Mesking på 45-65 grader over 40 min, skadelig for resultat?

Hei!

Kjørte kornet på 45 grader og lot maskinen først ta seg opp til 60 grader på 30 minutt før jeg kjørte 40 min på 65 grader. Hvilke uheldige utfall kan slike krumsring få? Fikk en effektivitet på 90 %, ved skylling på 78 grader (dog kokte ned en ekstra skylling eksternt i en gryte fra ca 1022 til 1040, ca 3 liter).

Noen som vet hva som kan bli ille ved ett slikt oppsett? Vet gjærbare sukkerarter utvinnes best på ca 62 grader, så regner med det blir lite maltsmak i øllet, noe som jeg planla i utgangspunket, men mye humlesmak...
 
Du får en mer gjærbar vørter som vil gjære ut lavere, og større risiko for uttrekk av tanniner fra skallet.
 
målte du pH ? På 45 gr skal vel enzymene lage syre, mye mulig du har fått en lavere pH enn beregnet.
 
Tror det der har relativt liten betydning. I følge Palmer tar det mange timer før syrepausen har gjort jobben sin med å få ph'en ned dit den skal, så en halvtime er ikke så mye. Effekten er ellers å gjøre amylasene - og andre enzymer - klare for å gjøre jobben best mulig, og - igjen i følge Palmer - det vil gi deg et par poeng bedre utbytte. Det er faktisk min erfaring, også, så jeg bruker alltid dette innmesksteget (på mellom 35 og 45 grader i 20 min.). Vær bare foriktig med røring; du er ekstra utsatt for oksidering under 60 grader, pga. et enzym (lipoxygenase) som blir deaktivert omkring 60 - stadig vekk i følge Palmer. (Se side 144-145 i How to Brew om dette her. Kapittelet heter "How the Mash works".)

Meskingen din ellers er moderat etter min standard når det gjelder tid:). Tror ikke det har noen negativ effekt; tanninekstraksjonen påvirkes vel mest av temperatur og ph?

Det var litt uklart det der med effektiviteten; så vidt jeg skjønner var den ikke 90% uten den innkokingen du snakker om? Hvis den siste skyllingen (partiskylling?) hadde en SG på 1.022 er du i alle fall langt unna grensa for tanninekstraksjonsfare.
 
Kvaliteten på vørter når du presser opp effektiviteten blir lidende, du vil få både økt tanniner, på et eller annet sted i skyllingen vil du nok komme under 1016-1012 og du løser opp andre smaker i b.l.a skallet som gir en kornete smak, skal du humle ut av det blå så spiller det kanskje liten rolle. Hvilken utregning bruker du? Greit å kontrollmåle flere ganger også , lett å få feil målinger. Maltsmaken vil avhenge mer av typen malt enn av typen sukker enzymene lager, restsukker vil ha påvirkning på sødme/fylde.
 
Stopper på 1019 når jeg utvinner de siste søtstoffene når jeg skyller i ekstern gryte... Innholdet i batchen er kun pilsner og hvetemalt (4,8 kg og 0,7 kg). Har humlet bra og skal ha godt med humle som tørrhumling (Amarillo og Cascade). Skal bli ett lyst friskt sommerøl med noen kvaliteter fra pils, hveteøl og IPA. Blir ca 5,8 % (beregnet ca 5,3% men pga 90 % effektivitet blir det en del sterkere tenker jeg).

Mtp Finn Berger: Effektiviteten var vel på ca 80% utenom den innkokingen av vørter kjørt gjennom silkaret oppi ekstern gryte. Har ikke målt ph... Finn: Røring skaper oksidasjon? Mener du da visping ettersom røring ikke gir mye kontakt med luft? Rører en del underveis slig at alle korn får kontakt med meskevannet.

Glenn: Måler med refraktometer underveis i prosessen, kjører hydrometer når gjæringskaret er fylt. Utregning på oppskrift gjennom brewgr.com
 
Tilbake
Topp