Messing og kobber

Kaffeautomater er i fokus i disse artiklene:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2283212/kaffe-i-automater-inneholl-bly
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/kaffeskandale-i-euhovedkvarter-2446999.html

I den første artikkelen er visstnok årsaken til det høye blyinnholdet i vannet/kaffen messingdeler i vannkokeren. Hva da med messing ifm brygging?
Har selv mange messingkuplinger/kraner i tillegg til kobberkjøler/manifoil, som forøvrig også er loddet.
Vørt er vel "syre" med PH mellom 5-6. Har jo lagt merke til hvor blank og fin kobberkjøleren er etter bruk... Ser også at den oksyderer raskt ved kontakt med luft.
Er det foretatt målinger av metaller i øl produsert med lignende utstyr?
 
Rørdeler i messing til vann vi kjøper må vi anta er renset/fri for bly.
Kjøper du messing for å selv maskinere er det en prosess for å fjerne blyet, denn prosessen husker jeg ikke men John Palmer beskriver det i how to breew.

Tinnet vi lodder vannrør med inneholder ikke bly, det er mer enn 30 år siden det gjorde det, det inneholder 97% tinn og 3% sølv.
 
Bly og blyloddinger skal man være ytterst forsiktig med. Det er ikke nødvendigvis noe som bare oppmagasinerer seg og kanskje kan bli et problem om 50 år eller så. Hørte om et helt fangstlag på Svalbard for lenge siden som omkom alle som en, fordi de hadde spist hermetikk der loddingene var blyholdige gjennom hele vinteren. Dette skjedde på en sesong, altså blyforgiftning over ganske kort tid. De kan jo ha levd usunt før det, selvfølgelig, men likevel..
 
John Palmer skriver en del om metaller i "How to Brew", fra side 309 og utover.
Som sagt her har messing opptil 3 % bly. Blyet kan oppløses i vørt. Det er som regel snakk om små mengder (fra kupling/kran) som nok ikke er helsefarlig. Det er heldigvis lett å fjerne bly fra overflaten: Dypp delene i en eddikk og hydrogenperoxyd-oppløsning. 5 % eddikk og 3 % hydrogenperoxyd, 2 deler eddik og 1 de hydrogenperoksyd. Dyppdelene ned i oppløsningen og se at det forandrer farge. Dette bør ta mindre enn 5 minutter og overflaten blir ren og skinnende. Fargen skal bli smørgul til gull. Har du delene for lenge i oppløsningen blir de blå-grønne og mørke og det må blandes ny oppløsning. Denne behandlingen gjøres bare før første bruk.
Fritt oversatt.

janh 
 
Noen som har testa og kan bekrefte at dett funker ok og er en prosess man kan stole på? Har vært så slurvete og bestilt meg et T-stykke i messing uten å være klar over "farene" med dette....
 
Snakket med en rørlegger om dette med messingkoblinger, og han sa at de er jo godkjent for varmtvannsinnstalasjon, og ph forskjellen er ikke stor... han mente det skulle gå greit. Ihvertfall med vvs deler.
 
Dag skrev:
Bly og blyloddinger skal man være ytterst forsiktig med. Det er ikke nødvendigvis noe som bare oppmagasinerer seg og kanskje kan bli et problem om 50 år eller så. Hørte om et helt fangstlag på Svalbard for lenge siden som omkom alle som en, fordi de hadde spist hermetikk der loddingene var blyholdige gjennom hele vinteren. Dette skjedde på en sesong, altså blyforgiftning over ganske kort tid. De kan jo ha levd usunt før det, selvfølgelig, men likevel..
...og hvis du sjekker når dette foregikk (ja - historien er sann), så er det vel ikke akkurat noen bombe at kunnskap og materialer har utviklet seg litt på den tiden som er gått....

MVH

Morten M
 
magne1972 skrev:
Snakket med en rørlegger om dette med messingkoblinger, og han sa at de er jo godkjent for varmtvannsinnstalasjon, og pH forskjellen er ikke stor... han mente det skulle gå greit. Ihvertfall med vvs deler.

No er det vel ikkje så mange som drikk varmtvatn frå varmtvatnstanken går eg ut frå,  så i slik sammenheng er det nok trygt.   

Metoden med å bruka eddik og hydrogenperoksid for å ta bort blyet i overflata i messing funkar - men ein må passa på som ein smed for at prosessen ikkje skal gå for langt.  Og apoteket tek seg godt betalt (160 kr) for ein halvliter av stoffet - som vel er 97% vatn..  Det sikraste er vel å satsa på rustfrie delar (og kopar). 
 
katla skrev:
No er det vel ikkje så mange som drikk varmtvatn frå varmtvatnstanken går eg ut frå,  så i slik sammenheng er det nok trygt.   

Metoden med å bruka eddik og hydrogenperoksid for å ta bort blyet i overflata i messing funkar - men ein må passa på som ein smed for at prosessen ikkje skal gå for langt.  Og apoteket tek seg godt betalt (160 kr) for ein halvliter av stoffet - som vel er 97% vatn..  Det sikraste er vel å satsa på rustfrie delar (og kopar). 
Joda, rustfritt er best og kobber er annerkjent, men jeg mener at når vvs godkjent messing kan brukes i varmtvann, tåler det sikkert brygging også. Argumentet ikke mange som drikker varmtvann er vel likt ikke mange som drikker hjemmebrygg :)
Varmtvann brukes faktisk hyppig i matlaging og diverse, bl.a. i mesken til mange bryggere
 
Min sambo har alltid brukt varmtvann i matlaging, jeg likte det ikke når jeg kom flyttende inn men jeg fikke beskjed om at det var helt naturlig og vanlig for å spare oppvarmingstid og hun har den gamle husmorskolen. grunnen til at jeg ikke likte det var ikke bly, det har ikke funtes i tinnet siden jeg ble yrkesaktiv, i 1980, og noe før det, men det som kan finnes i VVBen.
Hadde bly vert et problem er jeg sikker på at det har vert oppdaget så mye blodprøver og undersøkelser jeg har vert igjennom det siste året så jeg er enig med magne1972.
 
Jeg åpner denne tråden litt. Har kjøpt en kobling av messing som jeg skal ha inni kjelen som vørter/vannspreder for mesk. Siden kobber ikke er så bra for aluminium, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt aluminiumsrør eller stålrør i 12mm? Eller stivt plastrør som ikke avgir farlige stoffer
 
Anders_1979 skrev:
Jeg åpner denne tråden litt. Har kjøpt en kobling av messing som jeg skal ha inni kjelen som vørter/vannspreder for mesk. Siden kobber ikke er så bra for aluminium, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt aluminiumsrør eller stålrør i 12mm? Eller stivt plastrør som ikke avgir farlige stoffer
Nærmeste rørlegger burde ha noe slikt. Rustfritt og aluminium blir brukt av dem noen ganger, som oftest grovere dimensjoner, men det går an å sjekke.
 
MortenBo skrev:
Noen som har testa og kan bekrefte at dett funker ok og er en prosess man kan stole på? Har vært så slurvete og bestilt meg et T-stykke i messing uten å være klar over "farene" med dette....

Prosessen ble utviklet av den amerikanske romfartsindustrien. Leste det i boka "Brewing Better Beers" uten at jeg kan referere til noen mer solid kilde og sidetall sånn i farta.
 
Hvis alle er så bekymret for kobber og aluminium. Hva med kobberkjøleren som man koker 5 min i kjelen før man avkjøler, er det helseskadelig?
 
Anders_1979 skrev:
Hvis alle er så bekymret for kobber og aluminium. Hva med kobberkjøleren som man koker 5 min i kjelen før man avkjøler, er det helseskadelig?

Antakeligvis ikke mer skadelig enn alkoholen i ølen :)
 
Anders_1979 skrev:
Hvis alle er så bekymret for kobber og aluminium. Hva med kobberkjøleren som man koker 5 min i kjelen før man avkjøler, er det helseskadelig?

Gahr er jo ein av dei som har lang fartstid i brygging og han seier han har brukt kopparkjølar lenge  (15 år - no er det vel snart 16...) - så vi får gå ut frå at det er ok- eg har no ikkje snakka med han sidan i sommar men då var han no heller adekvat og verka ikkje påverka av kopparforgifting.    Men det skal vel ikkje brukast i ferdig øl/gjæring…..  

Aluminium er såvidt eg kan skjøna friskmeldt med tanke på Alzheimer - så så lenge man ikkje skrubbar det for hardt så bør det vera greit.  Ifølgje Hr. Palmer.

Messing er litt ymse.    Problemet med messing er at blyet som er i det er der fordi det skal vera enklare å maskinera (dreia og putla med) og blyet i messing er ikkje "legert" slik at det ligg som blykuler her og der og då må vi enten sørga for at messingen vi brukar har minst mogleg bly eller vi må fjerna det med eddik og hydrogenproksyd.    Hyrdrogenperoksyd i passande styrke får ein på apotek til omlag ein hundrings eller to per liter (sterkare hydrogenperoksyd er nok vanskeleg å få tak i for hvermannsen sidan dette stoffet kom på ei "liste" etter 22.7….)   Eg er for min eigen del litt usikker på om vi skal bruka "ein vanleg rørleggjar hvermannsen" som kvalitetssikrar på det med bly i messing (med fare for å gå på tærne til nokon av Norbryggmedlemmane som tilhøyrer profesjonen) .  

Når det gjeld fjerning med eddik og hydrogenperoksyd så er det ikkje berre-berre - ein må vera på vakt for fargeforandringar og det skjer fort…
 
En annen ting er at kobber og aluminium i utgangspunktet er greit å bruke i bryggesammenheng, og kontakttiden mellom en kobberkjøler og aluminiumskjele er ikke lang.
Over tid (f.eks. en kobbergjennomføring fastmontert i en alukjele) vil disse to metalltypene tære opp hverandre pga en elektrolyse mellom dem.
Det er av den grunn forbudt å skjøte kobberkabel og aluminiumskabel innen elektriske anlegg uten spesielle skjøter for slikt.
Helsemessig er det nok ufarlig, men levetiden på bryggeriet går nok dramatisk ned :)
 
Tiden du bruker å ha vørterkjøleren i kjelen er ca. 30min. Hvis det er ufarlig kan det da ikke være farlig for meg å bruke en liten kobberstang montert på en liten messing kobling som vørterspreder? Man blir jo helt paranoid av å lese alt som kan være farlig, finnes det noe som er 100 prosent ufarlig?
 
Det er mye som er farlig i verden, men kobber er ikke blant disse.
I verste fall kan man få lett diare, men da skal man være rimelig uheldig og i tillegg ha nedsatt smakssans.
Det er ikke mulig å pådra seg varige skader av å innta kobber, medmindre man spiser rørkapp med skarpe kanter.
 
Tilbake
Topp