Min første IPA oppskrift, har vi troa?

Er riiiimelig fersk i gamet (begynte i fjor høst), men i går lagde jeg min første "egne" oppskrift på en IPA, som ser sånn ut.

3,5 kg liguid light ekstrakt
100 gram biscuit malt
100 gram Cara- amber
100 gram Rug malt
100 gram Crystal malt 120
(500 gram sukkerlake tilsettes på dag 4 for å få ølet litt tørrere)

Maltet ble steepet og ikke mesket selv om jeg ser i etterkant at jeg kanskje skulle ha mesket noen av disse, men går det greit?

Humlen:
20 gram Mosiac @ 30 min
30 gram Mosiac @ 15 min
20 gram centennial @ 15 min
whirfloc @ 15 min+ 0,5 ts gjærnæring
20 gram Mosiac @flameout

OG: 1,053
IBU: ca 44

Gjær: Pitchet 0,5 pakke rehydrert Safale US-05 + 1 pakke "uhydrert" . Ble noe rot fordi jeg klarte å søle litt med den rehydrerte, men endete kanskje opp med en liten overpitch?

Noen små skjær i sjøen ble det men føler ikke de er av avgjørende grad?

Kan denne bli bra?:)
 
Sist redigert:
Er riiiimelig fersk i gamet (begynte i fjor høst), men i går lagde jeg min første "egne" oppskrift på en IPA, som ser sånn ut.

3,5 kg liguid light ekstrakt
100 gram biscuit malt
100 gram Cara- amber
100 gram Rug malt
100 gram Crystal malt 120

Maltet ble steepet og ikke mesket selv om jeg ser i etterkant at jeg kanskje skulle ha mesket noen av disse, men går det greit?

Humlen:
20 gram Mosiac @ 30 min
30 gram Mosiac @ 15 min
20 gram centennial @ 15 min
whirfloc @ 15 min+ 0,5 ts gjærnæring
20 gram Mosiac @flameout

OG: 1,053
IBU: ca 44

Gjær: Pitchet 0,5 pakke rehydrert Safale US-05 + 1 pakke "uhydrert" . Ble noe rot fordi jeg klarte å søle litt med den rehydrerte, men endete kanskje opp med en liten overpitch?

Noen små skjær i sjøen ble det men føler ikke de er av avgjørende grad?

Kan denne bli bra?:)
Hvis jeg var deg ville jeg også tørrhumlet litt (i spannet etter en ukes gjæring, i humlepose). Mosaic er fin å tørrhumle med. Evt. Amarillo.
 
Er riiiimelig fersk i gamet (begynte i fjor høst), men i går lagde jeg min første "egne" oppskrift på en IPA, som ser sånn ut.

3,5 kg liguid light ekstrakt
100 gram biscuit malt
100 gram Cara- amber
100 gram Rug malt
100 gram Crystal malt 120

Maltet ble steepet og ikke mesket selv om jeg ser i etterkant at jeg kanskje skulle ha mesket noen av disse, men går det greit?

Humlen:
20 gram Mosiac @ 30 min
30 gram Mosiac @ 15 min
20 gram centennial @ 15 min
whirfloc @ 15 min+ 0,5 ts gjærnæring
20 gram Mosiac @flameout

OG: 1,053
IBU: ca 44

Gjær: Pitchet 0,5 pakke rehydrert Safale US-05 + 1 pakke "uhydrert" . Ble noe rot fordi jeg klarte å søle litt med den rehydrerte, men endete kanskje opp med en liten overpitch?

Noen små skjær i sjøen ble det men føler ikke de er av avgjørende grad?

Kan denne bli bra?:)
Personlig ville jeg hatt mye høyere IBU, en plass mellom 70-80, men det er smak og behag. 44 er meget lavt. Jeg ville også ha tatt humletilsetning på 15 min, 2 min og 0 minutter. Den siste for å få mye god humlesmak. + eventuelt noe ved kokestart. + tørrhumling, selvsagt.
 
Tørrhumling skal bli:)

Stig Aa: Ja jeg er nok på lav-siden, men den type-definisjonen jeg fant så var 40-60 IBU innafor en standard IPA? Er vel egentlig ikke noe tak ift IBU ved IPA så vet ikke hvor nøyøaktig den type-definisjonen var.

Men det er som du sier smak og behag. Tidligere i år klarte jeg ikke drikke Hansa IPA engang, fordi den ble for bitter: Nå digger jeg den. Så 40-50 blir et slags kompromiss og en balanse jeg tror jeg vil like. I tillegg skal dette kanskje bli en bryllups-IPA til min gode kompis, og da tenker jeg at "folket" også lettere vil akseptere dette nivået, tror du ikke?

På 15 min har jeg min største humletilsetning, og jeg har en på 0 minutter, du leste kanskje litt kjapt? Flameout mener jeg 0 og skal tørrhumle :)
 
44 IBU er helt greit til den lave OGen. Er vel mer Pale Ale den oppskriften der egentlig.

Jeg må si meg uenig, uten å ha peiling, men jeg sjekket definisjonene på Norbrygg:

OG - 1.056-1.075 , IBU : 40-60+

Hvis jeg hiver oppi en klatt sukker etter 3 dager for å få ett tørrere øl havner jeg over 1,056, men ja det er en svak IPA, men likefullt en IPA;)
 
Hehe. Du klarer akkurat å krabbe over målstreken da ja, men det stod ikke noe om sukker i oppskriften.
 
Vi har testet en IPA med samme humletyper, kan bare si at Centennial og Mosaic er helt konge sammen. Vi tørrhumlet vår med 70 gram, 35 av hver. Vår batch var på 23 liter, OG 1064, IBU 65.
 
Vi har testet en IPA med samme humletyper, kan bare si at Centennial og Mosaic er helt konge sammen. Vi tørrhumlet vår med 70 gram, 35 av hver. Vår batch var på 23 liter, OG 1064, IBU 65.

Jeg har latt mosaic dominere litt siden jeg ikke har prøvd den før og var spent på smakene, men tror jeg hiver inn litt blandet utifra hva som er igjen i frysen for tørrhumlingen dA;)

Forventningene ble ikke mindre nå!

Hva tenker dere om maltprofilen?
 
Språk er makt. Jeg ville heller ha kalt den for en "meget frisk APA", enn en "svak IPA". Ølet er det samme uansett.
 
Må innrømmes at jeg er litt skeptisk til sukker i en APA, hvorfor ikke meske med litt lavere temperatur? Skal ikke være noe problem å få til en tørr øl med en slik OG.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Må innrømmes at jeg er litt skeptisk til sukker i en APA, hvorfor ikke meske med litt lavere temperatur? Skal ikke være noe problem å få til en tørr øl med en slik OG.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk


Jeg mesker ikke så er prisgitt ekstraktens egenskaper.. Av erfaring blir det meste jeg lager med ekstrakt ikke tørt nok derfor tenkte jeg litt sukker vil hjelpe, er det dumt? Eventuelt kan jeg bruke honning/ noe som gir smak?
 
Ah, my bad. Så ikke at det var ekstrakt. Har du god kontroll med gjær og oksygenering av vørteren? Dem første bryggene mine var på ekstrakt, men fikk lavere FG først da jeg fikk mer kontroll på gjæringen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Sist redigert:
Gjæringen har jeg kontroll på bortsett fra at jeg denne gangen overpitchet, tidligere har jeg kanskje heller underpitchet litt. Bare vanlig risting for oksygen og føler ikke det er helt "maxi" ;)

Men jeg fikk ønsket utgjæring på små batcher (all grain) når jeg meskter på 62 grader :)
 
Er ikke dette hva man kaller en session IPA da? Lavere OG og IBU?
I henhold til typedefinisjonene,så kan den både ligge I øverste sjiktet av en APA. Men samtidig I det nederste sjiktet for en IPA.
Uansett så blir det sikkert knall. Har I det siste brygget 3 ekstraktbrygg, med lignende fremgangsmåte. Det jeg har basert mine brygg på er følgende:

1.5 kg flytende ekstrakt
0.3-0.5 kg div caramalt
10 g humle @ 15 min
15 g humle @ 5 min
15 g humle @ 0 min
30 g humle @ tørrhumle 7 dager

Dette gir en OG på ca 1.050, og en IBU på ca 40-50 avhengig av humlesort. Dette er beregnet på en 9 liter batch.

Evnt kan man justere humle @ 15/30 min til å treffe ønsket IBU.

I ditt tilfelle ville jeg kanskje ha brukt
centennial ved 30 og 15 min. Mosaic ved 15 og 0 min. Samt Tørrhumlet med 3 g/l, 50% av hver humlesort i 7 dager.

Lykke til
 
Sist redigert:
Mer humle folkens! 15g ved 0min og 30g tørrhumle er aaaalt for slapt!
Brygget en session IPA med 90g humle ved 0min og 75g tørrhumle. Kunne enda vært mer, egentlig! :)
 
Mer humle folkens! 15g ved 0min og 30g tørrhumle er aaaalt for slapt!
Brygget en session IPA med 90g humle ved 0min og 75g tørrhumle. Kunne enda vært mer, egentlig! :)
Får se hva jeg har i frysen ;) er ute etter en rimelig hverdagsipa så ikke sikkert jeg vil bruke så mye humle, men får se;)
 
Tilbake
Topp