Metallisk smak på pils fra fat

Frode Krogstad

Fylkesstyre
Hei. Tappet 18l pils på Cornelius fat og tvangskarbonerte dette. Resterende 6l ble flasket og karbonert med 6g. De som ble flasket har en veldig god og fyldig smak, mens det fra fatet har en metallisk smak. I tillegg at den er kort. Begge vasket med påfølgende runde med sterkrens2 før kraftig skylling.

Hva kan være årsaken?
 
Har opplevd noe lignende smak enkelte ganger, når jeg ikke har demontert ventilene og rengjort disse for seg selv... Vet ikke om det er dette som er skyld i smaken, men det virker påfallende..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har noen billig fat fra kina. Første gangen jeg fylte det ene fatet ble det metallsmak. Det kom av et stigrør som ikke var av rustfritt stål. Det flaket av små biter med metall. Måtte bytte stigrør og etter det ingen problemer. Det var ikke store delen med metall som skulle til for å gi sterk metallsmak.
 
Disse ble kjøpt på bakke brygg og er originale. Så det er ikke problemet tror jeg. Første gang de bli brukt så det må være at det ble ikke vasket godt nok. Det andre fatet er helt ok
 
Gammel tråd, men puffer litt liv i samme problemstilling.
Kjøpte nytt fat fra Bryggselv (som jeg forøvrig er meget fornøyd med grunnet gode priser og superrask levering). Av typen AEB(eller noe slik).
Kjørte gjennom Starsan og purge. Satt 19 liter. 2 liter rest i flaske.
I dag testet jeg en flaske og deretter en fra fatet. Merket et tydelig en metallisk smak fra fatølet…
 
Gammel tråd, men puffer litt liv i samme problemstilling.
Kjøpte nytt fat fra Bryggselv (som jeg forøvrig er meget fornøyd med grunnet gode priser og superrask levering). Av typen AEB(eller noe slik).
Kjørte gjennom Starsan og purge. Satt 19 liter. 2 liter rest i flaske.
I dag testet jeg en flaske og deretter en fra fatet. Merket et tydelig en metallisk smak fra fatølet…
Har måtte dumpe 3 fat i år pga nettopp dette. Har også opplevd dette «in the wild» (dvs på restaurant). Fellesnevner at det var lager, En var på nytt fat, 2 andre på gamle fat. Alle vasket grundig, skyllet, og purget med starsan. Hadde ikke dette problemet før disse episodene, og har brygget 5 fat lager etter dette, som inne har problemet. Brygget 2 fat Helles mellom 1. og 2. & 3. av de metalliske, som ble finfin. Alle på samme gjær (repitch gjærkake). Gjæret på forskjellige tanker, (plast- og stål koniske). Forskjellig malt og humle. Ble aldri klok på årsak.
 
Tilbake
Topp