Mesking

Jeg skal brygge meg en øl, og har prøvd å finne en god manual for mesking, men de er ikke lette å finne. Jeg vet det er flere typer mesking, partimesking, kontinuerlig skylling osv, men de er veldig vage i forklaringene. Kan noen forklare meg prinsippene, slik at jeg kan meske skikkelig? Utgangspunktet for at jeg spør om dette er pga at jeg ønsker å lage en øl som har det nedenfor med i oppskriften, og jeg hakke peiling hvordan:

Mashin at 58 °C
Step 1: 10 min. at 62 °C
Step 2: 60 min. at 65 °C
Step 3: 10 min. at 72 °C
Step 4: 5 min at 78 °C

Den forrige mesket jeg med at jeg fylte 12 liter vann i et kar, og lot det stå i 90 minutter, før jeg begynte å tappe samtidig som jeg fylte på med nytt varmt vann til jeg hadde ønsket vørter mengde. Denne metoden tror jeg ikke er rett.

MvH
Erik M
 
Det du viser til, kalles stegmesking. For å få til det, må temperaturen i mesken din økes (men dette skjønte du sikkert :)). Det kan gjøres på ulike måter. Noen har en varmeelement som mesken går gjennom ved hjelp av sirkulasjon, noen har varmeelementer i selve meskekaret, andre brygger BIAB og øker effekten på kokeplaten sin, og det finnes sikkert mange andre løsninger.

Den metoden du skisserer til slutt, kalles kontinuerlig skylling (fly sparge). Da tapper man av mens man fyller på. Et annet alternativ er partiskylling (batch sparging). Da tapper man av alt vannet før man tilsetter ønsket mengde vann. Dette kan repeteres til man har ønsket OG og/eller volum.

De som er mer drevne enn meg her, kan sikkert tipse deg om hvilken temperatur du kan meske hele mesken din på, så slipper du å endre temperatur.
 
Stegmesking som du har oppgitt her (mesking i flere forskjellige temperaturer) er med velmodifisert malt (mesteparten av det du får i dag) unødvendig.
Mesk hele mesketiden ved f. Eks. 67 grader for et "normalt" brygg.
Temperatursteget til slutt (78 grader) kalles utmesk, og bidrar til økt effektivitet, og er høyt nok til å avslutte enzymaktiviteter i mesken, men under temperaturen for å trekke ut bitterstoff fra skallet. Trenges ikke, men hjelper som sagt på effektiviteten. Dette steget kan delvis oppnåes med varmt skyllevann.
 
Flotters, da forstod jeg litt mer vertfall. Barch sparge = først x antall liter, tappe ut, og så dytter jeg inn en omgang til med feks 78 grader og lar det stå i 15 minutter med resterende mengde liter som trengs for ønsket vørtermengde?
 
magne1972 skrev:
Stegmesking som du har oppgitt her (mesking i flere forskjellige temperaturer) er med velmodifisert malt (mesteparten av det du får i dag) unødvendig.
Mesk hele mesketiden ved f. Eks. 67 grader for et "normalt" brygg.

Vil det også si at det ikke betyr noe for smaken om man mesker på 63 eller 67 grader? Jeg trodde den første ga en tørrere øl, mens den siste ga søtere, og at ved stegmesking kunne man lage smaksprofiler med kombinasjoner av ulike temperaturer.
 
Larzan skrev:
magne1972 skrev:
Stegmesking som du har oppgitt her (mesking i flere forskjellige temperaturer) er med velmodifisert malt (mesteparten av det du får i dag) unødvendig.
Mesk hele mesketiden ved f. Eks. 67 grader for et "normalt" brygg.

Vil det også si at det ikke betyr noe for smaken om man mesker på 63 eller 67 grader? Jeg trodde den første ga en tørrere øl, mens den siste ga søtere, og at ved stegmesking kunne man lage smaksprofiler med kombinasjoner av ulike temperaturer.
Mesketemperaturen har innvirkning på FG, men det er andre faktorer som er viktigere.
Har man 100% kontroll på gjær, gjæringstemperatur, belufting, og alt annet innen bryggeprosessen kan man bruke stegmesking for å variere resultatet. Hvor mye det har innvirkning er jeg imidlertid usikker på.
Mesker man ved lave temperaturer vil FG bli lavere enn ved høye, men når skal temperaturen heves? Da må man måle meskens innhold av stivelse, og ha en rask temperaturheving for å få effekten man ønsker.
Om dette gir et annet resultat enn en "middeltemperatur" vet jeg ikke....
Stegmesking er etter mitt syn kunn nødvendig med umodifisert malt.
Når jeg lager øl med mye havreflak, mesker jeg inn ved 50-52 grader, og øker deretter temperaturen til 67-68.
Dette for å få et klarere øl.
 
Mesketempraturen har stor invirkning på FG. Forskjellen på om du for eksempel mesker på 64 grader eller 70 grader vil gjøre en stor forskjell på hvor god utgjæring du kan få.  Eventuelt 73 grader om man vil ha et veldig søtt og veldig alkoholsvakt øl.
Det hjelper lite og ha stålkontroll på gjær og gjæringstempratur om man ikke har gjærbare sukkertyper i vørteren.
 
cyberklad skrev:
Mesketempraturen har stor invirkning på FG. Forskjellen på om du for eksempel mesker på 64 grader eller 70 grader vil gjøre en stor forskjell på hvor god utgjæring du kan få.  Eventuelt 73 grader om man vil ha et veldig søtt og veldig alkoholsvakt øl.
Det hjelper lite og ha stålkontroll på gjær og gjæringstempratur om man ikke har gjærbare sukkertyper i vørteren.

Man skal bomme seriøst på mesketemperaturen før det blir virkelig dårlig øl av det. Kontroll på gjæringen er langt viktigere for å oppnå et godt resultat.
 
Man skal bomme bra på mesketempratur før det blir dårlig øl ja.  Men har man planer om og gjenskape en lik øl så må man også ha kontroll på mesketempraturer.
En tempraturforskjell i meskingen på  5 grader vil også gi to rimelig forskjellige øl. Rimelig lave tempraturforskjeller i meskingen vil også kunne gi smaksforskjell på øllet.
 
Tilbake
Topp