Min første ekstraktbrygg

Hei, jeg er helt fersk og trenger noen råd. Jeg fulgte veiledingen på pakken, bortsett fra at jeg erstattet sukker med spray malt.
Kjøpte dette produktet.

India Pale Ale (IPA) 23 l av Mangrove Jack's.

30 liters gjæringfat med sånn U gjærlås.

1. Rengjørt alt som er i kontakt med bryggen med sånn Star San. Skylte ikke med vann etter at jeg hadde rengjort, som anvist.
2. Setter plastposen med det flytende malteekstraktet i noe oppvarmet vann så det flyter litt bedre.
3. Koker opp 3 liter vann og heller dette i gjæringskaret deretter heller jeg i spray malt pulveret først, så det flytende maltekstraktet.
4. Røret det her sammen, her har jeg klart driti meg ut på noe, dette klumper seg noe voldsomt. Jeg burde vel kanskje ha rørt sammen spraymalt pulveret inn før jeg helte oppi det flytende maltekstraktet? Det sier seg selv at dette blir klumpete.
5. Rører .. rører og rører. Finner frem Star San igjen, blander opp og legger i bløt og vasker litt over en håndblender. Kjører denne håndblenderen litt nedi der, går til angrep på klumpene ... Får tatt livet av nesten alle sammen
6. Heller oppi kaldt vann til bryggen er 23Liter. Rører inn gjærposen med den store fine rørespaden jeg kjøpte. Rører og rører. Det lukter godt..
7. Smekker på lokket og setter på U-låsen, fyller den med vann halveis opp, setter på det røde lokket på toppen.
8. Bærer det ned i kjellern, har et rom med mellom 20-25 grader stabilt. Står ikke på rett på varmekabler, oppå en kommode. Her kan jeg enkelt styre temperaturen og har en temperaturmåler der også.
9. Venter på ploppinga ... :)


Jeg burde ha lest denne guiden først men det glemte jeg.

Spm til ekspertene:

1. Har jeg driti meg ut siden jeg ikke kokte den bryggen her? Prøver det evt. neste gang :)
2. Hvor mye sukker skal jeg ha i hver flaske f.eks. 0,33 eller 0,5 når gjæringa er ferdig? Fikk med 3 sånne små skjeer. Er det en til hver flaske størrelse? 0,33 / 0,5 / 0,75 ?
3. Instruksen forteller ikke noe om temperatur etter produktet er i flaske. "Warm place" er dette også da 20-25 grader i 2 uker, deretter "cold dark place", hvilken temp snakker vi om her? Ikke kjøleskap vel?
4. Noe mer jeg burde ha tenkt på her? :)
 
Tja. Spennende. Poenget med å koke er jo for å få humla til å bli bitter samt å desinfisere vørteren. Antageligivis er ekstrakten rimelig fri for bakterier og siden den er ekstrakt er den allerede kokt nok til at uhumskhetene er kokt ut.
Du skriver ingenting om humle, som pleier å være en viktig del av en IPA. :)
Kanskje ekstraktet er ferdig humlet?

1) Ja.
2) 6g per liter for en IPA. Altså 3g per 0,5l.
3) Karbonering kan skje på 20-30 grader i to uker. Hvis du bruker plastflasker så kan du klemme på dem for å se når de er ferdig. Det kan godt hende det bare tar en uke. Etter dette kan du sette dem i kjøleskapet eller en mørk kjeller.
4) Masse. Men det kommer etterhvert. Første gangen er temmelig stressende. Neste ganger er veldig mye enklere og etter noen runder kan du fly rundt i skogen og sanke råvarer som du bruker for å sette karakter på ølet ditt. :). Lykke til.
 
Neste gang du skal brygge med ekstrakt gjør du som følger:
Gå på en bryggebutikk og snakk med de. For å få godt øl på en enkel måte, gjør som følger:
- bruk tørket eller flytende lys maltekstrakt fra en kvalitetsleverandør
- kjøp humlepellets etter anbefalingene fra butikken eller oppskriften
- kok den mengen vann du har gryte til sammen med maltekstraktet og ha i humle etter humleskjema i oppskriften. IPA har typisk mye humle så det lønner seg å koke ganske mye vann for å få maks utbytte av humla.
- kjøl ned vørteren så raskt som mulig til 16-17-18 grader, eksempelvis ved å sette gryta i isvann i oppvaskkummen eller lignende
- hell vørteren i gjæringskaret (det vil være en del bunnfall, det kan godt la være igjen i gryta). Manglende volum toppes opp med vann (helst kokt og avkjølt på forhånd)
- bruk en ordentlig ølgjær, f.eks Safale US-05, rehyrer denne i et par dl lunket vann (gjerne kokt og avkjølt) en times tid
- sett gjæringkaret et sted det er kjølig, type rundt 18 grader. Sett gjæringsspannet i en plastbalje med kaldt vann, dette for å forhindre at temperaturen stiger for mye under stormgjæringen. Kontroller temperaturen gjerne ved å bruke fryseelementer du putter i vannet for å holde noenlunde konstant temperatur.

Siste punktet virker litt omstendelig, men kontrollert gjæringstemperatur har svært mye å si for sluttresultatet, og mye mer enn hva nybegynnere flest typisk tenker på. Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen erfaren brygger, men forskjellen på gjæring på litt tilfeldig temp og kontrollert temp er enorm.
 
enig med de over..

men, det er forskjell på humlet og uhumlet ekstrakt (det neves også i guiden du linker til). Det settet du har kjøpt er ferdig humlet ekstrakt og skal i utgangspunktet ikke kokes da mye av aromaen vil trekkes ut av ekstrakten. velger du allikevel å koke det så må du kompensere med ekstra humle.

det mange vil si er det beste er at du kjøper uhumlet sett, så koker du det, og da tilsetter du humle etter anvisning.
 
Hei, takk for nyttige svar!

Dette ekstraktet skal være ferdig humlet. Så kanskje den da ikke burde vært koket? Det visst i følge de i butikken kaldpresset ekstraktbrygg de særlig ville anbefale hvis jeg ville "gå den veien".
 
som jeg skriver over... ferdig humlet ølsett skal ikke kokes fordi da mister du det lille som finnes av aroma (det står også i guiden du linker til)

uhumlet ekstrakt derimot "må" du koke (og tilsette humle)
 
Det flytende ekstraktet bør ikke kokes lenge i alle fall. De kan gi for mye og harsk bitterhet fra humlen.

Men, spraymalten er vørter som er tørket ved at den blir sprayet ut i luften, derav navnet. Det gjør at den kan ha innslag av soppsporer bakterier og lignende. Så den bør definitivt kokes.

Når det er sagt er det likevel en god sjangs for at dette går helt fint. I hvert fall til å begynne med. Noen infeksjoner kan bruke en stund på å gi usmaker og flaskebomber.

Så smaker det godt, drikk det opp så fort som mulig.
 
Okay. Så det jeg har lært av dette produktet er at jeg burde i alle fall koke spraymalten før jeg legger i den ferdig humla ekstrakten.

Hvor lang tid tar det før ploppinga starter? :)
 
jepp. det anbefales. du kan eventuelt kjøpe ferdige humlet ølsett i sirupform (f.eks. de som bryggselv.no lager eller Muntons Gold 3,6 KG) da trenger du ikke tilsette spraymalt i det hele tatt og unngår dermed hele denne problemstillingen.

jeg satte et ekstraktsett fra bryggselv på søndag. rehydrerte tørrgjæren.. da startet det hele etter ca 4 timer og etter 15 timer hadde jeg ca 4 cm med skum.. men dette varierer veldig. det kan ta lengre tid når du ikke rehydrerer gjæren først... og forskjellige gjærstammer er ulike.
jeg ville ikke blitt bekymret før jeg nærmet meg 36 timer uten action... men, ikke heng deg opp i ploppingen.. det er ikke nødvendigvis noe godt parameter. sjekk heller etter skumdannelse i karet.. det er et mye sikrere tegn på at gjæringen er i gang pga at co2 kan snike seg ut andre veier dersom ikke lokket/gjærlås er 100% tett.
 
Jeg brygger også kit, og oppvarmingen av den ferdighumlede malten er helt i orden. Ikke kok det. Uhumlet maltekstrakt bør kokes. Jeg pleier å koke spraymalten i de 3 litrene som man likevel skal koke for å blande ut med den flytende maltekstrakten fra kit. Hvis du rehydrerer gjæra først så kan ploppinga starte etter bare et par timer. Det kan ta flere døgn før gjærlåsen får aktivitet, avhengig av gjærtype, temperatur, og hvor tett lokket på spannet er. Dersom du hadde over 20 grader i vørteren før du pitchet og 20-25 i rommet kan du kanskje se aktivitet dagen etter.
 
Takk for hjelp, her lærte jeg masse. Det kittet jeg handlet måtte ha enten "dextrose brewing sugar" eller deres eget produkt (i uthevet skrift "Coppper tun brew enchancer". Spraymalt erstattet denne ingrediensen tydeligvis :) Det er masse aktivitet i karet nå og skum. Ser lovende ut :)

Rehydrere gjæren har jeg ikke vært borte i, så dette får jeg google og sette meg inn i. Takk for tips :)
 
Det er en veldig svak lukt etter stormgjæringen. Av rein nysgjerrighet hva er det som tuter ut av gjærlåsen? CO2?
 
Det er en veldig svak lukt etter stormgjæringen. Av rein nysgjerrighet hva er det som tuter ut av gjærlåsen? CO2?
Det er riktig. Når gjær spiser sukker dannes det to hovedkomponenter, som er alkohol og CO2. Under primærnæringen i gjæringsbøtta beskytter gassen ølet fra oksygen, men produseres i så store mengder at det er nødvendig å slippe det ut gjennom gjærlåsen.

Hvis man aldrer ølet på flasker tilsetter man litt mer sukker slik at den gjenværende gjæra lager mer CO2 som blir kullsyre i ølet fordi gassen nå ikke slipper ut.
 
All væsken blir øl som tappes (unntatt noen milliliter som man lar være igjen for ikke å få med bunnfallet. Dersom du har et gæringsspann som er gradert med anvisning av liter kan du regne ut sånn ca hvor mye som er bunnfall. Jeg har ca to liter bunnfall i mine pågående brygg, noe som er en god del mer enn det jeg vanligvis får. Har du fylt opp til 23 liters merket så ville jeg forberedt flasker til 24 liter. Det er ikke bestandig så lett å få alle flaskene fylt helt opp dit man vil med en gang da det kan skumme litt.

Har du en flaskefyller? En slik stav du setter på enden av heverten som slipper væske igjennom når du kjører den i mot bunnen av flasken og som stenger når den løftes opp igjen? Hvis ikke så anbefaler jeg den varmt. Den gjør flaskingen utrolig mye enklere, og mindre går til spille. Koster fra en 50-lapp. Passer best til auto-hevert, men det går an å bruke den på vanlig også.
 
Du skrev du hadde et 23l sett. Det burde blir 46 0,5l-flasker. Du kommer nok til å tape en liter eller så pga. gjæren som ligger nedest i karet og som du neppe vil ha med over i flaskene. Men sikkert lurt å ha 45 flasker klare. Anbefaler flaskefyllerstav (bottling wand) om du ikke har det. Koster 40 kroner eller så og er verd pengene.
 
Hei, har en slik stav og kran montert noen cm over bunn, gjæret blir nok da liggende nedi. Da får jeg bare skaffe nok flasker da ja ☺
 
Flott med kran. Du kan tippe det litt fremover når det nærmer seg tomt, om det er litt avstand til gjærkaka. Med litt forsiktighet kan du få en flaske eller to ekstra ;)
 
Det er ikke sikkert den er utgjæret ennå. Har temperaturen sunket der dunken står i det siste? Hvis den har det, og du har mulighet til å øke den igjen, så gjør det. Mål på nytt om et par dager.
 
Tilbake
Topp