Mesking av tang

Riis'en

Dommer
Skal brygge et øl nede i fjæra på Sørlandet og tenkte å bruke noen av råvarene som er lett tilgjenglig der. Bl.a blæretang. (Ja det høres litt søkt ut) uansett, Vil dette ha noe for seg.
Vil anta at den bør koke en god stund før den evnt. vil kunne bidra noe til mesken.
Har og tenkt å bruke litt hav vann og blåskjell samt ulike urter som vokser rundtom.
 
Kan nokk ikke gi deg noe svar på dette, eneste jeg vet om bobletang er att den blir skikkelig grønn ved varmebehandlin.

Gleder meg til å høre hvordan dette går.
Hva er egentlig anledningen for denne bryggeøkten?
 
Har hytte i Grimstad, og kjenner en prest som har hytte helt nede i fjøra. Har er veldig gira på å komme igang med no brygging. Blir jo et intressant eksperiment. Kokes på bål og det hele. Den eneste innhentede ingrediensen skal være malt, resten finner vi i 10 meters omkrets rundt hytta hans. Tenkte å gå for spontangjæring i tillegg.
Kanskje mye av grønnsken fjernes ved lang koking... og blir øllet grønnlig er jo det litt sært det og  :klovn:
 
Tautra-gutta laget en knallfin porter med tang. Fikk smake den på NØ-arrangementet i vinter/vår. Hør med bruker "Lars" for mer info.
 
Du skal ha kudos for viljen til å eksperimentere, men jeg tror jeg ville gjæret halve batchen med innkjøpt gjær, bare for å ha en mulighet til å vurdere ingrediensene. Det kan virke som om det ikke er lurt å bruke veldig store mengder blæretang: Wikipedia sier at det virker lakserende.

Kult prosjekt, uansett.
 
Hoi Riis og andre tangtroll!

Har lagd et par forskjellige tangstouts, da vi driver og eksperimenterer med det i forhold til Klostergården Håndbryggeri.
Det blir brukt noe tang i blant annet suppe og brød i Klostergården, og det er en av verdens største forekomster av det langs norgeskysten som tradisjonelt har vært brukt både til menneskemat, dyrefór, gjødsling og diverse utvinning, så jeg syntes det var naturlig å prøve også med tang i ølet.
Leste et sted (finner det ikke nå) at det blir høstet ca 200 000 tonn grise- og blærtang i året langs vest- og midtnorge!
Tang inneholder masse sukker og mineraler (fikk dessverre ikke målt pH i mesken, men det hadde nok vært lurt), men foreløpig har jeg ikke fått noe stort utslag i OG, selv med lengre meskesteg enn normalt. Kan hende som du sier Riis, at det hjelper å koke den en stund først.
Har fått noe materiale fra noen forskere som jeg skal prøve å tråle meg igjennom for å finne ut mer av dette, tror det er ganske lange sukkermolekyler, og at tangen krever noe særbehandling for å få utnyttet seg av det i bryggesammenheng.

Jeg har prøvd med 1kg grisetang (skyllet og foredlet) på 50-liters brygg, da jeg ønsket å ta hardt i.
Har både prøvd å koke det med de siste 15 minuttene, og å meske det sammen med resten av malten.
Opplevde ikke de store forskjellene, bortsett fra betydelig mindre trub ved å meske tangen.
Smaken er også nokså forsiktig, men gir et lite hint av sjø, noe som jeg synes kan være godt i stouten. Mulig den er med på å gi noe fylde også.
Har også lagd en Blue Oyster Stout tidligere (kokte med levende østers på slutten), og opplevde det samme.
Ellers blir mask med tang i kanongodt i brødbaking, og sannsynligvis veldig næringsrik.

Hvis noen vet eller finner ut mer om bruk av tang i øl, er jeg veldig interessert i å få høre om det! :)
 
Jeg har nærmest ingen erfaring med bruk av tang i hva som helst, og er ganske forundret over at det går an å bruke noe sånt i øl  :attevar:

Hvordan kan man ellers beskrive smaken (og lukten) på tang i mat? Eller må jeg ta meg en sykkeltur til Aker Brygge og grave litt langs vannet og smake selv  ;D
 
Koker man det smaker det vel noe a-la potet? Veldig lenge siden jeg har prøvd, så skal ikke si det for sikkert.
 
Eduard skrev:
Hvordan kan man ellers beskrive smaken (og lukten) på tang i mat? Eller må jeg ta meg en sykkeltur til Aker Brygge og grave litt langs vannet og smake selv  ;D
Kanskje ikke akkurat aker brygge ;) Som nevnt er det faktisk god butikk i tangexport til Japan. De spiser miljoner av tonn i året. Har prøvd å spise rå ubehandla blæretang, det var nærmest umulig å tygge. Solide saker. Smaken kan man sikkert venne seg til. ;)
 
Bumper denne, da jeg jakter på sjøsmak i min Berliner-Weisse. Jeg har lyst til å salte den skikkelig, kanskje nærmere en gose. Men, har noen kommet lengre med tarebruk i øl? Gjort noen viktige erfaringer osv? Det er sjøsmaken jeg er ute etter.
 
Jeg vet hvertfall at det går fint å bruke en tangart som de kaller for "søl" siden Lindesnes Brygghus bruker denne i en av ølsortene sine. Den smaker godt den som flere av de andre sortene de har :)
 
Tilbake
Topp