Mesking av Red Nose Julebrygg

Hei.
Er helt blodfersk og har et spørsmål vedrørende mesking.

Vi har kjøpt et sett julebrygg (red nose).
Problemet vårt er at veiledningen som fulgte med er for brygging med Brewolution's Brewster. Der blir følgende mesking foreslått:

Mæskning
-Fyld 19 liter (10 cm fra toppen) vand i Brewsteren og varm op til 65° C.
-Sæt indsatssien ned i kedelen og hæld malten (pose 3) i.
-Start pumpen og re-cirkuler i 90 minutter. Kan periodevis standses hvis bunden løber tør.
-Opvarm 10 – 14 liter vand i en gryde til 78° C. til brug under sparging (udmæskning)
-Efter 90 minutters mæskning, når alarmen lyder, indstilles temperaturen til 77° C. Når alarmen lyder for 77° C. er mæskeperioden slut.
-Indsatssien hæves så den tømmes for urt og der udmæskes med 78° C. varmt vand til ca. 2 cm fra toppen af kedelen.
-Indsatssien fjernes fra gryden, og hænges over en spand, så den kan dryppe af

Mine gode venner og jeg skal brygge dette i et enkelt hjemmelaget oppsett, med et isolert gjæringskar med falsk bunn som vi skal bruke til mesking. Er det noen som har et godt forslag for hvordan vi best mulig og på enklest vis kan få gjort en effektiv mesking?
 
Og da mener du ettstegs-mesking, eller? Hva med å meske på 66-68 grader i 90 minutter? Det er i hvert fall stort sett det jeg gjør, uansett hvilket øl det er. Mesking på 66 grader skal gi (bedre vilkår for) bedre utgjæring, mens man ved høyere temperaturer vil kunne få mer restsødme i brygget etter endt gjæring.
 
UlfR skrev:
Hei.
Er helt blodfersk og har et spørsmål vedrørende mesking.

Vi har kjøpt et sett julebrygg (red nose).
Problemet vårt er at veiledningen som fulgte med er for brygging med Brewolution's Brewster. Der blir følgende mesking foreslått:

Mæskning
-Fyld 19 liter (10 cm fra toppen) vand i Brewsteren og varm op til 65° C.
-Sæt indsatssien ned i kedelen og hæld malten (pose 3) i.
-Start pumpen og re-cirkuler i 90 minutter. Kan periodevis standses hvis bunden løber tør.
-Opvarm 10 – 14 liter vand i en gryde til 78° C. til brug under sparging (udmæskning)
-Efter 90 minutters mæskning, når alarmen lyder, indstilles temperaturen til 77° C. Når alarmen lyder for 77° C. er mæskeperioden slut.
-Indsatssien hæves så den tømmes for urt og der udmæskes med 78° C. varmt vand til ca. 2 cm fra toppen af kedelen.
-Indsatssien fjernes fra gryden, og hænges over en spand, så den kan dryppe af

Mine gode venner og jeg skal brygge dette i et enkelt hjemmelaget oppsett, med et isolert gjæringskar med falsk bunn som vi skal bruke til mesking. Er det noen som har et godt forslag for hvordan vi best mulig og på enklest vis kan få gjort en effektiv mesking?

Jeg driver akkurat nå og varmer meskevann til et tilsvarende brygg, fra Brewolution altså.

Fant ut at bortsett fra når humlen skal tilsettes, og å vite de forskjellige stegene, er det bare å kaste oppskriften.. Jeg får ikke stegmesket uansett.

Det jeg tenkte å gjøre er å brygge som jeg alltid gjør det. 2.5 liter vann pr kilo malt (kittet mitt inneholdt 5 kg malt). Og bare skylle til jeg får nok preboil volum. Kommer vel til å meske på 67 grader i så lenge det står i oppskriften.
 
Tusen takk for at dere hjelper til med gode svar!
Det var en ettstegs-mesking jeg var ute etter… :)

Hvor varmt bør vannet være ved skyllingen?

Miguel
Så du noen andre ting vi bør være oppmerksom på ved dette brygget?
 
Jeg skyller med vann som holder i underkant av 80 grader, av og til over. Jeg er ikke så nøye, men burde sikkert ha vært det... :)
 
Andersrene skrev:
Odland skrev:
76-77 grader er fint. Bør ikke gå så mye høyere.

Har du lyst til å utdype? Eller bør jeg RtFM?

Mvh
Anders

Jeg mistenker at han tenker på uttrekking av tanniner. Men dette er også veldig PH-avhengig.

Vi får vente hva svaret lyder da jeg heller ikke har lest all verden om akkurat dette.
 
After the enzyme rests, the mash is raised to its mash-out temperature. This frees up about 2% more starch, and makes the mash less viscous, allowing the lauter to process faster. Although mash temperature and viscosity are roughly inversely proportional, the ability of brewers and distillers to use this relationship is constrained by the fact that α-Amylase quickly denatures above 78 °C (172.4 °F). Any starches extracted once the mash is brought above this temperature cannot be broken down, and will cause a starch haze in the finished product, or in larger quantities an unpleasantly harsh flavor can develop. Therefore, the mash-out temperature rarely exceeds 78 °C (172.4 °F).
 
Odland skrev:
After the enzyme rests, the mash is raised to its mash-out temperature. This frees up about 2% more starch, and makes the mash less viscous, allowing the lauter to process faster. Although mash temperature and viscosity are roughly inversely proportional, the ability of brewers and distillers to use this relationship is constrained by the fact that α-Amylase quickly denatures above 78 °C (172.4 °F). Any starches extracted once the mash is brought above this temperature cannot be broken down, and will cause a starch haze in the finished product, or in larger quantities an unpleasantly harsh flavor can develop. Therefore, the mash-out temperature rarely exceeds 78 °C (172.4 °F).

Takk for info! Dette visste jeg ikke.
 
Hentet fra Wikipedia denne gangen. Oversiktelig og fint.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mashing
 
Har tillegsspørsmål til det som allerede he er besvart.
Jeg brygger sammen med Ulf i vårt hjemmelagede oppsett... og vi hadde bryggedag på søndag. Tror dette gikk særdeles bra til å være første all-grain, OG på 1082 (i følge leverandør 1080).

Spørsmål knytter seg igjen til framgangsmåten i oppskriften:
Her står det at man skal omstikke til annet gjæringskar etter 7 dager. Er dette nødvendig? Hvorfor gjøres dette? Er det noen spesielle hensyn vi må ta til omstikking?
 
Ikke så vanlig å stikke om her, men i US er det veldig vanlig.
Jeg sa til en av bryggerne hos NØ at vi lot ølet stå på samme gjærkaka i 14 dager. Det syntes hun hørtes ut som galskap. Hun mente vi absolutt burde stikke om, eller tømme ut for de som har kroniske tanker.

Jeg lar det stå i samme dunken i 14 dager.
 
Sånn mht skyllevann. Jeg prøver å holde 78 i skyllekaret, det betyr å måtte bruke varmere vann enn 78 for å opprettholde temp. Jeg justerer skyllevann med både syre og "salter". Mesker jeg med PH på 5.2, har jeg på de siste Brygg endt opp med PH 5.3 og SG ca 1.010 last run. Diskusjonen rundt uttrekk av tanniner bør under slike forhold, ikke være så voldsomt interessant.
 
Tilbake
Topp