Middel til vasking av aluminiumsfat?

Hva bør jeg bruke til vask av aluminiumsfat? Har fått beskjed om at flaskrens/oppvaskpulver bare vil tære på aluminiumet og ødelegge den (kjemisk reaksjon som ikke er bra.. les en wiki om en lurer).. så hva bruker jeg i steden for, noe som er kraftige saker..?

Det er ikke noe annet en kan kjøpe i matvarebutikker og ellers mer vanlige butikker? Kom til å tenke på at jeg kan sjekke felleskjøpet her i Mosjøen.. mulig de vet og har noe. Eller hva med bakepulver? (evnt blandet med salt?)

magne1972 skrev:
sitronsyre kan vel brukes eller?

Leser andre steder på nett at folk bruker det, ja :) Skrik ut om noen vet om dette blir feil kombo!! Aluminium reagerer vel kjemisk med mange rensemidler, og en bryter ned overflaten (?).. blir vel bare enda vanskeligere å vaske fatet, og til slutt er det ubrukelig.

Jeg har brukt vanlig tynnet saltsyre et par ganger. Det skal ikke tære på aluminium og kjelen blir skinnende blank, uansett hvor mange mallard-reactions du har hatt i gryta!  8)

Erlendso skrev:
Jeg har brukt vanlig tynnet saltsyre et par ganger. Det skal ikke tære på aluminium og kjelen blir skinnende blank, uansett hvor mange mallard-reactions du har hatt i gryta!  8)

Supert! Jeg tenkte på felleskjøpet-butikken, at de må ha noe.. og saltsyre har de vel! :) Takk for ide!

Tilbake
Topp