Mesking

:help: jeg har veldig lyst til å meske munchener malt til mitt påske øl. (Se ekstrakt brygging-påskeøl) En på ølportalen foreslo å sette en gryte i ovnen på 70 grader og la stå en time. Men så var det utskyllingen da. Hvordan skal man gjøre det når man ikke kan tappe ut samtidig? Og, Kan man ha oppi spesialmalten i samme gryte-mesking? Noen råd å gi?
Det blir vel ei rå' sa bakeren. Men han fikk alle rå :laugh:
 
Du kan jo prøve å ha malten i en spaghettisil over en annen gryte og så sprinkle litt vann på 78 gr. over det for å skylle ut det som er igjen i kornene.
 
Jalle skrev:
Hvordan skal man gjøre det når man ikke kan tappe ut samtidig? Og, Kan man ha oppi spesialmalten i samme gryte-mesking?

Enten:
Ha malten oppi en nylonpose (vaskepose for BH etc.) - hiv alt i gryta og mesk. Etter mesken skyller du over malten i posen i flere omganger med 78 graders vatn. Husk å beregne vannmengde i forhold til mengde ferdig vørter.
eller:
Lag deg en liten vørtersil (et stykke kobberrør med små hull eller spor) som du kobler en slange til. Se forøvrig http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf første bildet, utstyr merket nr.8 . Det forøvrig en ypperlig artikkel for de som ikke ønsker å investere i mye utstyr for å prøve malt brygging :)

Du kan ha all spesialmalten som skal meskes opp i samme gryte.
Synes kanskje 70 grader i ovnen var litt mye, men du får holde et øye med selve mesken, den bør ligge på 67-68 grader

Rune GE
 
Jeg meska i stekeovnen en gang. Det blei bye søl, og nei, å søle vørter i en varm steikeovn er ikke gøy.  :eek:
Men resultatet blei ypperlig  :ilike: Go for it, så kommer du sikkert til å begynne planleggeing av meskekar etterpå :)
 
Tilbake
Topp