Midtfyn's Double IPA - Oppskrift ?

Hei.
Jeg skal nå endelig prøve å komme igang med "all grain" og ønsker derfor en god og relativt enkel oppskrift på en Double IPA. Min soleklare favoritt er Midtfyn's Double IPA, men liker også godt Haandbryggeriets Dobbel Dose så jeg ønsker å lage noe som er i den gata smaksmessig.

Har 2 stk Cooleman 70qtr, gassbrenner (krabbekoker), 60 liters gryte. Satser på gjøre bryggingen enklest mulig så tips om mesketempratur, humletyper osv. mottas med stor takk.

Roger
 
Hei Rogerdronen.

Noen Prosent Amber malt, Crystal Malt og Cara Malt vil gi deg fin farge og fylde. Også selvfølgelig en god Pale Malt
3% Amber
1,5% Crystal
1,5% Cara
94% Pale

Mesk på 66-67 Grader i 90 minutter

Summit og Simcoe humler er fine å bruke til Ipa med respektive 12,5 og 16,5 % Alfasyre bør man være forsiktig med de.
Cascade er selvfølgelig velkommen også.

OG: 1060
FG: 1015
IBU: 60 - 80

Brygg og kos deg!
 
Cascade, Chinook og Centennial humle iflg. Midtfyns Bryghus’ beskrivelse. Chinook som bitterhumle, vil jeg tippe, kanskje alle tre som tørrhumle.
 
Riis'en skrev:
OG: 1060
FG: 1015
IBU: 60 - 80

Med disse OG og FG lander vi vel på en helt straight enkel IPA. Midtfyn er oppe i 9.20% alkohol, så jeg ville satsa på en OG rundt 1.080 eller enda høyere. Med OG med 1.080 trenger du en utgjæring på minst 80% for å komme ned under 1.020, så for å sikre god utgjæring tror jeg at jeg ville mesket på en litt lavere temperatur, 64-65 °C. Jeg ville også av samme grunn vurdert å bytte ut noe av malten med sukker.

Videre er det veldig viktig ved et så stort brygg at du passer på å pitche nok gjær. Bruk mrmalty kalkulatoren, så ser du at for et såpass stort brygg trenger du antagelig både flere gjærpakker og stor starter. Sjekk også på wyeast eller whitelabs sine sider for å finne info om en gjær som passer til stilen og som har ok alkoholtoleranse. Wyeast anbefaler f.eks. sin 1056 American Ale til stilen, den har en alkoholtoleranse på 10%.
 
Vi kan jo ringe midtfyn og spørre.
Ville dog heller satsa på et litt svakere brygg en over 9%. End opp med samme fylde uten å måtte lagre det i mnd. vis.
 
Kanskje lurt å starte med noe lettere ja, men dersom det var en dobbel IPA han ville brygge bør han vel ha OG 1.080+.
 
Hei, og takk for innspillene og kommentarene.

For å spesifisere mine ønsker, tanker og planer: jeg har stående en ale på gjæring, med Whitelabs WLP051 California Ale V. Planen er å gjenbruke endel av denne gjæren i dette brygget, slik at jeg er sikret å ha nok gjær til å klare å gjære ut brygget. Ang. styrken på brygget er det ikke et mål i seg selv at det skal komme opp mot 9,2%, men det håper å klare å komme opp i ca 8%.

Satser på å meske på ca 64-65 grader i 60 minutter, så da blir det neste hinderet å komme frem til et humleskjema.

Jeg tror jeg begrenser batchen til ca 20 liter ferdig vørter. Bør jeg satse på 60 eller 90 minutters koketid, og har dere noen gode forslag til humleskjema?
Cascade, Chinook og Centennial er bestillt, 500 gr. pellets av alle tre typene :)
Bestilte også 2 pk Wyeast 1056 American Ale gjær.

Hvor stor rolle spiller det med malttypene? Synest selv det ikke er spesielt mye "malt" smak på Midtfyns Double IPA, og ønsker at brygget ikke skal ha for mye malt preg.
Har tilgjengelig pale, lager, cara, münchener og sjokolade malt.


Her er utdrag fra Whitelabs:
WLP051 California Ale V Yeast
From Northern California. This strain is more fruity than WLP001, and slightly more flocculent. Attenuation is lower, resulting in a fuller bodied beer than with WLP001.
Attenuation: 70-75%
Flocculation: Medium to High
Optimum Fermentation Temperature: 66-70°F
Alcohol Tolerance: Medium-High

Mvh
Roger
 
Ang. Humleskema:
Du lærer mye ved å se på andre "prisbelønnte" oppskrifter og ved å leke deg med de mange bryggekalkulatorene tilgjenglig. Evt. også formler for utregning av bitterhet.
Det kuleste er hvis du finner på noe helt selv. Med litt "zen" og kjærlighet kan det nesten ikke slå feil. Ikke at det er gæernt å følge andres oppskrift, men det er ekstra tilfredstillende hvis allt kommer fra din fealing :) Hvem vet, kan bli værdens beste IPA
 
Jeg liker godt å høre på podcaster som 'The Jamil Show'. Jamil er vistnok verdens mest prisvinnende hjemmebrygger. I hvert program tar de for seg en stil, og diskuterer litt rundt denne stilen og kommer også med et forslag til oppskrift. Det kan være et bra sted å hente info.

De relevante programmene for deg er nok:
Imperial IPA
American IPA

I tillegg har Basic Brewing et nyttig program om utfordringene ved å brygge OG>1.065 brygg:
August 24, 2006 - Going Big: Life After 1.064



(Du kan streame disse podcastene ved bare å klikke på linken, eller du kan høyreklikke og velge "Save target as.." for å laste ned mp3-filene. Nå ser det forresten også ut til at Brewin-network linkene ikke virker hos meg. Håpe de kommer fram igjen, ellers kan du sikkert finne dem ved å google "the jamil show".)
 
En annen ting?

Skal du høste gjær eller skal du bruke 2 pakker wyeast 1056? Eller skal du kanskje blande gjær og få din egen morsomme kultur?

Du kan bruke mrmalty-kalkulatoren jeg linker til lenger opp her til å regne ut hvor mye gjær du trenger uansett om du velger ny eller gammel gjær, og med litt kreativitet fra din side kan du også finne ut hvor mye du trenger av hver gjærkultur dersom du velger å blande.

For humle og maltsammensetning synes jeg Riisens idè om å leke med bryggesoftware er fin. Selv har jeg hatt mye moro med beertools.com, det er gratis i "trial version", og du kan utforme din egen oppskrift og så får du opp hvor godt du har truffet stilen din (Imperial IPA" f.eks.) hva gjelder OG, FG, farge, IBU etc.
 
Hvist du skal brygge sterke brygg på "all grain" er det nokk en fordel å øke koketiden.
Da kan du sile av mer vørter fra mesket, å ende opp med bedre utnyttelse av malten.

En metode for å sikre seg nokk gjær kan være å brygge ett lettere  brygg først, for så å bruke gjærkaken fra dette.

Synes selv Midtfyns IIPA er en av de mer fyldige og maltrike innen stilen.
 
Takker for mer spennende info og satser på å skylle godt, og heller øke koketiden som Dere foreslår.

Har det noe å si hvor lenge jeg koker bitterhumlen? I tilfelle jeg må må koke i 2 timer f.eks for å komme opp i ønsket OG?

Ellers er utfordringen med humleskjemaet å komme nærmest mulig Midtfyns Double IPA smaksmessig.

Steinarja: Kan være at den kraftige humlen gjør at jeg synest den ikke er så fyldig, men jeg synest den er mer fyldig en f.eks snakedog IPA, mens jeg synest den er mindre fyldig enn Haandbryggeriets Dobbel dose. Nå skal det være sagt at jeg ikke har smakt begge to samtidig å direkte sammenlignet dem, men jeg liker i hvertfall Midtfyns best.  ;D

Uansett: Det jeg lurer på om humlingen er vel egentlig om det har veldig mye for seg å drive med 5-10 humle tilsetninger + tørrhumling, eller om jeg kan kjøre 60min-15 min-1min + tørrhumling? Og da hvilken humle i de forskjellige stegene og ikke minst sånn omtrentlig mengde (gram/liter vørter).

Mvh
Roger
 
Vil ikke si att noen av de er ekstremt maltpreget, men i forhold til stilen og de andre som er tilgjengelig i Norge vil jeg si att Midtfyns og Haandbryggeriets IPAer er de som har mest.
SnakeDog og Nøgne Ø sine IPAer er de jeg synes er renest og lettest i smaken.

Hva som er best blir veldig individuelt.
Noen synes det skal være noe maltsødme og fylde for å balansere den kraftige humlen, mens andre liker ett reneere preg som fremhever humlen, å gir ett skarpere humlepreg.

Ellers bruker jeg selv stortsett tre humle tilsetningere under kok 60+/15/0 og tørhumlings på øl som jeg ønsker et tydelig humlepreg.
Lek deg litt med bryggeri programmer som:
Beer Smith
Beer Tools Pro

Selv har jeg brukt ca. 2-3g/l ved 15/0 og tørrhumling.
Så justerer du bitterhumlen til ønsket IBU

Men sjekk ut litt opskrifter rundtomkring, så kan du danne deg en egen mening.
F.eks. Beercalc, som er ett nettbasert bryggeriprogram hvor du kan sjekke andres oppskrifter og å komponere dine egene.
 
Vinnie Cilurzo kom med denne oppskriften i siste Zymugy: Russian River Pliny the Elder (Double IPA) 22,7l blir 18,9 etter trub/humleavfall.
5 kg 2-rader
227g Crystal 45 L tilnærmet 90 EBC?
227g Carapils
181g sukker

99g Columbus 13,9% 90 min
21g Columbus 13,9% 45 min
28g Simcoe 12,3%    30 min
28g Centennial 8%    0 min
71g Simcoe 12,3%    0 min
      Tørrhumling 12-14 dager:
28g Columbus 13,9%
28g Cenntennial 9,1% 
28g Simcoe 12,3%
      Tørrhumling siste 5 dager
7g Columbus 13,9%
7g Centennial 9,1%
7g Simcoe 12,3%

WLP 001 California Ale eller Wyeast 1056 American Ale

OG 1070  FG 1011  IBU 90-95 (actual/not calculated)    8-8,5%  7 SRM ca 14 EBC?
Enstegsmesk på 66-67 °C.  30l, tisett sukker, kok i 90 minutter. Gjæres på 19 °C.
Her bør du bruke secondary for tørrhumling. Først øl, så humle på toppen. Etter 7-9 dager, tilsett resten av humlen og la stå i 5 dager til før kegging/botteling.

janh     
 
Hei

Er det nå noen som har prøvd seg på en Midtfyns dobbel IPA clone?
Vi er i beite etter å forsøke selv og tenkte å høre om noen hadde gjort seg noen erfaringer ang humlesammensetning osv..
Chinook gir vel et ganske kraftig barnålpreg.. og jeg kan ikke huske at Midtfyns har et stort preg av det..

Hyggelig med tilbakemeldinger og erfaringer..  :)
 
Tilbake
Topp