Min første infeksjon!

oddev

 
Satte en citra IPA på nye konen, og lagde for første gang også starter.

Den gjæret fint i en uke, før den roet seg. Smakte på ølet for noen dager siden, og det smakte fint, og har hele tiden luktet bra under gjæringen.
Nå har den stått ca 2,5 uke, og i dag luktet jeg på det igjen, og det luktet rett å slett helt jævlig! Tok av lokket på tanken for å se, og ølet så helt fint ut på overflaten..

Hva kan ha skjedd?
 
En bakterieinfeksjon utvikler seg ganske sakte, så det er sannsynlig at ølet var infisert allerede da du la lokket på gjæringskaret. Å gjette på hva som er kilden er vanskelig, men du nevner at det er første gangen du lager starter. Det kan ha vært noe i forbindelse med håndtering av den, som ikke har vært godt nok. Ellers er det vanlige kilder maltstøv og dårlig desinfisert utstyr.
 
gustavf skrev:
En bakterieinfeksjon utvikler seg ganske sakte, så det er sannsynlig at ølet var infisert allerede da du la lokket på gjæringskaret. Å gjette på hva som er kilden er vanskelig, men du nevner at det er første gangen du lager starter. Det kan ha vært noe i forbindelse med håndtering av den, som ikke har vært godt nok. Ellers er det vanlige kilder maltstøv og dårlig desinfisert utstyr.

Ok. Syntes bare det var så snodig at det ganske "plutselig" ble totalt grusomt. Var vel på onsdag jeg smakte på det, og da kunne ikke jeg ane den minste usmak. Nå lukter det så ille at jeg sliter med å holde middagen i magen..
 
oddev skrev:
Ok. Syntes bare det var så snodig at det ganske "plutselig" ble totalt grusomt. Var vel på onsdag jeg smakte på det, og da kunne ikke jeg ane den minste usmak. Nå lukter det så ille at jeg sliter med å holde middagen i magen..

De gangene vi har hatt infeksjoner er det sjelden det har luktet spesielt vondt egentlig....
 
Synes også det er rart at lukta er så ille. Du luktet ikke nedi konen under gjæring? Slike triks kan slå en hvilken som helst superhelt rett i bakken  :skraemt:

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk
 
Beant skrev:
Synes også det er rart at lukta er så ille. Du luktet ikke nedi konen under gjæring? Slike triks kan slå en hvilken som helst superhelt rett i bakken  :skraemt:

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk

Hehe :)
Har sniffet litt rundt gjærlåsen, men ikke putta trynet nedi dunken, nei. Om jeg tapper bare noen dråper, kjennes den helt grusomme odøren, som ikke minner et snev om citra, eller noe som har med øl å gjøre..
 
Kan du beskrive lukten? Litt lite å gå på når den kun beskrives som "jævlig" og "grusom".:)
 
Gahr skrev:
Kan du beskrive lukten? Litt lite å gå på når den kun beskrives som "jævlig" og "grusom".:)

Ja, heh :)

Vanskelig å beskrive, men forråtnelse kanskje? Gammel søppel? Råttent kjøtt?
 
Nå vet jeg ikke om 001 og 051 kan sammenlignes, men 051 ølet lukta svovel helt til det hadde fått noen uker på flaske.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp