenk i tidligere post) hvis de er "glutenfritt" øl du ønsker. Da trenger du ikke fattigmannshvete...

Men hvis du har tykkere mesk = raskere konvertering og stabilere mesk.
Kanskje problemet er for mye å konvertere, bruk mindre og la konverteringen komme i gang før du har oppi resterende ingredienser...
 
Jeg fikk konvertering under meskingen, de to literene jeg tok vare på og tilsatte gjær hadde gjæret ned til SG på 1010.
Så dette var ett greit eksperiment, men jeg kommer ikke til å gjenta det av følgende grunner:
- Mesking tar lang tid
- Meskeutstyret mitt er ikke egnet til dette. Mesken og vørteren blir veldig seig og klissete og det var vanskelig å sile. Det ble med alt for mye grums gjennom silbunnen jeg har i meskeboksen. Risskall og siling gjennom en BIAB meskepose hadde sikker hjulpet.
- Kokekjelen min egner seg ikke, det brenner seg alt for lett med ett åpent varmeelement.
- Det smakte ikke godt.
- Rett og slett ikke bryet hvert
Så det blir glutenfri durra ekstrakt hvis det blir noe mer slik brygging. Så kommer det bare an på om noen vil ha dette nok til å kjøpe ekstrakten. Det ligger mer info om dette på www.durras.no.

Jeg har satt en Pale ale nå med 100% 2-rads byggmalt (som skal ha minst gluten) og tilsatt Clearity Ferm, så det blir i hvertfall ett glutenredusert øl.
 
Tilbake
Topp