Min første gjærstarter

Hei
Skal brygge en vestkyst IPA, basert på Kinn sin oppskrift. Har satt en gjærstarter, basert på oppskrift fra mr. Malty. 2 rør wlp 013 fra 6.desember, og laget 2 liter med 200 g spraymalt etter denne oppskriften:
http://www.bryggselv.no/products/gjrstarter-guide

Nå er skummingen gitt seg etter ca 44 timer, har snurret den jevnlig. Så nå skal jeg sette starteren kaldt i 24 timer, og dekantere den imorgen på bryggedag ☺

Spørsmål: hva er anbefalt temperatur for "kaldt"? Jeg har uthus med 0 grader, og jordkjeller med 8 grader celsius. Skal jeg isolere, og sette den i uthuset, eller la den stå i jordkjelleren?

Jeg lurer også på hvordan jeg skal dekantere. Bare helle ut vørteren, eller bruke en hevert ? Skal jeg skylle noe med kokt/ avkjølt vann? Eller er det ok om noe av spraymalt vørteren følger over i gjæringskaret?

Tips mottas med takk
 
Sist redigert:
har akkurat satt min første gjærstarter selv.

siden du skal bruke den i morgen tror jeg ikke det har så mye og si hvor du setter den. 8gr kan og funke. kansje litt varmt? det sies vell egentlig at det skal stå så kalt som mulig uten at det fryser
det er bare og helle vesken forsiktig ut. og det gjør ingenting om du får litt av vørter med. noen dekanterer ikke i det hele tatt.

jeg skal brygge en 25l petit porter med london ale 1318. brukte 1 smackpack og laget en 1liter starter. etter 2 dager så satte jeg den i kjøleskaped for 4 timer mens jeg var ute. og da allerede var vørter klar og gjær bunnfalt. da helte jeg ut vesken og laget 1.5liter vørter til som Steg 2 for og få nok gjær.
og woow det er temmelig mye mer aktivitet nå en på første startern :p
20141227_182254.jpg
satte det i en 2 liters norges glass
 
Du kan risikere å sjokke gjæren hvis du setter den rundt 0 grader. Uten faglig kompentanse til å kunne si hvorfor, så sier intusjonen meg at 8 grader ville vært bedre. den vil nok likevel bunnfalle ganske greit.

Du trenger ikke å bruke hevert. Bare dekanter ved å helle ut rett fra kolben. Husk å ha igjen litt vørter slik at du kan virvle opp for å lettere kunne helle ut gjæren senere.
Kan være greit å spraye kanten med litt StarSan først i tilfelle noe som berører kanten glir tilbake i kolben. du vet....vann og overflatespenning kan føre til slikt :p

Husk også å ta ut gjærstarteren i romtemperatur i noen timer før pitching, slik at den ikke får sjokk.
Jeg pleier å ha gjæren stående i romtemperatur i 6 timer før jeg pitcher.
 
Takk for svar og tips :)
Det er kaldt her jeg bor (-7), så jordkjelleren ble etterhvert ganske så perfekt med 4-5 grader celsius. Satt den der til imorgen. Skal huske å romtemperere den, før den går i gjæringskaret. Skal også spraye litt starsan på kolben.
 
Jeg gjør som kanonen. Ett par døgn på bygging. Ett døgn på kjøling 4-8 grader høres greit ut. Ca kjøleskaptemperatur. Temperer til samme som vørteren før du tømmer gjæren oppi brygget. Nermest mulig vørtertemp. Jeg tømmer ut det meste av gjærstartervørteren og lar litt være igjen slik at jeg kan virvle opp gjæren og få det over i gjæringskaret.
Når det er sagt har jeg laget den IPA en 6 ganger og en av de første så kjørte jeg en split, med flytende gjær og US-05. Pga humlemengden så var jeg ikke i stand til å finne ut at flytende gjær var bedre. Deretter har jeg laget den på US05. Den blir smørgod hver gang :) Jeg prøvde også en gang å "jukse" med tørrhumlingen og bare bruke Amarillo for den liker jeg så godt... Men det gav ikke samme resultat som jeg ønsket. Originalen er bedre!
Ps tørrhumling i humlesokk/pose er greit. Dersom du fater dette øllet blir det lett tett i ventilen... flasker du så kjør på... :)
 
Skal flaske. Det jeg frykter er at jeg har drukket for mye av originalen, så jeg blir skuffet. Kinn India øl er absolutt en av mine favoritter.

Dette er min andre brygging. #1 var en amerikansk havrestaut som er foreløpig ganske mislykket. Hadde lest meg opp på mesk og kok, men slurvet med gjæring (det var vel bare å tilsette- angrer på at jeg gikk for fersk). Underpitchet- basert på hva som stod på vials. Og det er usmaker der som ikke hører hjemme i en staut. Satser på lagring skal redde den litt inn igjen, slik at den er drikkende- i det minste :)

Nå skal jeg ihvertfall få til gjæringen på #2 :D
 
@Johnemann
Har du hatt mye trub i dette brygget? Synes det var endel i gryte/ gjæringskaret, uten at jeg har erfaring til å avgjøre om det var unaturlig mye.

Hva kommer trub av?

Fikk forøvrig OG på 1.068, så er veldig fornøyd med det. Gjærstarteren satt også som et skudd. Dekanterte den på dagen, lot den stå i 3 timer i romtemp, for så å tilføre 200 ml nedkjølt vørter 1 time før pitch.
 
Turb er en saling blanding av humle og proteiner som felles ut. Brukes det mye humle blir det mye turb om den bare slenges i. De lærde strides om det er noe problem egentlig, heller man turben på gjæringsspannet sparer man en god del tid på å slippe å vente på bunnfelling etter nedkjøling samt at det blir et par liter øl ekstra typisk. Under gjæringen legger alt seg uansett fint på bunnen så får ikke med noe av det videre.
 
@Johnemann
Har du hatt mye trub i dette brygget? Synes det var endel i gryte/ gjæringskaret, uten at jeg har erfaring til å avgjøre om det var unaturlig mye.

Hva kommer trub av?

Fikk forøvrig OG på 1.068, så er veldig fornøyd med det. Gjærstarteren satt også som et skudd. Dekanterte den på dagen, lot den stå i 3 timer i romtemp, for så å tilføre 200 ml nedkjølt vørter 1 time før pitch.

IPA har generelt mye humle. Dette gir MYE trub. Du får mindre dersom du bruker en humlepose på endel av greiene. Får rundt en liter mer trub på denne enn andre øl... (eller halvannen... husker ikke)
 
Turb er en saling blanding av humle og proteiner som felles ut. Brukes det mye humle blir det mye turb om den bare slenges i. De lærde strides om det er noe problem egentlig, heller man turben på gjæringsspannet sparer man en god del tid på å slippe å vente på bunnfelling etter nedkjøling samt at det blir et par liter øl ekstra typisk. Under gjæringen legger alt seg uansett fint på bunnen så får ikke med noe av det videre.
Heg pleier å få trub over kanten på tappekrana, så jeg stikker om før cold crash. Blir lite grums i flaskene. :)
 
Har nå flasket Vestkyst clonen, og måtte selvsagt smake. Den var veldig fruktig, vil nesten beskrive det mot en tone av aprikos. Har ikke mistanke om noe infeksjon. FG ble 1.012, OG 1.067. Gleder meg til den er ferdig karbonert.

Tok og vasket slurry, og tilsatte 200 ml i et st. Peters ekstraktbrygg IPA. Så nå står den og gjære. Her fikk jeg OG på 1.044. Første gang jeg vasker slurry, så ville ikke gamble med allgrain :D

Spørsmål: noen som har erfart aprikos smak på Vestkyst clonen? WLP 013. Jeg er nybegynner med kun 3 batcher....
 
Har brygget Vestkyst kloke en gang, men har ikke merket noen aprikossmak på den.

Det er mulig at det du smaker er resultat av esterproduksjon.
Hvis du har hatt litt høy gjæringstemperatur f.eks., eller du ikke har fått blandet inn nok oksygen i vørteren din, eller har pitchet for lite gjær.
 
Takk for svar.

Smaken må nok sette seg endel, vil ikke beskrive den som usmak. Gjæringstemp var stabil på 19-20 °C. Satt gjærstarter, så tror heller jeg har overpitchet, enn underpitchet. Oksygen er en utfordring med risting. Har heldigvis en beluftningstein i posten, og oksygenkolbe står parat :D

Skal nok brygge flere av denne.
 
Tilbake
Topp