Min første BIAB, oppretting av noen nybegynnerfeil.

For to dager siden satte jeg min første BIAB.
Jeg plundra voldsomt med å holde jevn temperatur under meskinga, jeg brukte en 25 L. stålkjel på induksjon. Skjønte etterhvert at temperaturen i vannet slett ikke var jevnt fordelt. Tror jeg var oppe i 80° i vannet utafor meskeposen, mens til tider var det bare 60° i posen. Hva har det å si for resultatet?

Da jeg kjøpte malten glemte jeg å si at at jeg hadde bare 25 L. kjel, oppskrifta var ment for en kjel som var større. OG var 1063 og FG er 1018, men jeg endte på en OG på nærmere 1070. Målet var også 20 L. vørter men jeg fikk ut bare 17 L. Med en så høy OG så ser det ut til å bli veldig sterkt, pluss at jeg får mindre øl. Kan jeg tynne det ut med noen liter kokt/nedkjølt vann? Når skal jeg evt. gjøre det?

Når meskinga var ferdig plundra jeg noe voldsomt med meskeposen med masse søl og malt i vørteren. Jeg gjorde det på komfyren på kjøkkenet, og pga. vifta så sleit jeg med å få rent av posen. Dermed endte jeg opp med masse grums i vørteren, de nederste 3 litrene er grums. Kan jeg sile av dette opp noe og tømme det tilbake. Tross alt så driver jo noen med åpen mesking, og å få inn luft skal jo være bra. Jeg har satt på kran på gjæringsspannet, og grumset går over nederste nivå på krana.

Det positive er at det virker som om jeg har gjort noe riktig. Jeg har brygga noen ferdige sett før, og der har det vært blopp.....blopp.....blopp....., mens det nå er bloppbloppbloppbloppbloppblopp

Konklusjonen er at meskekar er noe som virker forlokkende, er det en link til hvordan man bruker etc.?
 
Ja, Akkurat det der sliter jeg også med. Temperaturen er veldig forskjellig i forskjellige deler av gryta.

Noe annet som jeg har som er litt rart, er at når jeg pakker kjelen godt inn for mesking, så stiger tempen de neste 45 minuttene - ca 1 grad pr 15 minutt.
 
Noe vi fant ut som hjalp endel, var å

1: Bruke en falsk bunn, f.ex. noe sånt som denne: http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-30-cm 2: under hele meskingen tapper du ut fra bunnen, f.ex. i et litersmål, og heller det oppi mesken på toppen
3: røre røre røre...

grunnen til 1 er å både få løfta opp posen litt fra bunnen av gryta, også kan du koble til en slange på den som du ENTEN kobler til tappekrana på kjelen hvis du har det, eller du kan bare legge en silikonslange fra den opp langs kanten av gryta og tappe derfra. Har du en pumpe kan du jo tilogmed koble til den og få en helt kontinuerlig sirkulering
 
Så du mener at man skal under meskingen : Tappe ut fra bunn av kjelen og helle den over malten mens den trekkes på 60-68 °+/-
                                                                    for å nå en jevnere temperatur under meskingen?

Kan ikke det oppnåes ved å røre til man får en vortex/sentrifuge effekt? Eller blir det kanskje bare mer plunder da man har meskeposen oppi...

Ser på posten til Fossdal at han siler mesken sin to ganger, er dette virkelig nødvendig? Vil ikke mesteparten av grumset(hvis ikke alt) legge seg i bunn av gjæringskaret hvis man er så uheldig å få med seg det? Har lest andre steder på forumet her at man burde lage den vortexen i vørteren og la den stå i minst en time før man tapper den på gjæringskaret..
 
Spørsmålet stilles, om det er nødvendig å sile mesken to ganger slik jeg gjør det med mitt oppsett. Grunnen til at jeg gjør det, er at jeg ikke har pumpe som sirkulerer mesken. Dette er altså en low-tec måte å gjøre det på, og mindre arbeidskrevende enn å stå og tappe av og øse over, som nevnt over, gjennom hele meskeprosessen. Grunnen til at jeg ønsker ren søtvørter er at jeg ikke ønsker å koke melet som ellers følger med i gryten, og som jeg mener å ha opplevd gi bismak ved tradisjonell BIABbrygging.
Og, siden jeg opererer med 85 % effekt på oppsettet, vil jeg tro det har noe å si i den forbindelse også.
 
Tilbake
Topp