Mesking med BB60 -Hva er den beste måten?

ADale

Norbrygg-medlem
Pleier normalt å kontrollere mesketemperaturen manuelt siden temperaturmåler er på bunnen og den viser mye høyere (for 25 liter batch). Men i dag gikk denne fremgangsmåten galt, fordi jeg brygget 50 liter. Jeg resirkulerte konstant og målte temp. i mesken i midten. Plutselig var temperaturen ca 90 grader (bunnen viste 95 grader). Jeg tilsatte da fort 2-3 liter vann for å få temp. ned og fikk den på 79-80 grader.

Pleier folket å heller se på temperaturen i bunnen og heller sette termostat temperaturen til 80 grader og sirkulere? Det vil i så fall ta veldig lang tid (flere timer).

Er temperaturmåler høyere opp i andre kjeler? Grainfather, Speidel ec?
 
Enkleste er å skru av varmen og pakke inn kjelen med en sovepose eller lignende når du har ønsket meske temp..
For å få temp opp til utmesk ha i kokende vann...

Jeg setter effekt regulatoren til min. og termostaten til meske temp. jeg vil ha..
Med effekt reg. på min. så gir den 200w ca vist jeg ikke husker helt feil..
Sirkulerer bare under utmesk...
 
Men du bryr deg ikke om den store temp forskjellen mellom bunn og topp i mesken?
Jeg bruker SIL BB stående sil, så kanskje ikke falsk bunn, men så kanskje det har noe med saken å gjøre. Fikk råd fra Ølbrygging. No om å sirkulere for å komme raskere opp til 78 grader. Når jeg er der gjør jeg en ny sirkulering hvert 5.minutt i 60 min.
 
Får ikke noe stor forskjell på temp i topp/bunn.. +- 1 grad kanskje..
Starter med 80-82 grader vann,har i malt og rører så er temp. jevn og fin.. Bruker selv maltrør..
Ved utmesk hever jeg temp. til 78 grader med kokende vann og tømmer i vann/rører/sirkulerer til temp når 78 grader.. så står det 5-10 min så heves maltrøret..Sirkulerer med pumpe under utmesk..

Utmesk på 60min er overkill...10 min er nok..
 
Tilsetter du malt ved 80 grader? Normalt sett tilsettes jo dette ved innmesk temp. på typisk 66 grader.

Samme problemet ved kjøling. Målte nå nå 60 grader i toppskiktet og 25 grader i bunnen av temperatur-pinnen. Hvordan finner du ut riktig temperatur å starte tappingen på når temperaturprofilen er slik? Rører du litt forsiktig?
 
Når du tilsetter "kald" malt synker temperatur i vannet.. Avhengig av hvor mye malt og temp på denne+ antall liter meskevann kan du finne ut hvilken temp du trenger å ha på meskevannet..

https://www.brewersfriend.com/mash/

80 grader var kanskje litt mye,tenke på skyllevann her eg.. rundt 70+ skal det være..


Har du 10kg malt og skal meske på 66 grader,varmer du meske vannet til 72 grader før du har i malten(20 grader) Da ender tempraturen i mesken på 66 grader etter den er rørt inn..Da er det bare å skru av og pakke inn meske kjelen.. om den synker en grad og 2 på en time mesking så er det ingen problem.. jeg setter min til laveste effekt og 66 grader sånn ca. og lar den stå 1-1,5 timer..
 
Sist redigert:
Opplevde aldri vanskeligheter med temperaturen med BB60'n. Målte alltid manuelt, med det digitale termometeret som fulgte med kjelen. Hvis jeg ikke brukte kokende vann, brukte jeg elementet med litt ulik innstilling, og rørte kontimuerlig mens jeg varmet opp. (Brygget med en liten falskbunn, og en meskepose.)

Og så brukte jeg det samme systemet som @TazzaT anbefaler: BIAB med sovepose:p (+ liggeunderlag). Kjekt å finne anvendelse for avlagt turutstyr:). (Bruker det der fremdeles, selv om BB60'n er ute av historien.)

Str.W er forresten bedre til å beregne temperaturen på det vannet du tilsetter når du starter meskingen, har jeg funnet ut. Men brewersfriend er ellers fin til stegene, hvis du bruker kokende vann. (Jeg setter helst temperaturen på vannet til 96 eller 97 grader.)

Så lenge du ikke har for tjukk mesk, fungerer det der fint. Men hvis du tøyer kapasiteten til kjelen, så du sitter der med 50 liter tjukk mesk, ser jeg for meg at du kan slite litt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp