Mild uten pale malt? Eller andre forslag?

Heisann!

Hadde tenkt å brygge en mild på torsdag, men sliter med å få tak i Pale Malt i Bergen i tide. Noen som kan gi en kvalifisert gjetning på om dette kan bli godt øl om man bytter pale malt med pilsener malt? Målet er å lage et alkoholsvakt øl for juli.

Dersom svaret er "ikke gjør det!", så mottar jeg gjerne forslag til andre oppskrifter. Har en begrensning på at jeg ikke får satt starter før i morgen kveld, dvs 2 dager før brygging. Alternativt kan jeg kjøre flere rør gjær om dette heller anbefales. Produksjonsdato for gjæren er 10.mai, så viabiliteten (? Trenger en ordliste ;) ) er 74%.

Venter spent på innspill :)
 
Velmodifisert pale malt og pilsner malt er nesten identisk. Kjøra på, blir bra! Har gjort det sjøl også.
 
OG: 1045
Alcohol: 4,5 % by vol.
Colour: 14 EBC (Amber)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.66

Pilsner Malt 3 EBC 3700 grammes
Cara Amber 60 EBC 230 grammes
Cara Crystal 120 EBC 230 grammes
Kandis (light) 135 grammes


Mash schedule: 64 degrees for 60 minutes, 72 degrees for 15 minutes.
Mash out 78`c


Hops

Simcoe  11 g 90 min

Perle  10 g 60 min

Amarillo  15 g 15 min

Chinnok 15 g  15 min

Citra 8 g 5 min

Citra 20 g Dry hop after primary fermentation (4 days)

Fermentation
 Yeast: WLP051 California Ale V Yeast
 Fermented at 18 degrees C for 14 days.
 
Takker for innspill :)

Har 2 APA klar for flasking som begge er gjæret med WLP051. Har du noen formening om oppskriften din om jeg skulle prøve 001 I stedet Rutolf?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
EspenL skrev:
Takker for innspill :)

Har 2 APA klar for flasking som begge er gjæret med WLP051. Har du noen formening om oppskriften din om jeg skulle prøve 001 I stedet Rutolf?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Har laget den med 001 og med bare citra humle. Syns den ble en frisk og god sommer ale.  Så bare kjør på.

Fått gode tilbake meldinger på den. Så den blir servert på blåtur til helgen.
 
Tilbake
Topp