Min første lager blir en maibock, og så blir det en nortysk alt

hole

 
Da jeg bestilte ingredienser til maibock'en hadde jeg en amerikansk oppskrift (dead guy ale) i tankene, men jeg ombestemte litt i siste liten og fikk de til å sende meg en lager gjær i tilleg til det jeg allerede hadde bestilt. Så nå prøver jeg meg på litt mere på tradisjonelle tyske oppskrifter og skjønner at jeg ikke har valgt riktige malt typer for denne øl typen. Dead guy er en amerikansk tolkning av en maibock ,gjæret med en veldig ren ale gjær (pacman) og gjæret kaldere en tradisjonell ale. oppskriften bruker og pale ale malt isteden for pilsner malt , jeg går ikke etter denne opskriften nå men prøver å lage et mere eutentisk tysk øl.  jeg har ikke så mye tysk malt som disse to øltypene fortjener. men jeg prøver å lage oppskrifter som alikevel ikke havner altfor langt fra de klassiske versonene. Pale malten er engelsk optic pale ale som er en veldig lys malt, mild ale malten vel kan brukes som erstatning for vienna malt.

Håper på tilbakemelding om oppskriftene siden jeg er litt usikker på disse malt substituttene, ølet blir nok godt selv om noe av den tyske karakteren kansje mangler når så mye engelsk malt blir brukt. jeg tror heller ikke jeg gjør en decoktion siden jeg bruker pale ale malt og ikke pilsner.

lyst bokk øl (Maibock/Helles Bock)

Original Gravity (OG): 1.069  (°P): 16.8
Final Gravity (FG):    1.017  (°P): 4.3
Alcohol (ABV):        6.78 %
Colour (SRM):          7.8  (EBC): 15.4
Bitterness (IBU):      30.8  (Tinseth)

73.9% Pale Malt
21.75% Munich I
4.35% Aromatic Malt

1.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 15°C with WLP833 - German Bock Lager

Notes: (Protein rest (infusion) at 55C for 20 min ) ikke når jeg bruker pale ale malt
forsukring(infusion) at 65.5C for 45 min for decoction
ut mesk @ 76C. enten en tynn decoction, (tilat 10 min for oppvarming og 5 min for koking ) . eller bruk infusion med kokene vann viss plass i meske karet

Jeg senker og effektivitets prosenten noe og bruker ikke skyllevann utover det som trengs for å få 17 liter etter 60 min kok 21-22 liter

jeg trenger en starter på ca 6l som er forstørret fra en 2 liter starter til 17 liter vørter

Recipe Generated with BrewMate

Norlig Alt (North German Altbier)

Original Gravity (OG): 1.052  (°P): 12.9
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):        5.11 %
Colour (SRM):          13.7  (EBC): 27.0
Bitterness (IBU):      33.2  (Tinseth)

40% Pale Ale Malt
25% Mild ale
25% Munich I
5% Wheat Malt
3% Caramunich II
2% Carafa I malt

1.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.1 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 19°C with WLP036 - Dusseldorf Alt

Notes: carafa malten skal være uten skall (jeg prøver å skille fra skallet på en liten mengde)

sac/dex mash @66 =40-60 min
mash out @ 75 (if decoction is used boil = 10-30 min)

bruker 1,5 liters starter gjæret ved 16-17*C
ferment @ 16-17*C 
secondary ferment @ under 10*C i to uker
Kraeusen til flasking:  til 17L  øl 1.5 L (1.5 qt) bruk vørter spart i frysa fra bryggedagen.
lagres i 3-5 uker @4*C

bruk en starter på ca 2 liter

Recipe Generated with BrewMate
 
Er det noen som har råd å komme med til denne planen. Jeg kommer til å sitte med mye gjenværende exstrakt i mesken etter tappingen til bokk ølet, så jeg ønsker å utnytte andre avrenning til Alt ølet. men hvordan gjøre dette best.

spørsmål: Hva er mest logisk/effektivt og gir mest kontroll over sluttresultat av disse alternativene?

etter første avrenning av bokk ølet:
1-malten til Alt'en meskes som et biab brygg i den lille kjelen og denne vørteren brukes som skylle vann i bock meske. jeg regner at ca halve ekstraktet komer fra bock mesken resten fra biab mesken.

2-malten til Alt'en blandes i bock mesken og dette får meske sammen i 60 min før det tappes av og skylles til ønsket mengde vørter.

3-mesken etter bokk ølet skylles og malten til Alt'en delmeskes i denne vørteren.
 
tirsdag var den store brygge dagen, og som vanlig overlever ingen plan uten modifikasjoner. Det ble vell ikke de helt store forandringer, noe anerledes humle tilsettinger(etter å ha sett litt nermere på ibu spesifikasjoner og en kjele som kokte over osv...) Begge øl fikk "first wort hopp" og jeg forandret litt på malt mengder og hadde en liten mengde cara malt i Mai bock ølet.

Mai bock ølet endte opp litt svakere en planlagt, feilen lå i feil beregnet fordampnings %. Jeg tappet 18 liter med OG 1.082 og tillsatte 4l vann vorav 3 liter skulle fordampes, jeg klarte å fordampe bort ca 2 liter og endte opp med ca 20 liter med en OG på 1.066. Etter tilsetting av gjærstarter i høy krausen ville OG bli ca 1.064 etter mine beregninger (2 l vann+ 200gr DME) og jeg justerte derfor ved å tillsette 250 gr med lys DME og 2 dl vann.
Gjæren starteren var tilvendt teperaturen i brygge rommet ( 9*C) og derfor var det tydlige tegn til gjæring etter kun 4 timer. temperaturen i brygge rommet var steget til 11*C etter brygginga og tempen i gjerings karet viste da 12,2*C,  morgenen etter er romtempen 8,5*C og gjerings karet 10,2*. det lukter fælt av gjærlåsen, svovel/hydrogen sulfid? men det lukter alikevel riktig lisom, det er vel slik lager gjæringen skal lukte.

Den Norlige Alt'en ble brygget som en Del mesket (biab) parti gyle, det vill si at jeg mesket malten til alten BIAB style og brukte denne vørteren til å skylle Mai bock mesken med, endte opp da opp med ca 16 liter @ OG 1.051. Jeg blandet så biab mesken og Mai bock mesken, skylte med vann og endte opp me ca 13 liter med OG 1.032. etter kok hadde hadde jeg 24 liter med OG 1044.
 
ja det ble en lang dag, hoved brygginga varte fra 9.30 til 15.30. da var bokk ølet og alten kokt og gjæren tilsatt. jeg gikk dog tilbake etter ungene var lagt, vasket utstyr og kokte et reste øl av en siste av tapping av mesken. gjorde det mest fordi jeg satt igjenn med ca 4+ liter med silt bund fall tilsammen fra begge bryggene. den siste skyllingen var vell på 10 liter med OG 1018 denne ble kokt inn til omtrent halvparten med mange små humle tilsettninger og litt irish moss. Dette er ikke et øl jeg brukte mye tid på og jeg tok ikke målinger av OG etter å ha blandet vørterene. men jeg tror ikke ølet blir alt for tynt og lett siden halvparten av vørteren var av god styrke. dette ølet blir gjæret med en blanding av heffe-weisen gjær og burton ale. kan bli interesangt. jeg tror jeg kan tappe 8 liter etter gjæring, dette blir bra å ha mens jeg venter på bock ølet og alt'en.
 
Da jeg bestilte ingredienser til maibock'en hadde jeg en amerikansk oppskrift (dead guy ale) i tankene, men jeg ombestemte litt i siste liten og fikk de til å sende meg en lager gjær i tilleg til det jeg allerede hadde bestilt. Så nå prøver jeg meg på litt mere på tradisjonelle tyske oppskrifter og skjønner at jeg ikke har valgt riktige malt typer for denne øl typen. Dead guy er en amerikansk tolkning av en maibock ,gjæret med en veldig ren ale gjær (pacman) og gjæret kaldere en tradisjonell ale. oppskriften bruker og pale ale malt isteden for pilsner malt , jeg går ikke etter denne opskriften nå men prøver å lage et mere eutentisk tysk øl. jeg har ikke så mye tysk malt som disse to øltypene fortjener. men jeg prøver å lage oppskrifter som alikevel ikke havner altfor langt fra de klassiske versonene. Pale malten er engelsk optic pale ale som er en veldig lys malt, mild ale malten vel kan brukes som erstatning for vienna malt.

Håper på tilbakemelding om oppskriftene siden jeg er litt usikker på disse malt substituttene, ølet blir nok godt selv om noe av den tyske karakteren kansje mangler når så mye engelsk malt blir brukt. jeg tror heller ikke jeg gjør en decoktion siden jeg bruker pale ale malt og ikke pilsner.

lyst bokk øl (Maibock/Helles Bock)

Original Gravity (OG): 1.069 (°P): 16.8
Final Gravity (FG): 1.017 (°P): 4.3
Alcohol (ABV): 6.78 %
Colour (SRM): 7.8 (EBC): 15.4
Bitterness (IBU): 30.8 (Tinseth)

73.9% Pale Malt
21.75% Munich I
4.35% Aromatic Malt

1.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 15°C with WLP833 - German Bock Lager

Notes: (Protein rest (infusion) at 55C for 20 min ) ikke når jeg bruker pale ale malt
forsukring(infusion) at 65.5C for 45 min for decoction
ut mesk @ 76C. enten en tynn decoction, (tilat 10 min for oppvarming og 5 min for koking ) . eller bruk infusion med kokene vann viss plass i meske karet

Jeg senker og effektivitets prosenten noe og bruker ikke skyllevann utover det som trengs for å få 17 liter etter 60 min kok 21-22 liter

jeg trenger en starter på ca 6l som er forstørret fra en 2 liter starter til 17 liter vørter

Recipe Generated with BrewMate

Norlig Alt (North German Altbier)

Original Gravity (OG): 1.052 (°P): 12.9
Final Gravity (FG): 1.013 (°P): 3.3
Alcohol (ABV): 5.11 %
Colour (SRM): 13.7 (EBC): 27.0
Bitterness (IBU): 33.2 (Tinseth)

40% Pale Ale Malt
25% Mild ale
25% Munich I
5% Wheat Malt
3% Caramunich II
2% Carafa I malt

1.5 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.1 g/L Hallertau Mittlefrueh (6.3% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 19°C with WLP036 - Dusseldorf Alt

Notes: carafa malten skal være uten skall (jeg prøver å skille fra skallet på en liten mengde)

sac/dex mash @66 =40-60 min
mash out @ 75 (if decoction is used boil = 10-30 min)

bruker 1,5 liters starter gjæret ved 16-17*C
ferment @ 16-17*C
secondary ferment @ under 10*C i to uker
Kraeusen til flasking: til 17L øl 1.5 L (1.5 qt) bruk vørter spart i frysa fra bryggedagen.
lagres i 3-5 uker @4*C

bruk en starter på ca 2 liter

Recipe Generated with BrewMate
 
Tilbake
Topp