Miks av gjærsorter i en liksom-kølsch, og evt alternativ humling

HåvardK

Norbrygg-medlem
Sendte kjerringa på bryggebutikk i går for å handle gjær mens jeg så på fotball(min versjon), men nå viser det seg at hun har glemt å kjøpe kølschgjær, som jeg ba henne om. Ser at US-05 anbefales som en slags erstatning, men siden det allikevel ikke blir en ordentlig kølsch, vurderer jeg nå å eksperimentere litt. Har US-05 og en eller annen saison-gjær stående (gjenhøstet), og lurer på hvordan det kan bli å mikse disse typene? Er litt lei av 05, og ønsker litt mer preg på ølet (pilsmalt med litt vienna og hvete er maltsammensetninga). Tar også gjerne mot tips på humling; når jeg allikevel må fravike fra skjema, kan jeg godt se for meg et resultat med mer humlepreg. Jeg antar at dette vil bli ganske lyst, så noe friskt og gjerne litt spicy til å innta i solveggen hadde vært digg. Har en god del humle liggende.
 
Du er på god vei langt ifra en Kølch; feil gjær, og spicy humlet.... En Saison med EKG og Mittelfrueh kan vel passé I sommervarmen. spice fra gjæra og lett humle men I øvre IBU skiktet til ca 35 IBU blir sikkert bra I solveggen :)
 
Takk for innspill. Er i ferd med å havne på en plan C, med gjærkake fra en IPA. Jobber med humleskjema nå. Kan bli Magnum som bitterhumle, og så Cascade og Simcoe ved flameout. Evt også noe tørrhumling.
 
Utvilsomt. Dog med pils- og hvetemalt. En lys IPA tror jeg blir glimrende til trøndersommeren!

- så lenge vi snakker om å matche øl med regionale varianter av norske somre, vil jeg foreslå en gardering: brygg en robust porter også;). (Skulle det bli knallvær, har du juleølet i boks:).)
 
- så lenge vi snakker om å matche øl med regionale varianter av norske somre, vil jeg foreslå en gardering: brygg en robust porter også;). (Skulle det bli knallvær, har du juleølet i boks:).)
Har en Old Ale med julekryddertil gjæring, samt både Brown Ale og Havre Stout på keg. Rutinert, der altså.
 
Tilbake
Topp