Min første gjærstarter.

Hei.

Skal sette min første gjærstarter idag. Har ikke erlenmeyer kolbe eller magnetrører.

Har en 5 liters vannkanne fra Rema 1000.  Extra light DME og 2 rør wlp530 Abbey Ale yest fra whitelabs.

Disse er lagret i kjøleskap. Dato best before er June 10-14.



Planen min er å bruke cirka 300 gram med DME til 3-3.5 liter vann. Koke dette opp til en god vørter . ( 1040).

Muligens med noen gram gjærnæring??  ( VIT).

Avkjøle til romtemperatur. Tilsette o2 i væsken og riste / blande godt. Helle i begge rørene med gjær ( rom tempererte).

Riste og shake godt. Sette desinfisert folie over korkhull. 

Deretetter riste hver gang man går forbi dunken og holde gjæren i suspensjon så godt det lar seg gjøre.


Skal sette 2 stk 25 liters sett. Satser på volum til gjæring på cirka 45-47 liter.


Er det noe annet jeg må gjøre / ikke gjøre her?

Hvor lenge bør starteren stå før den kan bryukes?

Må den i kjøleskap for dekantering,,eller kan dette gjøres i romtemp?
 
Det står ikke noe om forventet OG på vørter, men ved 1050 må du ifølge Mr. Malty ha en starter på 6,8 liter for 46 liter vørter.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 

Vedlegg

  • mrmalty.jpg
    mrmalty.jpg
    56,9 KB · Sett: 389
Med en OG på 1085 har du nok alt for lite gjær.

Med tre glass gjær må du ha en starter på 12,73 liter...

Med dine to glass gjær kan du brygge 20 liter vørter, da er det nok med en starter på 3,16 liter.
 
For det første ville jeg brukt "Mr Malty". Du legger inn type øl (Ale, Lager eller Hybrid).
Ale eller Hybrid i dette tilfellet.
Du legger så inn OG, antall ltr, Intermittent Shaking, dato på gjær (utløpsdato - 4 mnd = 14. Februar i ditt tilfellet) og vips så har den regnet ut hvor mange rør og hvor mye vann/spraymalt du trenger.
100gr spraymalt / 1 ltr vann.

Jeg bruker altid Mr Malty for utregning av gjær. Siden jeg ikke har magnetrøre enda bruker jeg Intermittent Shaking.
Jeg måler opp vann og spraymalt som jeg får fra Mr Malty, koker i 15 min, tuppen av en te-skje med gjærnæring og kjøler til ca 20'C.
Dumper så gjær i kolbe (så mange rør som Mr Malty forteller meg) og dekker til tut med folie. Rister så ofte det lar seg gjøre i 24 timer.
Så får den stå rolig i 24 timer før jeg setter den kaldt slik at gjær bunnfeller. Jeg har ikke prøvd å dekantere i romtemperatur, men jeg tror ikke all gjæren bunnfeller ved romtemperatur.
Så heller jeg av væske før jeg skal dumpe den i gjæringsbøtten. Tapper litt vørter i kolbe mens jeg tapper fra kjel til bøtte. Rister godt slik at gjæren løser seg opp og dumper det i gjæringskaret til slutt.

Funker som bare det!
Jeg har brukt WLP530 ett par ganger. Med 26 ltr i ett 30 ltr kar løftet den lokket av gjæringsbøtten. Vet ikke om dette er spesielt for denne gjæren, men den virker litt hissig under stormgjæringen.

Ser det har kommet en del innlegg mens jeg skrev dette, men poster det.
 
Buster skrev:
Det følger kun med 1 rør i hver pakke. Er jo rart om man har for lite gjær i utgangspunktet?

Det står at det er anbefalt med gjærstarter, så de vet nok at ett rør er for lite.
Det er i alle tilfelle useriøst hvis de sender med gjær som er nesten 2 1/2 mnd gammel og forventer denne skal brukes på 25 liter vørter med OG 1085.

Buster skrev:
Bør jeg sette meg på mopeden og kjøpe 1 eller 2 rør til mener dere?

Ja, jeg ville delt dette i to og kjørt to startere til 23 liter vørter. Med den gjæren du har må du ha en starter på 4,37 liter, det går vel kanskje akkurat i en 5-liters kanne. Det er nok med 4,37 liter inkludert spraymalten.
Så ville jeg kjøpt to rør til og helst ferskere enn den du har, da behøver du ikke så stor starter.
 
Du kan evt steppe starteren, men da trenger du lengre tid. Med en OG på 1.085 så er det jo greit med oksygen og, evt kanskje en overpitch? (det med overpitch bør kanskje noen andre si hvis er dumt eller ok).
 
Miguel skrev:
Du kan evt steppe starteren, men da trenger du lengre tid. Med en OG på 1.085 så er det jo greit med oksygen og, evt kanskje en overpitch? (det med overpitch bør kanskje noen andre si hvis er dumt eller ok).

Kan du utdype stepping av starter?

Jeg har ren o2 tilgjengelig og bruker dette normalt på vørter.

Hadde tenkt å "dope" vørter til starter og med o2.
 
At hvis f.eks software sier en 5 liters starter, så kan du lage 2x2,5 liter startere (roughly).

Du lar gjæren gjøre ferdig starter #1, dekanterer og heller på ny vørter. Sagt i grove trekk.  Jeg hadde brukt brwewersfriend-kalkulatoren da denne har steps innebygget i seg. Det er jo forskjell på hvor mange nye celler du får utifra hvor mange du har ifht mengde vørter.
 
Det er litt enklere å beregne flere steg i denne kalkulatoren enn i Mr Malty:

http://web.archive.org/web/20140108174714/http://yeastcalc.com/
 
Enkelt forklart så lager jeg en starter,,som jeg smeller videre på helt ny vørter igjen etter noen dager,og om igjen etter noen dager,,og vips har man masse friske gjærceller i 1 "liten" starter?
 
Buster skrev:
Enkelt forklart så lager jeg en starter,,som jeg smeller videre på helt ny vørter igjen etter noen dager,og om igjen etter noen dager,,og vips har man masse friske gjærceller i 1 "liten" starter?

Ja. Men bruk en step-kalkulator som nevnt ovenfor. Du får ikke med deg 100% av cellene fra første starter til siste, noen stryker med.
 
Buster skrev:
Det sies at Belgisk øl med vilje bruker halvparten av anbefalt gjærmengde for å danne estere som er med å prege smaken.

https://byo.com/stories/item/636-fermenting-belgian-style-beers

se på avsnittet om "pitching rate" litt nedpå linken her..

Det var interessant lesning, men som det står, belgiske bryggere vet akkurat hva de gjør ut fra årelang erfaring.
Det er nok litt vanskeligere for oss amatører å balansere dette riktig.

Du får øl ved å tilsette for lite gjær også, men jeg ville vært forsiktig med det på grunn av usmak som ofte oppstår fordi gjæren må reprodusere seg selv under gjæringsforløpet.
De første bryggene jeg laget brukte jeg for lite gjær, det var en stor forskjell den dagen jeg begynte å lage startere og pitche nok gjær.

I alle tilfelle ønsker jeg deg lykke til med brygginga.  :)
 
Ja,,det har du nok rett i, slik jeg tolker det så "tåler" dette en "grei" underpitching på kanskje 30% uten å gå rett vest.

Per Inge på ølbrygging mener 1 rør og 1 liter starter er "nok" til dette 25 liters settet de selger....men det høres enda mindre ut..
 
Det er mulig å tilsette sukker etter stormgjæringen har gitt seg, da vil OG ved begynnelsen av gjæringen være lavere.
 
Tilbake
Topp