Mesking om natta

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Leste for en tid siden om en som blandet maltet med kaldt vann og programmerte kokeren sin til begynne oppvarmingen om natta. Når han sto opp var meskingen ferdig. Noen som har prøvd dette? Er det noen ulemper med dette?
 
Oppfølgingsspørsmål: Alternativt programmere til å stå på 66C (f.eks) over hele natta, og så fyre opp til kok når man våkner?
 
Du får høyere effektivitet ved lang mesk og potensiell høyere utgjæring. Det jeg ville vært mest bekymret for hadde vært evt stuck mesk hvis du resirkulerer, da kan pumpa dø.
 
Fungerer fint med "nattmesking" på Speidel.
Har selv gjort det noen ganger i det siste og har fått latterlig høyt utbytte til Speidel å være 95%+

Vørteren har dog blitt noen poeng mørkere enn vanlig mesketemp, men ingen tegn til astrigens som noen bekymrer seg over.

Vil nok ikke gjøre det konsekvent, men morsomt med 40l Saision 1.040 OG i en Braumeister20.
 
Fungerer fint med "nattmesking" på Speidel.
Har selv gjort det noen ganger i det siste og har fått latterlig høyt utbytte til Speidel å være 95%+

Vørteren har dog blitt noen poeng mørkere enn vanlig mesketemp, men ingen tegn til astrigens som noen bekymrer seg over..

Justerer du opp mesketemperaturen noe?
 
Leste i en annen tråd at for lav mesketemp over natta kan surne vørteren, er det det du tenker på? Jeg ordnet det ved å meske over natta etter at jeg var kommet til utmesk temperaturen, skal flaske nå i helgen så får vi se hvordan det har gått.
 
Justerer du opp mesketemperaturen noe?

Holder den på 76c over natten.

Leste i en annen tråd at for lav mesketemp over natta kan surne vørteren, er det det du tenker på? Jeg ordnet det ved å meske over natta etter at jeg var kommet til utmesk temperaturen, skal flaske nå i helgen så får vi se hvordan det har gått.

Ville ikke bekymret meg for LAB hvis du mesker over 50c; ville ikke tenkt på det om du er over 60c.
 
Inspirert av denne tråden mesket jeg over natta med Speidelen min i helga.

Kjørte vanlig meskeskjema (for meg), og holdt utmesksteget på 76 grader i 7 timer i stedet for 10 min som jeg pleier. Funket ok, fikk helt vanlig utbytte. Tror jeg må kjøre langt forsukringssteg også om jeg skal få bedre utbytte.
 
Inspirert av denne tråden mesket jeg over natta med Speidelen min i helga.

Kjørte vanlig meskeskjema (for meg), og holdt utmesksteget på 76 grader i 7 timer i stedet for 10 min som jeg pleier. Funket ok, fikk helt vanlig utbytte. Tror jeg må kjøre langt forsukringssteg også om jeg skal få bedre utbytte.
Hvor mye malt tør du bruke når du lar den gå over natten uten tilsyn?
 
Nå brukte jeg 5250 gram (10 % maltet hvete). Pleier stort sett å bruke 5000-5500 g.

Den store skrekken er jo å få fontene ila natta. Har egentlig bare fått det hvis jeg har brukt lite malt (3-4000 g?) og mye hvete. Vet ikke om det er så stor risiko for det med mye malt, min erfaring er bare at utbyttet blir dårlig da.
 
Nå brukte jeg 5250 gram (10 % maltet hvete). Pleier stort sett å bruke 5000-5500 g.

Den store skrekken er jo å få fontene ila natta. Har egentlig bare fått det hvis jeg har brukt lite malt (3-4000 g?) og mye hvete. Vet ikke om det er så stor risiko for det med mye malt, min erfaring er bare at utbyttet blir dårlig da.

Jeg bruker 5500-6000 gram når jeg mesker. Har opplevd litt dårlig sirkulasjon ved disse mengdene, men aldri fontene. Har alltid løst seg med å røre i mesken etter en stund. Tipper 5500 gram burde gå greit hvis man skal gå for natt-mesking.
 
Er det noen som har mesket en IPA over natten som har et meskeskjema de ønsker å dele. Lurer litt på hvor mye jeg skal øke temperaturen mtp økt utgjæring pga lengre meskesteg. Jeg mesker som regel en IPA (1065) på 64C, men bør vel vurdere å øke denne temperaturen. Tenkte et forsukringssteg på 2-3 timer, og deretter gå til 78 og holde den der til jeg ankommer på morgenen.
 
Nå brukte jeg 5250 gram (10 % maltet hvete). Pleier stort sett å bruke 5000-5500 g.

Den store skrekken er jo å få fontene ila natta. Har egentlig bare fått det hvis jeg har brukt lite malt (3-4000 g?) og mye hvete. Vet ikke om det er så stor risiko for det med mye malt, min erfaring er bare at utbyttet blir dårlig da.

Vel, da klarte jeg kunststykket å få min første fontene på min speidel 20. Nattmesking ble ikke den suksessen jeg hadde håpet på. Brukte 5.5 kg malt, og jeg var tilstede den første timen av meskingen for å røre godt i maltet i starten. Kl 08.00 om morgenen ankom jeg bryggeriet og da sto det en jevn fontene ut av maltrøret. Jeg hadde heldigvis lagt litt papir på lokket for å redusere fordampingen i løpet av natten, og det hadde forhindret at vørteren fant veien ut av lokket. Undres om jeg har for fin kverning, kverner alltid maltet selv og har lagt meg på en litt finere kverning enn f.eks hva bryggselv har. Gir dette ett forsøk til, går det til helvete da blir det normal bryggedag på meg igjen.
 
Tilbake
Topp