Mesking av spesialmalt

Kvakksalvar

Norbrygg-medlem
Har ett spørsmål til dere erfarne folk, såvidt jeg forstår på Randy Mosher m.fl, så er all Caramel Malt og Crystal, allerede spalta, så 60-75 min mesking burde være helt unødvendig? Da slipper jeg så sinnsykt fullt meskekar når jeg lager spesialøl og kan bare tilsette crystal/caramel før sparge. Synspunkter? Hva mener du, @Gahr
 
Sist redigert:
Du kan jo la disse trekke utenom, en halvtime bør holde. Jeg har gjort det samme med svart malt, sparer plass, og reduserer brent smak. Vet forresten ikke om Gahr abonnerer på nye tråder på forumet, uten å tagge blir det kanskje ikke sett.
 
Takk for svar! En halvtime sier du, det er jo greit å la det trekke mens jeg mesker basismalten, men du ville ikke gått under 30 min? Kan jo prøve litt forskjellig, men kjedelig å havarere flere ølbatcher
 
Fra Palmers How to Brew, siste utgave, s. 56: "Crushed specialty grain is typically steeped in hot wort (60-75 degrees C) for 30 minutes. Caramel malts release their extract rapidly, while roasted malts yield their extract more slowly. After steeping, the grain bag is removed from the wort before the boil begins."

Han anbefaler også å knuse spesialmalten relativt fint, ned til 1mm.
 
Dette er kanskje på kanten av det TS spør om. Men selv om mye spesialmalt er ferdig konvertert, så ser jeg selv en grunn til å ha det oppi hele veien. Det var vel Gordon Strong som først populariserte det med å ha spesialmalt oppi ved utmesk/skylling. Har prøvd dette noen ganger selv og det gjør jeg ikke igjen. Pregløst slik jeg gjorde det på den tiden. Eneste jeg kan tenke er fargebidrag uten smaksbridrag for å bruke denne teknikken. Da kan man og tilsette brent/svart malt ved utmesk for å få farge, men mindre smak. Har gjort noen få eksperimenter med dette videre enn det jeg skrev nå, men føler ikke det er verdt å nevne da det jeg skrev nå oppsummerer hovedpoenget.
 
Dette er kanskje på kanten av det TS spør om. Men selv om mye spesialmalt er ferdig konvertert, så ser jeg selv en grunn til å ha det oppi hele veien. Det var vel Gordon Strong som først populariserte det med å ha spesialmalt oppi ved utmesk/skylling. Har prøvd dette noen ganger selv og det gjør jeg ikke igjen. Pregløst slik jeg gjorde det på den tiden. Eneste jeg kan tenke er fargebidrag uten smaksbridrag for å bruke denne teknikken. Da kan man og tilsette brent/svart malt ved utmesk for å få farge, men mindre smak. Har gjort noen få eksperimenter med dette videre enn det jeg skrev nå, men føler ikke det er verdt å nevne da det jeg skrev nå oppsummerer hovedpoenget.

Helt enig. Men det Palmer snakker om i det utdraget jeg siterer, er det ekstraktbryggere må gjøre når de trenger smaker de ikke får i ekstraktene. Og den teknikken kan sjølsagt brukes for å avlaste en trang mesk, også. En halvtime skulle vel gi fullt smaksutbytte?
 
Da prøver jeg en halvtime min med steeping neste gang jeg lager spesialøl, og smaker hvordan det blir ifht full mesk. Supre inspill, folkens!
Det blir jo uansett bedre plass i meskekaret når basismalten har fått 30min eller mer før jeg tilsetter spesialmalten!
 
Jeg steepet spesialmalten i en egen kjele i 30 minutter på en Scotch ale. Tilsatte i kokekjelen etter mesking. Ble en veldig god øl.
 
Da prøver jeg en halvtime min med steeping neste gang jeg lager spesialøl, og smaker hvordan det blir ifht full mesk. Supre inspill, folkens!
Det blir jo uansett bedre plass i meskekaret når basismalten har fått 30min eller mer før jeg tilsetter spesialmalten!

Det jeg så for meg er at du må legge inn dette mellom mesking og kok. Det blir ikke bedre plass i mesken etter hvert, men du tenker kanskje på at maltsenga setter seg, slik at du får vørter stående over den. Men det totale volumet er det samme.

Skal du beregne hvor mye du får plass til, så fyller 1 kg malt 0,65 liter. Så liter vann + kg malt X 0,65 = totalt volum i meskekaret.

Du kan selvfølgelig trekke spesialmalten i vann, også - til og med i kaldt vann over natta - men i følge Palmer blir resultatet best når du trekker den i varm vørter.
 
Ja, mente selvfølgelig at maltsenga setter seg, men det er hele poenget med bedre plass, på 7.5 kg er det ikke mye å gå på hvis alt skal i meskekaret samtidig( på 30l boiler) men hvilken temperatur bør en steepe på?? @Mc. samme som vørterens hovedlengde, antakelig eller utmesk?
 
Ja, mente selvfølgelig at maltsenga setter seg, men det er hele poenget med bedre plass, på 7.5 kg er det ikke mye å gå på hvis alt skal i meskekaret samtidig( på 30l boiler) men hvilken temperatur bør en steepe på?? @Mc. samme som vørterens hovedlengde, antakelig eller utmesk?

Jeg skjønner ikke at du får noe mer å gå etter at maltsenga har satt seg, men nå kjenner jeg ikke systemet ditt. Og det er selvfølgelig plagsomt å røre og herje med smekkfullt meskekar.

Som det står i Palmer-sitatet ovenfor: 60-75 grader i 30 minutter. Så du kan bare ha det oppi på den temperaturen du mesker på - går ut fra at den ligger innenfor det der;).
 
Ja, mente selvfølgelig at maltsenga setter seg, men det er hele poenget med bedre plass, på 7.5 kg er det ikke mye å gå på hvis alt skal i meskekaret samtidig( på 30l boiler) men hvilken temperatur bør en steepe på?? @Mc. samme som vørterens hovedlengde, antakelig eller utmesk?
Gjorde som Finn skrev.
Brukte en liten vaskepose for BH til å legge malten i. Koster nesten ingenting på Cubus. Litt flaut å kjøpe. Bruker å si at jeg har fått manboobs :rolleyes:
 
Jeg skjønner ikke at du får noe mer å gå etter at maltsenga har satt seg, men nå kjenner jeg ikke systemet ditt. Og det er selvfølgelig plagsomt å røre og herje med smekkfullt meskekar.

Som det står i Palmer-sitatet ovenfor: 60-75 grader i 30 minutter. Så du kan bare ha det oppi på den temperaturen du mesker på - går ut fra at den ligger innenfor det der;).
Så ikke gradene på Palmer sitatet::) Og ja jeg pleier å ligge mellom der;-)
 
Tilbake
Topp