Metallisk, muligens litt syrlig usmak på to etterfølgende brygg

eithe

 
Hei, jeg har brygget noen batcher nå, men de to siste har blitt helt mislykket da det har utviklet seg en metallisk smak ca. 2 uker etter ølet ble tappet på flasker (før dette smakte de lovende).

Jeg vasker utstyr og flasker med kost og bruker da en pose med flaskerens kjøpt på Europris som såpe. Deretter er det desinfisering med starsan (15ml til 10 liter). For flasker, skyller, vasker og setter jeg dem klart i kasser i kjelleren (ikke opp ned; det bør jeg nok gjøre fremover). Dagen før tapping, går jeg kjapt over med kosten, skyller og dypper dem i starsan og setter dem opp ned.

Koking foregår i en gryte av rustfritt stål. Da den kun tar ca 12l og jeg ønsker større brygg, har jeg kokt opp vann dagen før som jeg har klart i et gjæringskar med lokk. Vørteren kjøler jeg ned ved å ta gryta i vasken* med litt rennende vann og kjøleelementer før jeg tar den over i et annet gjæringskar, fyller opp med det kokte vannet, setter på lokk, vasker og desinfiserer hendene, setter en fing på hullet til gjærlåsen og rister til jeg ikke har mer å gi (typisk 10 minutt). Så fyller jeg opp gjærlåsen med det kokte vannet og setter det til gjæring. Jeg har termometer og rommet holder 19 til 20 grader.

* Ang. nedkjøling så har jeg hatt lokket på gryta delvis av for at nedkjølingen skal skje fortere, men det må jeg kanskje slutte med.

Når FG er nådd, vasker jeg og desinfiserer jeg et nytt gjæringskar, koker sukkerlake i 5-10 minutt som jeg lar kjøle litt ned og har oppi. Deretter stikker jeg over ølet, har auto-syphon i starsan som jeg først tømmer også tapper jeg på flasker med flasketapper. Korker dypper jeg også i starsan og legger på et tørkehåndkle på kjøkkenbenken med toppen av korken ned, uten å ta på innsiden av korken. Så korker jeg og setter til karbonisering i samme temperatur ca. 2 uker.

Jeg bruker mørke glassflasker, men har så langt ikke dekket til gjæringskaret (det kan jeg nok gjøre neste gang, men det er uansett ikke et rom med masse lys og aldri direkte sollys).

Jeg har jo en vag anelse om at det har kommet noen lumske bakterier oppi, derfor alt fokuset på hvordan jeg gjør mtp. desinfisering.

Oppskriften på juleølet var http://www.brewtoad.com/recipes/kampen-jule-l
Noen som har noen idèer? Hvor bør jeg begynne? Flasker? Gryte? Nedkjølingen? Flasketappingen?

Jeg har også spurt Bryggselv Stavanger om de kunne være behjelpelige med å identifisere problemet og det sa de gledelig ja til, så nå har de to flasker til prøvesmaking.
 
Ble kanske litt lang den der, men .. kanskje et enklere spørsmål; Jeg hadde opprinnelig en mistanke til flaskene siden usmaken kom etter tapping, men har i etterkant tenkt at det er litt rart hvis absolutt alle flaskene mine skulle være infiserte. Hvis det derimot har blitt infisert feks ifm nedkjølingen etter koking, kan det ta 3-4 uker før usmaken kommer eller ville den ha kommet før?
 
Vet ikke om det betyr så mye men:

Jeg setter vannlåsen i hullet på lokket før jeg rister. Ser for meg at den fingeren over hullet ikke vil være heeeelt desinfisert selv om den er ren og dyppet i starsan.

Bruk ltt starsan løsning i gjæringslåsen. Da slipper man å tenke mer på den. Kokt vann vil være tilnærmet sterilt etter det er kokt, over tid vil det ikke være det lengre. Starsan tar knekken på alt som mot formodning skulle komme inn i låsen. Selv drar jeg ofte litt veske ned i gjæringskaret dersom jeg ikke er forsiktig nok når jeg løfter og flytter på det for å fx ta SG-prøver. Da er det greit å tenke på at det ikke var 14 dager gammelt vann, men starsan som vil ha tatt knekken på det meste.

Når jeg flasker så ligger korkene i en liten bolle dekket med starsanveske.

Det gjæringskaret du oppbevarer kokt vann i, det er selvfølgelig desinfisert?

Flaskene jeg bruker ved flasking de desinfiserer jeg rett før bruk. Det skal nok litt til, men det er mulig at en bakterie eller to kan snike seg inn selv om de står opp ned når de står der et helt døgn. Noen setter flaskene rett vei men med starsandusjet alu-folie over tuten dersom de desinfiseres dagen i forveien.
 
Tollefsen skrev:
Jeg setter vannlåsen i hullet på lokket før jeg rister. Ser for meg at den fingeren over hullet ikke vil være heeeelt desinfisert selv om den er ren og dyppet i starsan

Takker, jeg satte nytt juleøl i går og brukte sterile engangshansker etter koking som jeg dusjet i starsan før risting. Prøvde å riste litt med vannlåsen, men det synes jeg ikke fungerte så bra (kom så mye vørter/bobler opp og ut fra den).

Tollefsen skrev:
Bruk ltt starsan løsning i gjæringslåsen.

Når jeg flasker så ligger korkene i en liten bolle dekket med starsanveske.

Takker, to gode tips!

Tollefsen skrev:
Det gjæringskaret du oppbevarer kokt vann i, det er selvfølgelig desinfisert?

Jepp :)

Tollefsen skrev:
Flaskene jeg bruker ved flasking de desinfiserer jeg rett før bruk. Det skal nok litt til, men det er mulig at en bakterie eller to kan snike seg inn selv om de står opp ned når de står der et helt døgn. Noen setter flaskene rett vei men med starsandusjet alu-folie over tuten dersom de desinfiseres dagen i forveien.

Ja, jeg har kanskje vært litt redd for StarSan-løsningen mtp. at jeg har ønsket å få minst mulig av den i brygget, men jeg trenger gjerne ikke være så redd for om det er noen dråper rundt omkring som kommer oppi?

Forøvrig identifiserte jeg to andre potensielle problemområder under bryggingen i går; 1) at det kan ha dryppet fett fra ventilatoren ned i gryten feks da jeg tok den av platen og tilsatte aromahumle og 2) at jeg etter nedkjøling av vørter (i vann og is) ikke har tørket av gryta før jeg heller over til gjæringskaret så det kan ha dryppet væske fra utsiden av gryten oppi.
 
Starsan er ingenting å være redd for. En skvett her og en dasj der tåler ølet fint når starsanen er blandet ut i riktig forhold.

De to siste momentene du nevner høres i mine ører ut som to meget gode bidragsytere til infeksjon ja. Hold kondens fra ventilatoren unna kokekjelen og tørk av kokekjelen etter kjøling slik at det ikke drypper ned i gjæringskaret. Du skal se at de neste bryggene dine blir konge!

Nå vet jeg ikke hvor lang tid du bruker på kjøling, men det er en av de periodene der vørteren er mest utsatt for infeksjon. Det er gunstig å få kjølt ned kjapt og få gjæringen raskt igang har jeg skjønt. Når gjæringen er i gang er det vanskeligere for uønskede organismer å konkurere med milliarder av gjærceller om føden, i tillegg vil det etterhvert økede alkoholinnholdet bidra til å holde infeksjoner i sjakk.
 
Jeg fikk akkurat tilbakemelding fra Bryggselv i Stavanger (takk!) som hadde smakt ølet i morgentimene, og de kjente ingen usmak(!). Nå tror jeg det begynner å spøke her, ev. at smaksløkene mine er på villspor ... IPA-en er riktignok meget, meget bitter og de tenker at det er derfor den har en metallisk smak. Juleølet kjente de bare at det var ekstraktpreg, og faktisk ikke så verst til å være ekstrakt. Jeg må prøve en ny flaske med juleølet på en objektiv gane tror jeg...

Takker forøvrig for tilbakemeldinger, Tollefsen!
 
Tollefsen skrev:

Siden jeg rebrygga juleølet i går da jeg trodde det var ødelagt, kan se ut som jeg har vært så uheldig å få dobbelt med juleøl i år :skitbra:
 
:ilike:

Da er det jo en sjanse for at du greier å lagre litt av det til neste år også. Som regel blir det drukket opp leeenge før det har nådd optimal lagringsalder...
 
Prøvde to nye flasker av juleølet i går og det er definitivt en litt uvant/uheldig ettersmak som sitter litt langt bak i munnen og som for meg oppfattes som metallisk. Samboeren min smakte også og hadde samme opplevelse (selv om jeg ikke sa noe på forhånd). Synes det er rart at de som testet ikke kjente dette. Ev. kan det være dette de omtaler som ekstraktpreg/-smak? Jeg har jo ikke hatt dette på tidligere brygg og jeg har så langt kun benyttet ekstrakt.

Uansett en ganske annen opplevelse å drikke ølet når det er utelukket at denne smaken kommer fra infeksjon, kanskje det bare trenger tiden igjen til jul for å modnes og avrundes!
 
kan være oksidasjon. Kjøp Haandbryggeriets Halvors jul så hvet du hva oksidasjon smaker! Fysj :eek:ppkast:
 
Kittelsen skrev:
kan være oksidasjon. Kjøp Haandbryggeriets Halvors jul så hvet du hva oksidasjon smaker! Fysj :eek:ppkast:

Oi! Har en sånn stående hjemme nå, etter et "juleøl-raid" på polet i forrige uke. Nå ble jeg enda mer spent på denne ølen... :p
 
Tilbake
Topp