Metallstøv på impelleren

Nylig oppdaget jeg at det hadde samlet seg metallstøv/fine korn på impelleren inni pumpehuset. Jeg rengjorde impelleren og pumpehuset, men etter neste brygg var de fine metallkornene tilbake. Rengjorde igjen, men støvet var tilbake etter neste brygg.

Jeg utelukker at støvet/kornene kommer fra Barleu Crusher-en min. Jeg har latt en magnet rote litt rundt oppi valsene, uten at det festet seg noe.

Og som dere ser, er det kommet rustfarge inni pumpehuset. Dette er ikke størknet vørter. Jeg lar alltid pumpa gå med rent vann etter brygging.

Angående metallstøvet så lurer jeg jo veldig hvor dette kan komme fra. Jeg byttet impeller i sommer, og før jeg byttet impeller opplevde jeg aldri å få metallstøv. Det ser ut som at pumpa fungerer som normalt, men jeg er likevel ikke komfortabel med at det er sånn. Jeg tenker at disse kornene vil på sikt føre til slitasje, som igjen gjør at pumpa ikke vil yte skikkelig. På bildet har jeg samlet støvet som kom etter ett brygg.

Noen andre som har opplevd dette?
 

Vedlegg

  • n.jpg
    n.jpg
    1,4 MB · Sett: 350
  • DSC_0304.jpg
    DSC_0304.jpg
    794,3 KB · Sett: 337
Har vært borti det samme på en iwaki md-10. Bruker du pumpen til sirkulering under mesk?

Jeg gjør det og hos meg hadde et eller annet (steiner fra MO malten eller metallspon fra mesketanken) laget en ørliten sprekk i impelleren. Kunne nesten ikke ses med det blotte øye. Ut fra denne sprekken kom det mye metallspon, sikkert fordi kjernen i impelleren består av spon.
Løsningen i mitt tilfelle ble en splitter ny impeller og demontering av pumpehuset etter hvert brygg.
 
Mange takk for tilbakemeldinger!

Jeg holder på å lufte dette for Ola i Petit. Impelleren og pumpehuset så prikkfritt ut før jeg byttet impeller i sommer. Kan det være snakk om produksjonsfeil på impelleren?

Og for meg ser det også ut som at impelleren har sørget for slitasje på pumpehusets vegger.

Det store spørsmålet er egentlig om dette er en reklamasjonssak eller noe jeg pent må ta på egen kappe. Jeg kan i hvert fall ikke se at det er snakk om brukerfeil her...
 
Ja :) Jeg har bare gode erfaringer med Ola og Petit, så jeg håper og tror dette blir ordnet på en grei måte :biersmile:
 
Pumpa du har i Speidel Braumeister har eit pumpehus som er av ein type bronse med svært lite bly i (CW719R) (0,035% bly - til samanlikning vert messing rekna som lavblyhaldig når det er 1.5 % bly).    Så er bakveggen i pumpehuset i rustfritt stål - 1.4571 eller 316Ti eller X6CrNiMoTi17-12-2.

Impeller er magnetisk.   Rustfritt stål er vel stort sett ikkje særleg magnetisk.   Så det som heng på impelleren din er nok truleg ikkje rustfritt materiale.  Når ein arbeider med rustfritt passar ein på å halda ikkje rustfritt unna - og brukar eige verktøy til rustfritt - så slepp ein forureining av rustfritt som vil gje rustangrep også på rustfritt.  Når impellar som eigentleg berre skal ha eit lag væske rundt seg har slept med seg partiklar som kanskje ikkje er rustfrie rundt den rustfrie bakveggen i pumpehuset - så forundrar det ikkje meg at du kan få slikt rustliknande angrep der.    

Alt i speidel ellers er vel rustfritt går eg ut frå - både eventuelle rør og botn/vegger - så her får du neppe noko jernspon som vil henga på impellaren.   DU kan jo sjekka meg magneten din på speidelen om den heng på nokon av delane.  

At du no ikkje får spon frå kverna di fortel ikkje noko om at det ikkje kan ha vore spon der før.  Kva skjer om du f.eks. får ein stein eller liknande i kverna?  Det har vel vore kommentert før her på norbrygg at enkelte leverandørar kan ha litt småstein i maltet (ein viss engelsk Thomas F) og mi kvern har iallefall fleire gonger stoppa opp pga. framandlekamar.    
 
Takk for infoen!

Jeg skal sjekke med en magnet på Speidelen.

Mulig jeg overdriver betydningen av dette, men med den gamle impelleren skjedde aldri dette. Så aldri så mye som et fnugg av metallspon på den. Og hele pumpehuset virket glatt og pent.

Har heller aldri hatt problemer med at Barley Crusheren har stanset av stein/fremmedlegemer. Men selvsagt: Er det små metallbiter oppi malten, vil jeg garantert ikke være i stand til å verken se eller merke det under knusingen.
 
Det hender valsene på MM2en vår tar i hopperen og skraper litt. Der ser jeg for meg at det kan børtes løs litt spon. Selv har jeg lik pumpe, ecocirc som Katla selger, men har ikke funnet noe spon i den eller andre ting for den del.
 
runarstock skrev:
Det hender valsene på MM2en vår tar i hopperen og skraper litt. Der ser jeg for meg at det kan børtes løs litt spon. Selv har jeg lik pumpe, ecocirc som Katla selger, men har ikke funnet noe spon i den eller andre ting for den del.
Dette med hopperen skal jeg ta en sjekk på!
 
Sånn, nå har jeg skaffet meg noen større magneter, så i morgen skal jeg la disse magnetene få rote vilt i maltsekken (som også ble brukt til forrige brygging). Dersom det er malten som er årsaken til disse ansamlingene med metallspon, så bør det feste seg noen fnugg til magnetene i morgen.

Skal også ta en grundig kikk på hopperen til Barley Crusher-en.
 
Tilbake
Topp