Mesking av wit

Gahr

Norbrygg-medlem
Bruker du hveteflak til Wit? Jeg har alltid bare mesket på ett steg til wit, man har aldri hatt problemer med skyllingen. Får litt dårligere utbytte enn med andre øl, men ikke verre enn at jeg bare bruker litt mer korn.

Bruker hveteflak, ja. Må si at jeg stort sett får litt bedre utbytte i wit-en enn i andre øl, og ikke dårligere :)

Magi! Tipper stegmesken mar noe for seg der, da. Hvilke flak bruker du. Jeg har alltid pleid å kjøpe Helios, men vurderer å gå over til stoffer Petit selger. Splittet opp emnet, da det ble litt vel off-topic.

Skal du også begynne som Ed, nå, og drive og splitte opp tråder ved minste antydning til avsporing?  ;)

Jeg har brukt både Helios hveteflak og de umerkede greiene de selger på Vin & Bar. Samme resultat. Det er jo bare hvete alt sammen, tror ikke det skulle være noen forskjell :)

Å være admin. etter Eduard er som å hoppe etter Wirkola. Jeg må jo gjøre noe!

Hvor kommer flakene til Vin og Bar fra?

Det er ikke nødvendigvis gitt at det beste er å administrere så finmasket i alle tilfeller ;)

Som sagt, aner ikke hvor de får flakene sine fra.

Bruker dere hveteflak istedenfor hvetemalt, eller begge deler ?
Det er den ukrydrede weis jeg er interesert i, sydtysk ?
Men dere vet kanskje om polvarianter av belgisk wit som jeg kan prøve å smake på ?

I en wit bruker jeg umaltede hveteflak. I en sydtysk weissbier bruker jeg hvetemalt.

De har iallfall hatt Hoegaarden på polet, men jeg er usikker på om de fortsatt har det...? Den er uansett blitt veldig kommersialisert og en skygge av seg selv. Synd.

Det er vel ikke annen wit å få tak i i Norge enn Nøgne Ø og Vedett White (har ikke smakt den) i butikk og Hoegaarden på Polet. Synes Nøgne Ø har blitt bedre (og er relativt god) etter at de justerte oppskriften i fjor vår, men synes fortsatt den er for bitter for typen.

Mack sitt hveteøl (i butikk) er en meget god wit som har vært i salg en årrekke. Finnes i butikkene her i Tromsø, og ihvertfall på ULTRA i andre steder. Aass sitt nye gourmet hveteøl synes jeg var en skuffelse.
#arald

Gahr skrev:
Det er vel ikke annen wit å få tak i i Norge enn Nøgne Ø og Vedett White (har ikke smakt den) i butikk og Hoegaarden på Polet.

Witbieren Du Monde Blanc er å få fra fat bl.a. på Cardinal i Stavanger og Beer Palace i Oslo. Tidligere har Kronenbourg 1664 Blanc vært å få på Cardinal, både på fat og flaske, men Du Monde Blanc er bedre.
Etter at Ringnes overtok agenturet for Hoegaarden sørget de for å få fjernet den fra fat, men den er fortsatt å få på flaske.
Lervig Aktiebryggeri skulle nå ha vært i gang med bryggingen av sin witbier White Dog, men sliter med å få propagert gjæren. Forhåpentlig får de dette i orden snart.

Jacobsen Bramley Wit er jo også å få tak i her til lands.
Utvalgte puber har dessuten inne Mikkeller sin "imperial wit" Not Just Another Wit.

Oslo Mikrobryggeri har planer om å brygge WIT utover sommern. Blir første gang jeg gjør det, så det kan bli spennende. :)

Riis'en skrev:
Oslo Mikrobryggeri har planer om å brygge WIT utover sommern. Blir første gang jeg gjør det, så det kan bli spennende. :)

Skal du bruke hveteflak, rå hvete, eller hvetemalt? :)

Du er ikke bekymra for å få en stuck mash? :)  Du kan jo ikke stegmeske på OMB. Kanskje litt risskall eller lignende? Det er jo en ting med 10 kg våt mask oppå en falsk bunn, det er noe annet med 700 kg :)

Bruker en teknikk som heter underletting, hvor jeg pumper inn en viss prosent av innmeskingsvannet fra undersiden. Selve innmeskingen her gjør også at den flyter.
Har hatt stuck mash her en gang, det var et helvette  :cheeky: men da rørte jeg kraftig under innmesking. Aldrig mer.

Min eneste stuck mash noensinne, var et wit. Da skal det sies at jeg brukte sammalt hvetemel og ikke hveteflak, da...

Tilbake
Topp