Mikrobølgeovn for desinfesering?

kruud

Norbrygg-medlem
Går det an å desinfisere eikechips i mikrobølgeovn? Ifølge forskning så skal alt av bakterier være dødt etter 5 minutter, de fleste etter 30 sekunder.
Men har noen prøvd i praksis?
Planen er å ha noen eikechips i en Old Ale. Bekymret for at naturlige "bretts" skal infisere ølen.
Star-san funker ikke. Eikechipsene vil bare trekke det inn ifølge nettsidene til beersmith
 
Sist redigert:
Jeg trakk mine i whiskey. Tror smaksbidraget blir minimalt, men tenkte det var en grei måte å bli kvitt litt bugs. Hvis det blir med litt whiskeytoner så klager ikke jeg :) også nysgjerrig på det med mikroovn, har tenkt på at den burde kunne brukes til ymse småting.
 
Hva med å koke de i 15 minutter?
Poenget med å bruke mikroen er jo at det skal være lettvint. Koking drar ut en del av aromaene fra eiken. Kan jo hive i mer eik for å kompensere, men det blir upresist hvis jeg skal gjenta det her.
 
Poenget med å bruke mikroen er jo at det skal være lettvint. Koking drar ut en del av aromaene fra eiken. Kan jo hive i mer eik for å kompensere, men det blir upresist hvis jeg skal gjenta det her.

Mange foretrekker å koke eikechipsene siden de avgir mye smak, selvsagt alt ettersom hvor mye du bruker. Er det til en old ale regner jeg med at disse skal være i sekundærkar over en lenger periode og da ville iallefall ikke jeg ha bekymret meg for å miste noe smak. Så jeg ville ha kokt de for å være så godt som sikker på at jeg ikke skulle ha dratt med over diverse drittbakterier i et brygg som man bruker lang tid på.

Dette er nå bare synsing fra min side bortsett fra det at jeg har inntrykk av at mange koker eikechipsene.
 
Endte opp med å koke de i minst mulig vann i fem minutter. Brukte 10gram på 9-10 liter øl i sekundær. Ble en fantastisk eike-te ganske fort. Både vann og chips gikk i karet. Takk for tilbakespill.
 
Tilbake
Topp