Min første egenkomponerte oppskrift!

Hei

Er rimelig fersk i hjemmebrygging, dvs. har brygget noen allgrain sett på en BB30 automatic. Har dermed fått helt dilla og har prøvd å snekre sammen min første egenkomponerte oppskrift.
Veit ikke om dette er rette sted å spørre men jeg prøver!

Er dette noe som kan bli bra?

Veldig glad i humlerik og fruktig/tropisk IPA, så det er vel det jeg prøver meg på..

Veldig glad hvis noen har noen innspill!!

5kg pale ale
400g caramalt

ABV 6,8

IBU 62,6

60min
Simcoe 11g
Galaxy 11g
Amarillo 11g

15min
Simcoe 15g
Galaxy 15g
Amarilo 15g

0min (whirlpool)

Simcoe 15g
Galaxy 15g
Amarillo 15g

Dry hop 7dager

Simcoe 20g
Galaxy 20g
Amarillo 20g

Dry hop 5 dager

Simcoe 20g
Galaxy 20g
Amarillo 20g
 
Sist redigert:
Ser rimelig greit ut i mine øyne, men du trenger ikkje tre ulike humler i 60 min kok, bitterhumle. Ta en med høy alfasyre og juster ibu med den. Ofte brukes da billig humle. Simcoe er feks fin og mild.

Videre er det en fordel å oppgi både alfasyre og tenkt OG/FG og gjær i en tenkt oppskrift. Gjør det litt lettere å hjelpe.
Lykke til :)
 
62 var veldig bittert, 35-40 er passe men er en smakssak :) ville byttet amarillo med citra eller ekuanot, som smakshumle, eller bare kutte amarillo og bruke mer galaxy, men dette er jo også en smakssak, amarilloen blir for "mørk" sitrus for min smak , sist prøvde jeg jarrylo, den er godt innafor :)
 
Som nevnt over er det lurt å oppgi OG/FG og også batchvolum.

Støtter @RealGone mtp humle på 60 minutter. Jeg har en pakke magnum liggende jeg bruker som bitterhumle i mine øl. Her er det lurt å ha en "clean" humle med høy alfasyre. Da slipper man unna uten å tilsette for mange gram på 60 minutter for å nå ønsket bitterhet.

Når det gjelder antall IBU i denne så kommer jo det an på hva du ønsker. Skal du lage en litt old school IPA så er ikke 60 IBU noe problem, da holder det ikke med 35-40. Om målet her er noe mer 'juicy' ala NEIPA så ville jeg lagt meg betydelig lavere.

Humlevalgene dine er fine, behold de, så ser du om du blir fornøyd.

Skal du ha noe skikkelig 'juicy' hadde jeg kjørt på med større mengder enn hva du oppgir i whirlpool rett under 70 grader i 20-30 minutter. Avhengig av hvor mye bitterhet du vil ha i ølet ditt hadde jeg vurdert å sløyfe 15-minutter tilsetningen.
 
Enig med @Marius K. ang bitterhumle og ibu.
Eg sa du kunne bruke Simcoe da du allerede har den.
Magnum eller annen billig og med høy alfasyre er greit.
Så er det et eget tema med myke og harde bitterhumle, men hopp over det kaptilet nå;)
62 ibu er fint i min gane til old school ipa, men bør justeres enter forventet alkoholnivå.
Lette fruktige øl med høy bitterhet blir feil, men kommer denne opp rundt 7% må 62 ibu passe fint, om du liker at "det sparker litt".
 
Hei

Er rimelig fersk i hjemmebrygging, dvs. har brygget noen allgrain sett på en BB30 automatic. Har dermed fått helt dilla og har prøvd å snekre sammen min første egenkomponerte oppskrift.
Veit ikke om dette er rette sted å spørre men jeg prøver!

Er dette noe som kan bli bra?

Veldig glad i humlerik og fruktig/tropisk IPA, så det er vel det jeg prøver meg på..

Veldig glad hvis noen har noen innspill!!

5kg pale ale
400g caramalt

ABV 6,8

IBU 62,6

60min
Simcoe 11g
Galaxy 11g
Amarillo 11g

15min
Simcoe 15g
Galaxy 15g
Amarilo 15g

0min (whirlpool)

Simcoe 15g
Galaxy 15g
Amarillo 15g

Dry hop 7dager

Simcoe 20g
Galaxy 20g
Amarillo 20g

Dry hop 5 dager

Simcoe 20g
Galaxy 20g
Amarillo 20g

Vil du ha det juicy, så bruker du bare litt (10 gr) bitterhumle på 60, og så tilsetter du resten i WP. 75 grader gir deg en god del bitterhet. På 68 blir det lite bitterhet. Men her snakker jeg om iso-alfasyre. Det finnes andre typer bitterhet som du får ut av humla - også under tørrhumling.

Du må i grunnen vurdere hvor mye bitterhet du liker i humlejuicen din. Jeg går for ganske lite - gjerne 20-25 opplevde IBU. Problemet er at du ikke kan regne deg fram til bitterheta når du opererer med mye humle i WP og som tørrhumle.
 
Tusen takk for masse konstruktive tilbakemeldinger!

Morro å få innspill fra så dyktige folk

Hang meg nok veldig opp i det å treffe innenfor «standarden» til IPA i programmert jeg bruker, når det kommer til bitterhet.

Regner med at maltoppsettet er greit, da ingen har kommentert det?

Tatt litt fra alle, og endrer til følgende:

Samme malt mengder

26 l til kok

21 l ferdig vørter

Forventet OG: 1,062

Forventet FG: 1,012

ABV:6,8

IBU: 24,1

60 min:

10g Simcoe

5 Min:

15g Simcoe
15g Galaxy
15g Citra

0min:

40g Simcoe
40g Galaxy
40g Citra

Dryhop 7 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Dryhop 5 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Vurderer litt å byttet ut Citra med Ekuanot....
 
Tusen takk for masse konstruktive tilbakemeldinger!

Morro å få innspill fra så dyktige folk

Hang meg nok veldig opp i det å treffe innenfor «standarden» til IPA i programmert jeg bruker, når det kommer til bitterhet.

Regner med at maltoppsettet er greit, da ingen har kommentert det?

Tatt litt fra alle, og endrer til følgende:

Samme malt mengder

26 l til kok

21 l ferdig vørter

Forventet OG: 1,062

Forventet FG: 1,012

ABV:6,8

IBU: 24,1

60 min:

10g Simcoe

5 Min:

15g Simcoe
15g Galaxy
15g Citra

0min:

40g Simcoe
40g Galaxy
40g Citra

Dryhop 7 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Dryhop 5 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Vurderer litt å byttet ut Citra med Ekuanot....

Kjør på med Citra. Knall humle. Det er din oppskrift. Lag den så lik du tenkte, så ser du hvor du ender, og justerer ut i fra det. Masse lærdom der.
 
Enig med @Marius K. i at du bør beholde Citra, og med @Steinar Huneide i å sette et spørsmåltegn ved humlebruken ved kokeslutt. Jeg ville si at 3 X 15gr holder i massevis.

Hvis du kjenner til Kinns Vestkyst, som er en trad West Coast-IPA, så skulle du her brukt 3 X 12 gram ved 30, 15 og 0 om du ville brygget noe lignende. (Og så skulle du tørrhumlet i 7 dager med 60 gr) Det gir deg et temmelig bittert øl - som også har kraftig humlearoma. Det er en måte å gjøre det på.

Du ligger vel nokså nær Ink & Dagger fra Amundsen i tenkinga her. I den oppskrifta er tilsettinga ved 0 (WP) beskrevet slik: "Whirlpool: skru av varmen, vent 5 minutter, tilsett humleposen, rør rundt, vent 10 minutter, start nedkjøling." Ink & Dagger er unektelig godt, så du kan jo prøve å gjøre det sånn:). (For min egen del tilsetter jeg nå denne humleporsjonen i det jeg har kommet under 70 grader, og så lar jeg det stå 10-20 minutter før jeg fortsetter nedkjølinga. Men det kommer som sagt an på hvor du vil legge balansen mellom aroma og bitterhet. Og jeg har ikke kommet så langt at jeg er 100% sikker på hva jeg synes er "best",heller.)

Når det gjelder antall dager med tørrhumling: Jeg kjenner meg temmelig sikker på at alt over 3 dager med humle er unødvendig, og at 2 dager antakelig er nok. Sånn sett vil jeg si at det teoretisk beste er å vente til du er temmelig sikker på at gjæringa er så godt som over, og så hive i humla. Motargument er
  1. Du kan ønske å få effektene av biotransformasjon ved å hive i en del av humla under hovedgjæringa.
  2. Om du venter til FG er nådd, øker risikoen for oksidasjonsskader fra det oksygenet som kommer til ølet når du tilsetter humla når gjæren ikke lenger er like aktiv. (Når du tilsetter under hovedgjæringa, vil gjæren umiddelbart absorbere oksygenet. Men det er masse gjær i suspensjon fremdeles også etter at den aktive fasen er over, og jeg er usikker på hvor alvorlig det egentlig er.)
Forøvrig må du være forberedt på at du kan få "hop creep", dvs. at enzymer i humla omdanner ugjærbart sukker i ølet til gjærbart sukker, slik at gjæringa starter opp igjen. Da må du bare vente med å tappe opp, sjøl om det fører til at humla blir liggende lenger enn du hadde tenkt. Det har hendt meg et par ganger nå..)

OBS & NB: Du kan aldri på forhånd bestemme når du skal tappe opp. Du vente til ølet er ferdig utgjæret.
 
Om du venter til FG er nådd, øker risikoen for oksidasjonsskader fra det oksygenet som kommer til ølet når du tilsetter humla når gjæren ikke lenger er like aktiv.
Litt vil det sikkert bli, men når humla "trutner" så øker volumet i gjæringstanken og lufta i headspace blåses ut. Jeg bruker pose med klinkekuler, da er det ganske tydelig ventilasjon minuttene etter humling. Hvis man tørrhumler bare med å skru av ei topp på lokket så er det vel ikke mye luft som kommer til tenker jeg meg.
 
Litt vil det sikkert bli, men når humla "trutner" så øker volumet i gjæringstanken og lufta i headspace blåses ut. Jeg bruker pose med klinkekuler, da er det ganske tydelig ventilasjon minuttene etter humling. Hvis man tørrhumler bare med å skru av ei topp på lokket så er det vel ikke mye luft som kommer til tenker jeg meg.

Jeg åpner lokket og slenger inn humla, og da kommer det til luft. Og sjøl om CO2 frigjøres, så blir ikke alt oksygenet blåst ut igjen. Men jeg mistenker at det du sier har noe for seg, og at gjæren dessuten fremdeles "eter" oksygen ganske effektivt, så for min egen del er jeg ikke fryktelig engstelig. Men jeg veit ikke.

@Mortenskaa Det er fort gjort å bruke unødvendig mye penger på humle. Noen punkter å tenke på:
  • Rein bitterhet skaffer du deg billigst mulig ved å koke høyalfahumler en time eller mer. Du får lite eller ingen smak ut av bittertilsetningene, og derfor er det nokså meningsløst å bruke store mengder av lavalfahumler som f.eks. Hallertauer Mittelfrüh ved 60 i tyske øl, eller ditto East Kent Goldings eller Fuggles i engelske. (Men bruk ikke amerikanske sitrus-/furuhumler som bitterhumle i annet enn øl som skal ha denne smaken. Du vil tross alt kjenne noe til dem.)
  • Smaks- og aromastoffer fordamper fort ved høye temperaturer, og om du ønsker å ta vare på dem på best mulig måte, gir det mest mening å tilsette dem like under 70 grader. Det betyr ikke at du aldri skal tilsette smaks- og aromahumle i kok. I tyske og engelske øl er det måten å få de "riktige " smakene ut av de tradisjonelle humlene på - sjøl om det ikke skader å eksperimentere med wp-tilsetninger der heller.
  • Loven om minskende utbytte gjelder for tilsetting av humle, også. Det er grenser for hvor mye av de ulike oljene som lar seg løse i ølet. Jeg har hørt 4 gr humle pr liter til tørrhumling som øvre grense for sirusaktig aroma, og 8 gr pr liter for krydder og blomstrete toner. Jeg har dette fra en podcast med en av de amerikanske guruene. Tror det var Stan Hieronymus, men husker ikke helt sikkert i farten. Ikke ta disse tallene for den endelige sannhet, men tenk likevel på at det gir liten mening å pøse på med humle over en viss grense - hvor nå den måtte gå. Prøv deg fram - og test eventuelt med et delt brygg.
Forøvrig: IBU-beregninger er en høyst usikker sak. For det første er de i seg sjøl tvilsomme - det empiriske grunnlaget de bygger på er visst lite vitenskapelige - og for det andre er det andre kilder til opplevd bitterhet i ølet enn iso-alfasyre, som er det IBU-bergningene måler. Det kan fungere greit å basere seg på IBU-beregninger så lenge det bare er snakk om effekten av tilsetninger i kok, men i det du begynner å bruke mye humle i wp og til tørrhumling, blir det vanskelig. Her gjelder det å bygge seg opp erfaring.

Det forskes mye på dette området, og det er mye helt ny kunnskap å orientere seg i. Men det er jo gøy:).
 
Det med antall g/l humle mtp dimishing returns burde vel egentlig være ml/l oljer løst i vørteren. F.eks så har jo cascade noe sitrus i seg, like så har citra. Men mengden olje pr g i disse humlene er ganske forskjellig. Så den g/l benevnelsen virker litt merkelig egentlig.
 
Det med antall g/l humle mtp dimishing returns burde vel egentlig være ml/l oljer løst i vørteren. F.eks så har jo cascade noe sitrus i seg, like så har citra. Men mengden olje pr g i disse humlene er ganske forskjellig. Så den g/l benevnelsen virker litt merkelig egentlig.

Det er et godt poeng, helt enig. Men disse amerikanerne snakker nå gjerne om gr/l (eller pound per barrel), og jeg referte bare fra en podcast. Og det er klart at det blir ganske omtrentlig.
 
Det er et godt poeng, helt enig. Men disse amerikanerne snakker nå gjerne om gr/l (eller pound per barrel), og jeg referte bare fra en podcast. Og det er klart at det blir ganske omtrentlig.

Ja. Tror man bare må finne ut av det selv. Uten noe mer tenking og noe mer så synes jeg selv at det er merkbart diminishing returns (hva heter dette på norsk?) Ved ca 5-6g/l med humler som inneholder 2.5 til + 3 ml/100g oljer.
 
Da skal jeg nok jekke ned til 3x15g på WP igjen! Men er det dumt å kjøre 10g bitterhumle, hvis jeg er ute etter skikkelig humlejuice?
Er nok mer ute etter Ink and dagger enn Vestkyst her (selv om det går i gjennomsnitt en Vestkyst i uka). Men kanskje litt mer juicy enn Ink and dagger.,,

Når det kommer til tørrhumling, så må jeg være så ærlig å si at det blir snakket et par gode meter over hodet på meg som nybegynner her;). Jeg har i det siste året lagt min elsk på DDH IPA. Er over hodet ingen nybegynner på det å drikke øl, så der veit jeg en og annen ting:D. Men har jeg misforstått totalt hvis jeg tror at DDH er tørrhumling 2 ganger i løpet av gjæring? Eller er betyr det at man har tørrhumlet med 2 typer humle? Det jeg tolker sånn delvis her er at det kanskje ikke er noe vits i?
Mulig jeg misforstår veldig nå altså!
 
Ja. Tror man bare må finne ut av det selv. Uten noe mer tenking og noe mer så synes jeg selv at det er merkbart diminishing returns (hva heter dette på norsk?) Ved ca 5-6g/l med humler som inneholder 2.5 til + 3 ml/100g oljer.

Det virker rimelig. Tørrhumlinga til et velkjent øl som Vestkyst ligger på 2,8 gram pr liter, og jeg kan ikke tenke meg at du kan få så mye ut av å bruke mer enn det dobbelte av det. (Brygga det i går, så det var et naturlig eksempel:).)

Så spiller det antakelig en rolle hvor lenge du har humla liggende i, om du humler under full gjæring etc.. Hvordan forholder det seg om du humler i flere omganger er et spørsmål også. Og hva med bitterhetseffektene? De avtar kanskje ikke på samme måten?

Balansen mellom de ulike aromaene vil vel også måtte påvirkes av mengdene du bruker?

Veldig mye her som jeg gjerne skulle visst mer om.
 
Tusen takk for masse konstruktive tilbakemeldinger!

Morro å få innspill fra så dyktige folk

Hang meg nok veldig opp i det å treffe innenfor «standarden» til IPA i programmert jeg bruker, når det kommer til bitterhet.

Regner med at maltoppsettet er greit, da ingen har kommentert det?

Tatt litt fra alle, og endrer til følgende:

Samme malt mengder

26 l til kok

21 l ferdig vørter

Forventet OG: 1,062

Forventet FG: 1,012

ABV:6,8

IBU: 24,1

60 min:

10g Simcoe

5 Min:

15g Simcoe
15g Galaxy
15g Citra

0min:

40g Simcoe
40g Galaxy
40g Citra

Dryhop 7 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Dryhop 5 dager

20g Simcoe
20g Galaxy
20g Citra

Vurderer litt å byttet ut Citra med Ekuanot....
Citra eller ekuanot er kanskje ikke det store spranget, kanskje 50/50 av disse er det perfekte, eller vi tager det vi haver.
Dette vil bli bra, og ikke tenk på å få det bittert nok, det er bedre å starte noe lavt, da blir det mindre misslykket og du vil uansett få ett godt drikkende øl
 
Tilbake
Topp