Mest optimalt grain crush for grainfather

Er det noen som har funnet ut den beste innstillingen på maltmølla? Har lest 0,89 mm. Synes dette hørtes litt for fint ut. Hva tenker dere? Noen erfaringer? Knuste nok litt for grovt sist, da jeg fikk litt lav OG.
 
Dette med crush burde egentlig vært en sticky et sted, men det er jo litt nisje..

Sier det igjen sånn at folk ikke skjønner hvorfor ting kan bli feil etter å ha fulgt andres råd.

Overflatehastigheten på valsene har like mye å si som åpningen. Overflatehastigheten på valsene er også avhengig av diameteren på valsene. Så det er tre faktorer, ikke bare åpningen.
 
Jeg har lest at 1,2 mm er ideelt for Grainfather.
Husker ikke i farten hvor jeg leste det, men tror det har vært her på forumet.
 
Takk for svar. Jeg har bare fått det kværnet tidligere, har bare knust det selv en gang. Hadde hvert alle tiders hvis noen har sånn ca. Avstand, fart osv på alle disse parameterene. Så slipper jeg å prøve å feile så mange ganger. Jeg viste ikke at farten på drillen hadde så mye å si. Men skal teste 1,2 mm neste gang og gjerne kjøre drillen med litt lavere rpm.
 
Jeg har brygget på en BB30 tidligere, og fra hva jeg har skjønt er den ganske lik Grainfather i utforming. Jeg fikk best utbytte på 1,25mm og jeg håndsveiver alt jeg kverner for at det ikke skal gå for fort.
 
I den grad det er aktuelt lenger: Grainfather selv opplyser at de anbefaler 1,27mm til 1,4mm. Jeg ligger rundt 1,3/1,4,
 
Synes det er rart å bare oppgi mm mellom valsene. Hvis valsene er satt til en viss avstand og man snurrer på f.eks 150 og 500 RPM så vil det gi to helt forskjellige grister.
 
Valsediameter er også en faktor. Hos bakke brygg, hvor jeg jobber deltid, bruker vi vanligvis 1,2 mm til grainfather og speidel. Dette er på en kvern med riflede valser med diameter ca. 15 cm, om jeg ikke husker feil. De snurrer mye raskere enn det som er vanlig på hjemmebryggermøller, men det er ikke et problem ettersom diameteren er så stor.
 
Valsediameter er også en faktor. Hos bakke brygg, hvor jeg jobber deltid, bruker vi vanligvis 1,2 mm til grainfather og speidel. Dette er på en kvern med riflede valser med diameter ca. 15 cm, om jeg ikke husker feil. De snurrer mye raskere enn det som er vanlig på hjemmebryggermøller, men det er ikke et problem ettersom diameteren er så stor.
Jeg burde skrevet overflatehastighet :)
 
Jeg bruker 1,2 mm og batteridrill satt til sakte fart. Borehastighet er ikke å anbefale. Mølla er en Monster Mill med to valser.
 
I den grad det er aktuelt lenger: Grainfather selv opplyser at de anbefaler 1,27mm til 1,4mm. Jeg ligger rundt 1,3/1,4,

Den anbefalingen er sikkert et kompromiss mellom effektivitet og hensynet til å unngå tett mesk, tror du ikke? Den enkle regelen at finere knusing gir bedre utbytte skulle vel gjelde uavhengig av meskeutstyr? Så jeg ville uansett prøvd meg fram, og malt med den fineste innstillingen jeg fikk til å fungere.

Et problem med å gå over 1,1 - 1,2 mm er etter min erfaring at du ikke får knust hvetemalt skikkelig. Fikk håpløst utbytte på em weissbier før jeg skjønte det der - det ble lett-weissbier:p.
 
Valsediameter er også en faktor. Hos bakke brygg, hvor jeg jobber deltid, bruker vi vanligvis 1,2 mm til grainfather og speidel. Dette er på en kvern med riflede valser med diameter ca. 15 cm, om jeg ikke husker feil. De snurrer mye raskere enn det som er vanlig på hjemmebryggermøller, men det er ikke et problem ettersom diameteren er så stor.

Svarer på denne igjen. Jeg knuser malten min på en slik https://www.bryggselv.no/møller/101858/grain-crusher-minor-bs-bryggerimølle

Da jeg svarte deg litt over her så ble nok ikke det helt korrekt fra min side. Jo større valsene er, jo større overflatehastighet har de ved en gitt RPM. Så ifølge det jeg sa tidligere så burde det gi finere knus, og det tror jeg at det gjør. Men på den mølla der så justerer man ikke hastighet, men man justerer hvor mye malt som kommer ned på valsene. Etter å ha finjustert litt så har jeg funnet en utrolig sexy knusing som gjør at skallene er veldig intakte, men at innmaten blir knust ganske fint, da slipper jeg så lite malt ned på valsene som det går.
 
Svarer på denne igjen. Jeg knuser malten min på en slik https://www.bryggselv.no/møller/101858/grain-crusher-minor-bs-bryggerimølle

Da jeg svarte deg litt over her så ble nok ikke det helt korrekt fra min side. Jo større valsene er, jo større overflatehastighet har de ved en gitt RPM. Så ifølge det jeg sa tidligere så burde det gi finere knus, og det tror jeg at det gjør. Men på den mølla der så justerer man ikke hastighet, men man justerer hvor mye malt som kommer ned på valsene. Etter å ha finjustert litt så har jeg funnet en utrolig sexy knusing som gjør at skallene er veldig intakte, men at innmaten blir knust ganske fint, da slipper jeg så lite malt ned på valsene som det går.

Den mølla ga begrepet sexy ny mening:D.
 
Er det noen som har funnet ut den beste innstillingen på maltmølla? Har lest 0,89 mm. Synes dette hørtes litt for fint ut. Hva tenker dere? Noen erfaringer? Knuste nok litt for grovt sist, da jeg fikk litt lav OG.
Problemet med GrainFather er som du har opplevd, at man kan ikke justere skyllehastigheten. Du blir helt avhengig av maltens filteregenskaper for å justere den. Altså jo finere kværnet, jo saktere renner det igjennom, og jo høyere OG. Blir det for fint, får du bare en deig som ingenting renner igjennom. Ideel innstilling er avhengig av hva slags mølle du har, som størrelse på valsene og hvor mange valser. Dessuten vil også malttype bety noe. Maris Otter malt er litt mindre enn Pale Malt. Den ideelle kværningen etterlater inntakte skall, og pulverisert kjerne :). Men til spørsmålet ditt, 0,89 mm høres veldig riktig ut :)
 
0.89 er halvparten av ligningen, den andre er hastigheten du kverner. Jo raskere du kverner, jo mer knust skall får du, hvis du fortsatt ser etter en viss knus på kjernen. Så med 0.89mm så kan du få to vidt forskjellige kverninger ettersom om du kverner fort eller sakte. Hvis du brygger hos en sjappe, så spør om de kan kverne sånn og sånn, og skriv ned instillingene på mølla selv, hvis det er mulig å justere den enkelt. Eller skaff deg en egen mølle, hvis du vil ha kontroll.

Sakte = bra.
 
Rarer saker. Jeg har MM med to valser. Kverner palemalt på 1.4 målt med bladsøker.
Går jeg lenger ned enn det blir det stuckmash. Har prøvd meg ned på 1,2mm, da var det ingenting som var helt, dette var med Best pale malt og 2 runder i sekundet med drill.
Men effektiviteten ligger oftest rundt 85-90 på 5-6kg malt, så jeg har ikke giddet å forske noe mer på det.
 
Jeg ber om 1,2mm konsekvent. I tillegg så har jeg startet å legge til 0,5kg ekstra på hver oppskrift som jeg kompenserer med for å treffe OG hver gang. Da ender jeg opp med å tilsette rent vann til jeg treffer perfekt OG mot å komme noen poeng under nå og da ved behov. 0,5kg ekstra malt koster lite i det store og hele
 
Tilbake
Topp