Belgisk hveteøl Wit

hei alle sammen.
Har lett lenge etter en clone på den ølen (wit), som Mikkeller brygger for SAS.
Noen som har en oppskrift liggende på den?
 
Hei.
Har planer om å flaske brygg nr 2 (en belgisk wit) imorra (lørdag) ettermiddag/kveld. Den ble satt lørdag for to uker siden, og under stormgjæringen ble det fullt av gjær i gjærlåsen selv med kun ca 21,5 liter i en 30 liters dunk (skjønner hva folk mener med at belgisk gjær kan være ganske hissig). Flere mishaps gjør at ting er litt usikkert (macen fikk seg en vannskvett og konka men våknet til liv igjen etter noen dager. Da var imidlertid oppskriften og notatene i BeerSmith borte... Så hva OG var er litt usikkert, men mener å huske at det kan ha vært 1045 (det var det i alle fall i oppskriften vi forsøkte å følge).
Imidlertid la vi til 200g havregryn vi traktet - har det noe/mye å si for OG/FG?

Oppskriften var som følger (fritt etter hukommelsen):
3 kg hvetespraymalt
200g havregryn
35 gram Fuggles (4.2 %), kok 60 min
30 g korianderfrø kok 10 min
30 g appelsinskall (søt) kok 10 min
en pakke fersk WYEAST 3944 (Belgian Witbier)

Volum i gjæringskar 21.5 liter

Målte SG i kveld (fredag) til 1011, og da lå det en god del gjær (?) på toppen av ølet (se bilde). Ble litt usikker på om det skal være sånn? Smakte imidlertid helt prima, må si jeg syns det var skikkelig snadder selv på 20 grader og uten karbonering, så egentlig er jeg ikke redd for infeksjon.. Men - skal man forsøke å fjerne det på toppen ifm omstikking og tilførsel av sukkerlake til karbonering?

Og hvor hardt er det fornuftig å karbonere en Wit? 8g sukker pr liter?
Sist men ikke minst hadde det jo vært kjekt med en SG i går istedet så jeg kunne vært mer sikker på at gjæringen er ferdig ved flasking, men når den har kommet så langt ned, da er vel faren for flaskebomber ganske liten eller..?
 

Vedlegg

  • 2016-03-04 22.32.32.jpg
    2016-03-04 22.32.32.jpg
    131 KB · Sett: 149
Slik eg ser bilde ditt ser det ganske ok ut. Berre å stoppe tapping før du får med deg gjæra på flaske eller fat.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Takk for svar! Flasket i kveld og det ser veldig greit ut. Gjæren på toppen "forsvant" litt ifm omstikking, og lot naturligvis gjærkaka nederst hvile i fred (heh). Nå er det bare å smøre seg med tålmod til karboneringen er på plass.
 
Hvor mye sukker brukte du? Brygget selv en Belgisk Wit i dag :)
Godt valg av brygg! estimerte flaskbart volum til ca 20 liter og endte med å lage sukkerlake av 150g sukker og 3 dl vann. Temp ved flasking var 20 grader så jeg tror (håper) på en karbonering på ca 2.9-3.0.
 
Smakte på en som er ti dager ut i karboneringen. Fantastisk god, men akk så uklar....Normalt for øltypen?
 
Den skal være uklar. Noen hiver sågar oppi en spiseskje hvetemel for å sørge for at den holder seg hazy og deilig :)
 
Leser litt på en oppskrift jeg har kjøpt inn til en belgisk wit også under humle etc står det ferskrevet appelsinskall i parentes. Så jeg lurer på når jeg skal tilsette dette? (under er hvordan det står i oppskriften)

Humle etc.
30g East Kent Goldings, 5,3%, de siste 60 minuttene.
5g Saaz, 3, de siste 5 minuttene
20g Indisk korianderfrø, de siste 5 min.
2g Kamilleblomst, de siste 5 minuttene
(40g Ferskrevet appelsinskall)
Totalt: 57 (97)g

Takker for alle svar
 
Pleier å ha i krydder og appelsinskall de siste 15 minuttene. Funker bra, men skal ikke påstå at det er fasiten.
 
5 min før slutt hiver jeg korianderfrø og appelsinskall i. Jeg tenker det koker vekk mye av smaken hvis jeg koker lengre. 5 min skal da holde, vil jeg anta. 15 minutter synes jeg høres lenge ut, men det er nok ingen fasit. Funker det, så funker det.
 
Sist jeg lagde en slik hadde jeg i krydder og appelsin skall siste 15. Skal jeg tolke oppskriften, så vil jeg si samtidig som krydder og kamille.
 
Hei!

Siden folk til stadighet forteller meg at belgisk øl egentlig er veldig godt så har jeg bestemt meg for å gjøre et forsøk. Tenkte da at en wit var et greit sted å starte.
Ligger sikkert tonnevis med diskusjoner om dette her allerede men søkefunksjonen virker ikke så da spør jeg på nytt.
Noen som har en god oppskrift? Gjerne en litt snill og mild variant. Gjerne også generelle tips angående brygging av denne øltypen.
 
Wit er i utgangspunktet veldig snill og mild. Av de to jeg har laget, har jeg foretrukket wyeast sin witgjær. Ellers er det i min erfaring liten variasjon mellom oppskriftene. Har sett noen oppskrifter med litt Cascade på slutten, for å gi litt grapefruitpreg.
 
Jeg har brygget denne et par ganger og synes den er god

Heimgard - belgisk wit
OG 1043, FG 1010, ABV 4,5%, EBC 6, IBU 15

Mesketemp 50 C i 15 min, 67C i 60 min

MALT
38% Wheat 3 EBC
38% Torrified Wheat 3 EBC
24% Maris Otter Pale 5 EBC

Koketid 90 min

HUMLE
0,4 gr/l Hallertauer Mittelfruh, 60 min
0,4 gr/l Hallertauer Mittelfruh, 30 min
0,2 gr/l Saaz, 5 min

KRYDDER
1,2 gr/l knust pomeransskall, 15 min
0,8 gr/l knust korianderfrø, 15 min

GJÆR
WLP 400 Beligan Wit Ale 18 C - 14 dager

KARBONERING
8 gr sukker pr liter

ec837b2de6-049-019.jpg
 
Wit er en glimrende øl for de fleste. Jeg laget en til bryllupet, og den forsvant fort. Brukte da oppskriften i Ølbrygging fra hånd til munn. Tror den heter Wit Brud eller noe lignende.
 
Tilbake
Topp