Det er vel en blonde - ikke noe lagringsøl. 2-3 uker etter ferdig karbonert, så er den vel på topp.
 
Står og skal brygge denne med et sett fra Vestbrygg. 3stegs mesking er 20+20+5 minutter, mens ettstegsmesking er på 60 minutter. Kan dette være korrekt - hvorfor forskjellen i mesketid?

Stusser litt over dette jeg og. Holder på å meske en småtøs as we speek. Tok mindre enn 5 min å øke temperaturen fra 69 til 72. Total mesketid med stegmesking blir da mindre enn konstant på 68 grader. Bør step på 72 grader være lengre?
 
Jeg har fjerde runde med småtøs til gjæring nå. Og har (pga brygge oppsettet mitt,) steg mesket kun på 65 og så 70 grader, og har blitt veldig fornøyd med resultatet så langt. 30min på kvar.
 
I opptil flere Vestkastepisoder presiserer vel Gahr at mesketemperatur er noe som må tilpasses den enkelte bryggers oppsett, i forhold til den utgjæringsgraden man er ute etter.
 
Hei. Jeg kjøpte 7 Fjell småtøs ølsett som jeg skal brygge i dag. Ser når jeg åpner pakken at der er 2 pk safale us-05 pr 25 liters sett. Har jeg fått for mye gjær, eller skal det være 2 pakker på 25 liter? OG er bare 1.044
 
Hei. Jeg kjøpte 7 Fjell småtøs ølsett som jeg skal brygge i dag. Ser når jeg åpner pakken at der er 2 pk safale us-05 pr 25 liters sett. Har jeg fått for mye gjær, eller skal det være 2 pakker på 25 liter? OG er bare 1.044
Bruk begge pakkene.
Bryggselv sender alltid med to pakker, da slipper du å "stresse" gjæren.
 
Hva tror dere om å tilsette 0,5 kg Marris Otter pr sett for litt høyere alc% ? Hva vil event. OG da bli, sånn ca?
 
Hva tror dere om å tilsette 0,5 kg Marris Otter pr sett for litt høyere alc% ? Hva vil event. OG da bli, sånn ca?
Tja, jeg ville ikke gjort det, da jeg ikke ville hatt høyere abv i en blonde ale, men for all del, det er ditt øl!;)
OG vil vel stige rundt 4-5 poeng vil jeg tro!
 
Ingen av de er vel typeriktig til blonde.Us 04 er lettere å lykkes med, men er ren i smaken, og gir ikke den fenoliske karakteren som en blond skal ha. S-33 er også ren i smaken. W-34/70 er lager gjær og ikke egnet. Om du må ta en av de ville jeg brukt us04, men en blond blir det ikke
 
Småtøs er en Amerikansk Blond. Så man er ute etter en noe nøytral gjær. Får man en smule fruktestere så er ikke det helt feil heller. Så enten å klare å få s-04 til å gjære så rent det går, eller s-33 vil jeg si.
 
Til min kones og flere andres begeistring lagde jeg en 7 fjell småtøs rett før Påske. Den fikk navnet "Fine Daga" og slo veldig godt an i solsteken på påskefjellet. Jeg kunne godt tenkt meg en ny runde med denne, men gjerne litt mer tilpasset min egen smak. Det hadde vært fint om den var ørlitegrann mer bitter og gjerne bittelitt mer fruktig. Lurte derfor på om det vil funke å tilsette 4g Magnum som bitterhumle og 4g Amarillo (15 min) + 4g Amarillo (0 min).

Hva tror dere?

Hele oppskriften ligger tilgjengelig her.
 

Vedlegg

  • fine daga_final.png
    fine daga_final.png
    1 MB · Sett: 189
Det var en jævlig fet etikett, men tror ikke oppskriften lå der?

Bruk mer tørrhumle og bitterhumle. De tilsammen 8 grammene du foreslår i kok (hvis du brygger 23L-ish) blir ikke spes merkbare.
 
Takk for svar Miguel! Ja, veldig fornøyd med etiketten!

Hmm, så rart.."her" skal linke til oppskriften. Funket den ikke?

Kopierer den inn jeg da:

Malt:
2,1 kg Best Pale Malt, 5 EBC
2,1 kg Best Pilsen Malt 3,5 EBC
600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
100 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
Totalt: 4,9 kg

Humle:
13g Magnum 11.9%, 60 min. (Ønsker å legge til 4g Magnum)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 15 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 0 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)

Men da bør jeg legge til mer? Forslag til mengde? :)
 
Takk for svar Miguel! Ja, veldig fornøyd med etiketten!

Hmm, så rart.."her" skal linke til oppskriften. Funket den ikke?

Kopierer den inn jeg da:

Malt:
2,1 kg Best Pale Malt, 5 EBC
2,1 kg Best Pilsen Malt 3,5 EBC
600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
100 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
Totalt: 4,9 kg

Humle:
13g Magnum 11.9%, 60 min. (Ønsker å legge til 4g Magnum)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 15 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 0 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)

Men da bør jeg legge til mer? Forslag til mengde? :)

Har faktisk aldri sett oppskriften til Småtøs før, artig greie med Saaz.

Hvis du vil ha mer amerika-inspirert greie så f.eks erstatt saaz med amarillo og gå med det. Det er beskjedne mengder humle i den. Hvis du erstatter saaz 1:1 med amarillo og driter i det som opprinnelig er amarillo så har du nesten 1g/l. Det er ganske streit for en amerikansk blond.

Spørs jo hvor mye mer humle du vil ha da, tenker du APA er du nesten halvveis der.
 
Har faktisk aldri sett oppskriften til Småtøs før, artig greie med Saaz.

Hvis du vil ha mer amerika-inspirert greie så f.eks erstatt saaz med amarillo og gå med det. Det er beskjedne mengder humle i den. Hvis du erstatter saaz 1:1 med amarillo og driter i det som opprinnelig er amarillo så har du nesten 1g/l. Det er ganske streit for en amerikansk blond.

Spørs jo hvor mye mer humle du vil ha da, tenker du APA er du nesten halvveis der.

Usikker på om jeg hang med her nå. Mener du sånn?
13g Magnum 11.9%, 60 min.
22g Amarillo, 15 min.
22g Amarillo, 0 min.

Ikke helt med her nå...Da blir det jo totalt sett mindre humle enn utgangspunktet. Og jeg ville jo ha den litt mer bitter også. Burde jeg ikke sånn sett ha i mer Magnum også? Vil jo ikke ha mer humle for å ha mer humle, den skal jo heller ikke bli streit. Heller mer spennende :) Men utgangspunktet var altså litt mer fruktig og bitter.
 
Jeg har ikke regnet på det, men Amarillo har mer alfasyrer i seg, så jeg vil anta den blir mer bitter. Du må dytte det inn i et program for så se forskjellen, teoretisk. Amarillo er en amerikansk humle med mer oljer i seg enn det Saaz har, av typen fruktige oljer. Jeg tror ikke jeg er helt ute mtp sluttresultatet, men selv ville jeg brukt way mer humle, men da ville det blitt en APA/IPA.

@tveheim
 
Tilbake
Topp