Min første batch står nå og gjærer. Her kommer spørsmålene!

Min første batch står nå og gjærer. Her kommer spørsmålene:

1. Mesking
Jeg malte opp kornet og la det i en meskepose. Denne puttet jeg oppi "gryta", og lot den være der en time. I løpet av den timen brukte en en stor sleiv til å dytte rundt på innholdet i posen, så alt skulle komme skikkelig i kontakt med alt vannet. Når timen var over hadde jeg oppi kokende vann til temperaturen var ca 76grader, og lot den stå der i 10 min. Deretter løftet jeg posen opp og la risten fra komfyren under. Så lot jeg posen renne av seg, og hjalp til ved å klemme litt på den.

Jeg har lest så mange forskjellige fremgangsmåter, mange som motsier hverandre. Er dette en grei måte å gjøre det på? Jeg har lest "don't splash the wort" flere steder. Ved å la meskeposen dryppe ned i vørteren gjør jeg nettop dette. Er dette et problem, eller gjelder det bare når vørteren holder 100 grader?

2. Koking
kjelen jeg kjøpte har et element på 2400W, med utenpåliggende termostat. Elementet skrur seg dermed helt på eller helt av, og jeg må velge mellom fosskok eller ikke kok i det hele tatt. Hvor intenst skal vørteren koke? Jeg synes termostaten var latterlig unøyaktig. Finnes det noen bedre måte å kontrollere temperaturen på? Jeg tenker både på under mesking og under koking. Kan jeg f.eks. koble til en dimmer? tåler elementet det?

jeg brukte også humleposer. Disse lot jeg ligge igjen i kjelen etter at kokingen var over. Er dette dumt? Burde jeg tatt de ut?

etter en times fosskoking og deretter omstikking gjennom kjøler viste hygrometeret 1.050. I følge oppskriften skulle jeg hatt 1.040 (dette er en blonde ale). Bør/kan denne vannes ut på dette tidspunktet? I såfall, kan jeg bruke vann fra springen, eller må det kokes og avkjøles?

annet:
jeg har sett prat om tilsetninger for å endre vannets pH. Er dette nødvendig med Oslo-vann? Eller er dette avhengig av type øl man lager?

hvor lett er det å få infisert ølen? er det noen måte å se med én gang at den er infisert? Betyr infisert nødvendigvis giftig og ubruklig, eller kan den fortsatt være god? For å få vørteren over i gjæringskaret helte jeg det over i en trakt med et filter i, deretter gikk det gjennom en platekjøler så ned i gjæringskaret. For å få det til å renne brukte jeg "stjele bensin-trikset", altså sutta på slangen. Tenkte ikke på at det var dumt før det var for seint. Har gjort det flere ganger med vin før uten problem. Betyr det at ølet er definitivt infisert, eller er det litt sånn 50/50?

Når fattern legger vin rister han gjerdingsdunken gjevnlig. Bør man gjøre det også med øl, eller er det bedre at det får stå i ro?

Hei. Grattis med første batch!

Jeg kan forsøke å svare på noen av spørsmålene dine.
1. Det skal ikke være noe problem.
2. Aner ikke, men det er mange flinke elektrikere her. En av dem vil sikkert gi deg noen lure tips.

Humleposene: Det gjør ingenting å la de ligge. Noen gjør det, andre tar de ut etter kok.
Utvanning: Jeg har ikke vannet ut selv, men det skal gå fint, har jeg lest.
Tilsettinger: Jeg tilsetter produktet pH 5.2 i meskevannet (før oppvarming) for å senke pH. Om det er nødvendig? Vet ikke. Det skader i i hvert fall ikke ølet mitt.
Infeksjon: Jeg tror det skal en del til dersom man er nøye med renhold. Jeg har ikke opplevd infeksjon ennå, men har satt kun 44 batcher. Jeg "stjæler også bensin", og slangesutting (er det lov å si?) har ikke bydd på problemer for meg.

Ølet skal ikke ristes etter du har satt det til gjæring. Du skal riste før gjær tilsettes, men etter det lar du det stå rolig.

Lykke til! :ilike:

Jørn Hammerud skrev:
Ølet skal ikke ristes etter du har satt det til gjæring. Du skal riste før gjær tilsettes, men etter det lar du det stå rolig.

Jeg rister alltid som gal etter at jeg har tilsatt gjær. Så tilsetter jeg O2, rister som gal igjen, lar dunken stå 10 minutter før den får en ny runde risting, settes i gjærinsskap og får på gjærlås. Det har blitt øl hver gang  :)

Larzan skrev:
Jørn Hammerud skrev:

Jeg rister alltid som gal etter at jeg har tilsatt gjær. Så tilsetter jeg O₂, rister som gal igjen, lar dunken stå 10 minutter før den får en ny runde risting, settes i gjærinsskap og får på gjærlås. Det har blitt øl hver gang  :)

Den er jeg med på. Jeg tolket det slik at han ville riste ølet etter at gjæringen er i gang. Det anbefales vel ikke?

Larzan skrev:
Jørn Hammerud skrev:

Jeg rister alltid som gal etter at jeg har tilsatt gjær. Så tilsetter jeg O₂, rister som gal igjen, lar dunken stå 10 minutter før den får en ny runde risting, settes i gjærinsskap og får på gjærlås. Det har blitt øl hver gang  :)

Tilsetter du ren O2 og rister etterpå?

Gahr skrev:
Larzan skrev:
Jørn Hammerud skrev:

Tilsetter du ren O₂ og rister etterpå?

Ja, tilsetter ren O2, skrur igjen korken og rister for å distribuere O2 skikkelig i vørteren. Videre lar jeg gjæringskaret stå korket 10 minutter ekstra før jeg gjentar ristingen i den tro at jeg kan få mer av O2'en i resten av dunken tilbake i vørteren.

Jørn Hammerud skrev:
Larzan skrev:
Jørn Hammerud skrev:

Den er jeg med på. Jeg tolket det slik at han ville riste ølet etter at gjæringen er i gang. Det anbefales vel ikke?

Stemmer, det er dette jeg lurte på, og jeg har vel fått det svaret jeg forventet :)

Flere spørsmål: I mange guider står det at man skal tappe av vørter for å helle det over mesken. Gjør jeg rett i å røre rundt på meskeposen oppi gryta for å skape sirkulasjon, eller bør jeg heller la meskeposen ligge på bunnen og helle vann over?

Jeg er også litt bekymret for å kjøre platekjøleren tett. Jeg har sett at noen bruker bazookafilter, men er usikker på om de man får kjøpt lar seg montere på tappekrana i den kjelen jeg har. Jeg vurderer derfor å gjøre noe DIY på dette isteden. Har dere noe erfaring med å lage bazookafilter selv? Falsk bunn trenger jeg vel ikke all den tid jeg har den posen?

AMelbye skrev:
Min første batch står nå og gjærer. Her kommer spørsmålene:

2. Koking
kjelen jeg kjøpte har et element på 2400W, med utenpåliggende termostat. Elementet skrur seg dermed helt på eller helt av, og jeg må velge mellom fosskok eller ikke kok i det hele tatt. Hvor intenst skal vørteren koke? Jeg synes termostaten var latterlig unøyaktig. Finnes det noen bedre måte å kontrollere temperaturen på? Jeg tenker både på under mesking og under koking. Kan jeg f.eks. koble til en dimmer? tåler elementet det?
Vannvarmeren min har også et element på 2400 W og med en elendig termostat med skruknott. Jeg løste problemet med å koble en PID på strømtilførselen og med en temperaturføler i vannvarmerkaret. Deretter stiller jeg bare originaltermostaten høyt nok, og lar PID'en regulere temperaturen. Det fungerer perfekt. Du finner mye om PID ved å søke på dette forumet.

1. Mesking
Jeg malte opp kornet og la det i en meskepose. Denne puttet jeg oppi "gryta", og lot den være der en time. I løpet av den timen brukte en en stor sleiv til å dytte rundt på innholdet i posen, så alt skulle komme skikkelig i kontakt med alt vannet. Når timen var over hadde jeg oppi kokende vann til temperaturen var ca 76grader, og lot den stå der i 10 min. Deretter løftet jeg posen opp og la risten fra komfyren under. Så lot jeg posen renne av seg, og hjalp til ved å klemme litt på den.

Jeg gjør også som deg og setter posen på en rist over kjelen, men før jeg tilsetter mer vann. det jeg gjør videre er at jeg heller vann som er varmet til 76-77 grader over meskeposen, ikke kokende. tanken min er at jeg gjør en "flysparge"(?) på posen min, og at jeg får vasket ut sukkeret som fremdeles er i kornet :p aner ikke om dette er viktig eller ikke, men det har funket fint for meg! vi som ikke har rims og alt mulig annet må jo være litt kreative :)

Nå er gjæringen din i gang og jeg ville definitivt ikke tilsatt noe vann eller ristet noe mer på dette stadiet. OG på 1.050 er vel helt greit for en lys ale, med normal utgjæring får det et øl rundt 5-5,5 %. Mitt råd; La det gjære ut (14 dager), prime og tapp på flaske. Første øl er første øl, blir sikkert en positiv opplevelse uansett.

Werner D skrev:
Nå er gjæringen din i gang og jeg ville definitivt ikke tilsatt noe vann eller ristet noe mer på dette stadiet. OG på 1.050 er vel helt greit for en lys ale, med normal utgjæring får det et øl rundt 5-5,5 %. Mitt råd; La det gjære ut (14 dager), prime og tapp på flaske. Første øl er første øl, blir sikkert en positiv opplevelse uansett.

Men, ødelegger jeg noe ved å tilsette en liter vann eller to før gjeringen er i gang, for å få graviteten ned dit den i følge oppskriften skulle vært?

belzon skrev:
1. Mesking

Jeg gjør også som deg og setter posen på en rist over kjelen, men før jeg tilsetter mer vann. det jeg gjør videre er at jeg heller vann som er varmet til 76-77 grader over meskeposen, ikke kokende. tanken min er at jeg gjør en "flysparge"(?) på posen min, og at jeg får vasket ut sukkeret som fremdeles er i kornet :p aner ikke om dette er viktig eller ikke, men det har funket fint for meg! vi som ikke har rims og alt mulig annet må jo være litt kreative :)

Hva med under selve meskeprosessen? rører du rundt på posen, eller lar du den ligge i fred til du tar den opp? Jeg leste tidligere i dag en guide som anbefalte å meske en time på 65grader, deretter flytte posen over i en bøtte med type 5l vann på 77grader. la det blande seg ordentlig, så helle dette over i vørteren. Gjenta til du har så mange liter som oppskriften tilsier. Dette skal visst nok gi veldig bra utnyttelse av kornet, 85-88%. Har noen av dere prøvd dette?

Jeg leste på et amerikansk forum at det er et poeng å la vørteren stå en stund etter meskingen, la grumset falle til bunn, for så å stikke den om før koking. Dette gir visst et "bedre" sluttresultat enn om man koker med alt bunnfallet i kjelen. Hva tror dere om dette?

Å tilsette vann etter kok for å få ned OG er ikke uvanlig tror jeg. Har bare gjort det én gang, en Bayer som fortsatt gjærer. Så nøye som man ellers er med hygiene bør vel vannet kokes først, men på tampen av en lang dag med brygging...

AMelbye skrev:
belzon skrev:
1. Mesking

Hva med under selve meskeprosessen? rører du rundt på posen, eller lar du den ligge i fred til du tar den opp? Jeg leste tidligere i dag en guide som anbefalte å meske en time på 65grader, deretter flytte posen over i en bøtte med type 5l vann på 77grader. la det blande seg ordentlig, så helle dette over i vørteren. Gjenta til du har så mange liter som oppskriften tilsier. Dette skal visst nok gi veldig bra utnyttelse av kornet, 85-88%. Har noen av dere prøvd dette?

Jeg leste på et amerikansk forum at det er et poeng å la vørteren stå en stund etter meskingen, la grumset falle til bunn, for så å stikke den om før koking. Dette gir visst et "bedre" sluttresultat enn om man koker med alt bunnfallet i kjelen. Hva tror dere om dette?

jeg pleier ikke å røre noe særlig når jeg mesker ettersom jeg bruker induksjonsplate og har vanskeligheter for styre temperaturen opp/ned, tempen faller jo veldig raskt om man rører mye under mesk :/ det med å flytte posen i nytt vann og meske videre på høyere temperatur virker veldig spennende, dette må prøves tror jeg :yes: kan jo eventuelt helle vørtelen i en annen bøtte og bruke kjelen til "mesk nr. 2". går jo rimelig fort å varme f.eks. 10 liter vann til 77 grader :)

belzon skrev:
Det med å flytte posen i nytt vann og meske videre på høyere temperatur virker veldig spennende, dette må prøves tror jeg :yes: kan jo eventuelt helle vørtelen i en annen bøtte og bruke kjelen til "mesk nr. 2". går jo rimelig fort å varme f.eks. 10 liter vann til 77 grader :)

Godt poeng, jeg tenker å gjøre sånn her neste gang (fredag tenker jeg :ilike:):
meske en time på 65grader. De siste 10 minuttene varmer jeg 5liter til 76 grader.

Så tapper jeg vørteren over til gjæringskaret, og heller de allerede oppvarmede 5l vann over mesken. Dette lar jeg stå i 10minutter, før jeg tapper over i gjerdingskaret og heller på nye 5liter. Dette repeterer jeg inntil jeg har 25liter i gjæringskaret.

Så tenker jeg å hive gjæringskaret opp på benken og la det stå i noen minutter (hvor lang tid trenges egentlig?) så sedimentene faller til bunnen. Deretter tapper jeg det tilbake på kokekjelen. Slik blir jeg kvitt bunnfallet og får en reinere vørter, og ganske sannsynlig et bedre resultat, ved at "avfallsproduktene" ikke blir kokt med i vørteren :)

Tilbake
Topp